هوش مصنوعی و تکامل در آینده آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی

0
(0)



دبیر علمی پانزدهمین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی پزشکی با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از مولفه هایی است که جایگاه و نقش آزمایشگاه های تشخیص پزشکی را در آینده نزدیک متحول می کند، گفت: تشخیص دیابت با آنالیز صدا. تنها یک نمونه از آینده آزمایشگاه های تشخیص پزشکی را به خوبی توضیح می دهد.

به گزارش ایسناامیرحسن زرنانی – دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره ملی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی در ایران، با اشاره به برگزاری این رویداد در تاریخ 11 تا 14 اردیبهشت 1403 در مرکز همایش های برج میلاد تهران، گفت: : همه گیری کرونا نشان می دهد. نشان داد که چگونه آزمایشگاه های تشخیص پزشکی با تغییر ساختار و مدیریت در مدت زمان کوتاهی با نیازهای بهداشتی کشور سازگار شده و نقشی بی بدیل در کنترل بیماری همه گیر ایفا کردند.

وی افزود: این تجربه ارزشمند نقش محوری آزمایشگاه های پزشکی را در سلامت عمومی جامعه نشان داد و بر این اساس در این کنگره با برگزاری 25 پنل و حدود 40 سمینار آموزشی علاوه بر سخنرانی های تخصصی توسط اساتید کشورمان و خارجی، نقش محوری آزمایشگاه ها در مراقبت های بهداشتی کشور و نقش داده های بزرگ برای ساخت آزمایشگاه های هوشمند نسل جدید مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اهمیت این موضوع که حدود 80 درصد تشخیص‌های پزشکی با کمک آزمایشگاه انجام می‌شود، گفت: آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت هر جامعه هستند، تصور کنید اگر آزمایشگاه پزشکی را از آن حذف کنیم. مثلث سلامت کشور . سلامتی با چالش جدی روبرو خواهد شد. بنابراین ارزش و اقتدار آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در نظام سلامت کشور بر کسی پوشیده نمی‌ماند و این امر مسئولیت متولیان سلامت کشور را برای ارتقای جایگاه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی دو چندان می‌کند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت با بیان اینکه با آزمایشگاه های تشخیص پزشکی وزارت بهداشت آن طور که شایسته بود برخورد نشد و به آن ها بها داده نشد، گفت: تلاش می کنیم آزمایشگاه های تشخیص پزشکی را در حوزه سلامت معرفی کنیم. کشور و همچنین و در این کنگره با دعوت از دانش آموزان و معرفی آنها به رشته های مختلف علوم آزمایشگاهی، سعی خواهیم کرد رشته علوم آزمایشگاهی را به صورت علمی به دانش آموزان سال آخر دبیرستان معرفی کنیم.

زرنانی به پیشرفت های علمی دنیا در حوزه پزشکی اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی یکی از مولفه هایی است که جایگاه و نقش آزمایشگاه های تشخیص پزشکی را در آینده نزدیک متحول می کند. در حال حاضر تشخیص های پاتولوژی و رادیولوژی بیش از هر رشته دیگری در پزشکی توسط هوش مصنوعی متحول شده است و به زودی این تغییر شامل آزمایشگاه های تشخیص پزشکی نیز خواهد شد. تشخیص دیابت با آنالیز صدا تنها یک مثال است که آینده آزمایشگاه های تشخیص پزشکی را به خوبی توضیح می دهد. بنابراین هوش مصنوعی و آزمایشگاه های هوشمند تشخیص پزشکی از اهداف اصلی و وجه تمایز کنگره بیست و یکم خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران، وی در ادامه اظهار داشت: ارائه خدمات موثر سلامت محور برای کارکنان آزمایشگاه در گرو افزایش دانش و آگاهی است. رکود علمی مهمترین مشکلی است که ارائه خدمات مدرن را تهدید می کند. آزمایشگاه یکی از رشته های علمی است که با تغییرات بسیار سریع توسعه می یابد. به طوری که هر چند سال یکبار دانش قبلی با اکتشافات جدید جایگزین می شود. این تغییرات سریع نیازمند به روز رسانی اطلاعات است.

زرنانی بیان کرد: حوزه های اقتصادی و اجتماعی در ایجاد انگیزه های علمی تأثیر بسزایی دارد و حتی اگر انگیزه های علمی با بحث های علمی در کنگره ها تحریک شود، تا زمانی که انگیزه های اجتماعی و اقتصادی مانع نشود، انگیزه علمی به تنهایی نمی تواند راه حل باشد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)