عواقب پشت میز نشینی; از آسیب های مفصلی گرفته تا بیماری های قلبی عروقی

0
(0)



ایسنا/خوزستان رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان با تاکید بر اینکه به عملکرد و سلامت مفاصل توجه ویژه دارد، گفت: گاهی مشاهده می شود که کارکنان ساعت ها مفاصل خود را در وضعیت ثابت و بی حرکت نگه می دارند و از انجام تمرینات دامنه حرکتی برای مفاصل غفلت می کنند. مفاصل، که مشکل است این یک نکته بسیار منفی و تهدیدی برای بدن است.

دکتر مجید روانبخش در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اثرات منفی پشت میز نشینی برای کارکنان، اظهار کرد: هر چند ورزش منظم در زندگی هر فرد ضروری است و سلامتی را تضمین می کند و همه باید ورزش کنند تا سالم و دارای عملکرد مطلوب باشند. آنها باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشند اما در کنار برنامه های ورزشی منظم باید به نکات دیگری نیز توجه شود.

وی افزود: گاهی دیده می شود که افراد پشت میز و کارکنان ادارات ساعت ها در مورد وضعیت میز و صندلی، قد آنها و راحتی یا مناسب بودن این موارد به تبادل نظر می پردازند و در نهایت هر کدام یک مورد را انتخاب می کنند. صندلی هایی با ویژگی های ارگونومیکی خاص بسته به سلیقه و احساس راحتی لحظه ای از روزها، ماه ها و حتی سال ها در برخی موارد استفاده می کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان گفت: باید توجه داشت که ماندن در هر وضعیتی از بدن و نشستن طولانی مدت بر روی هر نوع صندلی با هر ویژگی ساختاری خوب یا بد، وضعیت جسمانی فرد را در چنین وضعیتی حفظ می کند. تعدادی از ماهیچه ها در طولی بیشتر از طول طبیعی و تعدادی از ماهیچه ها در طولی کوتاهتر از طول فیزیولوژیکی خود قرار می گیرند و طبق یک اصل فیزیولوژیکی عضلاتی که برای مدت طولانی در طول طولانی قرار می گیرند. ضعیف می شوند و عضلاتی که درازا قرار می گیرند کوتاه هستند، به این طول کوتاه عادت می کنند و دچار کوتاهی یا انقباض عضلانی می شوند که اگرچه از نظر کارمندان اهمیتی ندارد، اما می تواند عواقب زیادی برای بدن آنها داشته باشد.

روان بخش تصریح کرد: توصیه می شود افراد به مدت طولانی در یک وضعیت مشخص و ثابت روی صندلی و پشت میز خود نمانند و دائماً وضعیت بدن خود را در محدوده های فیزیولوژیکی بدن در مفاصل مختلف تغییر دهند و هرگز اجازه ندهند. یک موقعیت خاص بدن در مدت طولانی، عضلات بدن دچار تغییرات مداوم در طول می شوند تا این عضلات دچار اختلالات حرکتی رایج از جمله ضعف یا کمبود عضلانی نشوند.

راحت ترین صندلی نیز در صورت استفاده طولانی مدت، صندلی «بد» است

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نباید فکر کنیم که می توانیم ساعت های زیادی روی این صندلی بنشینیم فقط به این دلیل که در ابتدای نشست احساس می کنیم روی صندلی راحتی نشسته ایم. و اینکه ماهیچه ها و بدن در وضعیت خاصی قرار دارند و عواقب آن به آن توجه نکنید.

وی تصریح کرد: بهترین و راحت ترین صندلی را هم می توان صندلی بدی دانست که بعد از مدتی طولانی از آن استفاده شود، زیرا تمام ماهیچه هایی که در طول های فیزیولوژیکی غیرطبیعی خود قرار می گیرند می توانند آسیب های جسمی به افراد وارد کنند. .

