مرجعیت خبری صداوسیما در مرحله هشدار است

0
(0)

به گزارش ایسنا، دو سال پیش رسانه ها با استناد به آمار منتشر شده از سوی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) نسبت به کاهش اختیارات رسانه در صدا و سیما هشدار دادند. بر این اساس، در حالی که در سال 1392 سازمان صداوسیما با بیش از 70 درصد به عنوان اولین انتخاب خبررسانی، این اعتماد طی 17 سال و طی یک روند نزولی به کمتر از 45 درصد رسیده بود.

با این حال، در حالی که در سال‌های اخیر بحث‌هایی درباره مرجعیت خبری رسانه‌ها در ایران مطرح شده است، مقایسه آمار جدید و دو سال پیش توسط ایسپا (کانون افکار عمومی دانشجویان ایران) هنوز نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان نمی‌دهد و این رقم باز هم کاهش یافته است. به زیر 40 درصد. رسید

این ارقام را می توان در گفت و گوی اخیر حسن مسلمی نایینی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی با ایسنا در خصوص آمارهای خبری مشاهده کرد.

بر اساس نظرسنجی مرکز افکار عمومی دانشجویان ایران در آبان 1402، سازمان صدا و سیما و شبکه های اجتماعی مجازی مهم ترین منبع اخبار در بین مردم هستند. کانال های ماهواره ای نیز دارای 8.9 درصد اقتدار خبری هستند.

این آمار در نگاه اول موضوعیت به نظر می رسد، اما مقایسه آن با آمار دو سال پیش همین مرکز جامعه شناسی نشان از کاهش اعتبار اخبار دارد.

ایسپا نیز در شهریور 1400 نظرسنجی مشابهی انجام داد و بر اساس نتایج منتشر شده، رسانه ملی 1/42 درصد، فضای مجازی 4/41 درصد و شبکه های ماهواره ای 1/5 درصد از انتخاب مردم ایران برای دریافت اخبار را به خود اختصاص داده اند.

همچنین با توجه به اظهارات صریح رئیس سازمان جهاد دانشگاهی مبنی بر اینکه عمده محتوای خبری و اطلاع رسانی کشور در شبکه های اجتماعی مجازی توسط خبرگزاری ها و پایگاه های خبری رسمی، دو منبع اول خبر (رسانه ملی) تولید می شود. و شبکه های اجتماعی) را می توان نادیده گرفت شاخص میزان توجه مردم ایران به رسانه های داخلی نشان داد که هر دو عدد در دو سال و دو ماه گذشته کاهش یافته است.

این در حالی است که اقتدار خبری شبکه های ماهواره ای در این مدت از 5.1 درصد به 8.9 درصد افزایش یافته است. بر اساس این داده ها، اقتدار خبری شبکه های ماهواره ای در 26 ماه گذشته سه چهارم افزایش یافته است.

موضوع اقتدار خبر که متاثر از متغیرهایی مانند سیاست های کلان رسانه ای و استحکام زیرساخت های فنی اینترنتی است، به ویژه در بحران ها و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکنون باید دید این آمارهای نگران کننده که ضرورت تغییر سیاست رسانه ای به ویژه رسانه ملی را گوشزد کرده است، آیا تغییری ایجاد می کند یا در همان پاشنه قبل خواهد چرخید؟

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)