کم تحرکی چگونه به مفاصل آسیب می رساند؟

این فیزیوتراپ با تاکید بر توجه ویژه به عملکرد و سلامت مفاصل گفت: گاهی اوقات مشاهده می شود که کارکنان ساعت ها مفاصل خود را در وضعیت ثابت و بی حرکت نگه می دارند و از انجام تمرینات دامنه حرکتی مفاصل غفلت می کنند که این نکته بسیار مهم است. این امر منفی و تهدیدی برای بدن است زیرا مفاصل برای تغذیه سالم و دفع مواد متابولیکی از خود نیاز به حرکت دارند و قسمت هایی از مفصل مانند غضروف و سطوح مفصلی که عروق خونی ندارند در معرض تغییراتی در محدوده قرار می گیرند. حرکت و اعمال وزن و فشردگی یا غیره نیروهای وارده توسط ماهیچه ها با اعمال بار و تسهیل انتشار غذا در مفصل و سپس برداشتن فشار و حذف مواد زائد از آنها عملاً تغذیه می شود و مواد زائد ناشی از متابولیسم آنها از مفصل خارج می شوند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی اهواز ادامه داد: از طرفی ایستادن طولانی مدت بدون برداشتن فشار از مفاصل منجر به از دست رفتن بیش از حد آب و مایعات داخل مفصل می شود که اگر این فشار مفصل پیوسته است و فشار از سطوح مفصلی برای مدت طولانی برداشته نمی شود، سطوح مفصلی دچار سوء تغذیه شده و سپس خطر آسیب های ساختاری و مخرب به سطوح مفصلی را افزایش می دهد.

وی افزود: به تدریج و با پیشرفت این نوع آسیب های مفصلی، پس از مدتی متوجه می شود افرادی که زیاد می ایستند و اجازه حرکت کافی و دوره ای مفاصل زانو، مچ پا و مفصل ران را نمی دهند، دچار بیماری های زیادی می شوند. این افراد از سندرم های مختلف، درد مفاصل و آسیب های ساختاری و تخریب جدی در سطوح مفصلی رنج می برند.

روان بخش بیان می کند: تنها راه مقابله با این نوع آسیب مفاصل، انجام حرکات متنوع و دوره ای در مفاصل مختلف بدن در ساعات کاری به ویژه توسط کارکنان و کسانی است که پشت میز می نشینند.

کاهش اکسیژن رسانی به بدن با نشستن پشت میز

دستیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز، جندی شاپور افزود: از سوی دیگر، در مطب ها و اماکن، کارکنان به طور مداوم بدون حرکت می نشینند و کارهای دستی و سبکی را انجام می دهند که به فشارهای جسمی زیاد مربوط نمی شود و در این مدت ضربان قلب، فشار خون بالا می رود. و شرایط فیزیولوژیکی اصلی بدن در سیستم های قلبی، عروقی و ریوی کاهش قابل توجهی در کارایی را تجربه می کند و این منجر به کاهش برون ده قلبی و افزایش دفعات تنفس (تعداد تنفس در دقیقه) و قانون می شود. بقیه بدن؛ طولانی شدن این وضعیت مشکلاتی مانند تغییر فشار خون، کاهش میزان اکسیژن رسانی به بدن و از دست دادن قدرت بدنی و تناسب اندام افراد را به دنبال دارد.

روانبخش افزود: توصیه می شود افراد پس از انجام کارهای سبک و ذهنی ورزش کرده و ضربان قلب و تعداد و سپس عمق تنفس را اصلاح کنند، با توجه به اینکه با بهبود گردش خون در بدن، قدرت بدنی افراد افزایش می یابد. سیستم های اصلی بدن افزایش می یابد و بدن برای تحمل شرایط استرس زا و استرس محیطی آمادگی بهتری پیدا می کند.

وی بیان کرد: توجه به سیستم های مهم حمایتی بدن از جمله سیستم قلبی، عروقی و ریوی در بدن انسان نقش بسزایی در بهبود عملکرد سایر سیستم ها به ویژه سیستم اسکلتی عضلانی خواهد داشت.

اختلال در سیستم های حیاتی بدن با خم شدن در حین کار

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان گفت: گاهی مشاهده می شود که کارکنان در حین کار کمی خمیده می شوند و به دلیل ارتفاع نامناسب میز و صندلی ساعت ها در حالت افزایش یافته به پشت می مانند. هنگامی که این افراد کمی به جلو خم می شوند و خم می شوند، قفسه سینه در جلو فرو می رود و به سمت جلو منقبض می شود و این اختلال در وضعیت بدن عملاً مانعی برای تنفس عمیق تلقی می شود.

وی بیان می کند: در شرایط عادی در افراد سالم هنگام استنشاق باید قفسه سینه پر از هوا شود و علاوه بر دیواره قفسه سینه، آلوئول ها نیز کاملاً باز باشد و هوای کافی به تمام قسمت های ریه وارد شود. در شرایط تهویه ناکافی در ریه ها و به ویژه در آلوئول های ریه، تنفس کم عمق و سریع می شود و تبادل گاز در ریه ها مختل می شود و برای جبران این شرایط، قلب و رگ های خونی فعال شده و باعث فشار می شود. بر روی قلب ضربان های بیشتری تولید می کند. و انقباضات عروقی فشار بیشتری را برای خون رسانی بیشتر به اندام ها و اندام های بدن فراهم می کند و در نهایت منجر به تغییرات و اختلالات جدی در سیستم های حیاتی بدن می شود.

وی افزود: برای درمان اسکولیوز تقویت عضلات پشت بدن و کشش عناصر و بافت های جلویی بدن و اصلاح بیومکانیکی قوس های ستون فقرات مفید است و بهتر است با فیزیوتراپ خود به عنوان تنها متخصص درمان اسکولیوز را انجام دهید. در عمل بالینی علوم حرکتی، کسانی که قادر به درمان اسکولیوز هستند واقعی و کافی برای تجزیه و تحلیل و درمان این مشکلات، مشورت کنید.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان اضافه کرد: افزایش سرعت تنفس باعث می شود در بازدم های متعدد گاز دی اکسید کربن (CO2) که بر خلاف تصور عموم، گازی بی مصرف و مضر است آزاد و از دست بدهیم.

وی افزود: در این شرایط تعادل گازهای خونی به خطر می افتد و افراد دچار آلکالوز تنفسی می شوند که این اتفاق می تواند عوارض جبران ناپذیری در تمام سیستم های بدن به جای بگذارد.

توصیه هایی برای پیشگیری از عوارض نشستن پشت میز

روانبخش گفت: به همه کارکنان و کسانی که پشت میز می نشینند توصیه می شود برای جلوگیری از ضعف و کوتاهی عضلات، عضلات را برای مدت طولانی کوتاه یا بلندتر از حد مجاز خود نکنند. مفاصل نیز باید در محدوده کامل خود حرکت کنند تا بتوانند به خوبی غذا بخورند و مدفوع آنها به راحتی دفع شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به سیستم قفسه سینه، قلبی، عروقی و ریوی نیز توجه شود و هر از چند گاهی ورزش های شدید و با شدت خفیف مانند دویدن انجام شود. استفاده از پله ها در محل کار به جای آسانسور می تواند نقش زیادی در بهبود عملکرد قلبی عروقی و تنفسی داشته باشد. توصیه می‌شود افراد از طریق پله به طبقات بالا بروند و فقط با آسانسور پایین بیایند، زیرا پایین آمدن از پله‌ها ممکن است به زانو آسیب برساند، اما بالا رفتن از پله اگرچه سخت‌تر است و تاثیر خوبی بر سیستم قلبی عروقی دارد. قدرت عضلات پا و تحرک مفاصل را افزایش می دهد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هر از چند گاهی باید قفسه سینه را کشیده و کاملاً باز و هوا کنیم و پس از یک نفس عمیق و کم هوا را در ریه ها نگه داریم. برای چند ثانیه بهبود وضعیت اکسیژن رسانی رفتار بافت های آلوئول های ریه بهبود می یابد و نفوذ پذیری هوا افزایش می یابد و به دلیل حجم محدود و کم هوای ورودی به آلوئول دچار تغییرات منفی نمی شویم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)