سینما در چه سالی ۸۰ میلیون تماشاگر داشت؟

0
(0)


به گزارش ایسنا، شاخص هایی که برای بررسی عملکرد یک رشته یا میزان پیشرفت و پسرفت آن استفاده می شود، می تواند از جنبه های مختلف متفاوت باشد که در مورد سینما نیز صدق می کند. از یک سال پیش مدیران سینما بر رونق سینما تاکید داشتند و حتی اخیراً اعلام شد علت اختلال در سیستم مدیریت و فروش سینما (سمافا) به دلیل استقبال زیاد از فیلم ها در اکران سینما بوده است. .

از ابتدای امسال تاکنون برخی از فیلم های کمدی اکران شده رکورد قابل توجهی از خود به جای گذاشته اند و حتی یکی از آن ها پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران اعلام شد.

اما این بحث ها که حول محور رونق سینما و استقبال زیاد مخاطبان می چرخد، فرصتی شد برای مروری بر تعداد مخاطبان سینما از دهه 60 تا امروز و همچنین تعداد صندلی ها، سالن ها و فروش های مذکور و فیلم های این دوران

اطلاعات این گزارش توسط امیرحسین علم الهادی – کارشناس سینما – جمع‌آوری شده و بر اساس منابع رسمی وزارت فرهنگ و رهبری که بخشی از آن پیشتر منتشر شده بود، با تمرکز بر تعداد سالن‌ها، این بار گزارش کامل منتشر خواهد شد

بیشتر بخوانید:

گزارش آماری تعداد سینماهای فعال در 4 دهه اخیر

دهه 60 سینمای ایران، دورانی بود که سینمای پس از انقلاب زنده شد و با شروع جنگ تحمیلی، نوع دیگری از فیلم مطرح شد.

در آن زمان سینما پرمخاطب ترین دوره خود را با فروش بیش از 473 میلیون بلیت در پایان یک دهه رقم زد. در دهه 1960؛ این سینما در سال های 66 و 69 با 80 و 81 میلیون نفر بیشترین مخاطب خود را داشت.

فیلم‌های مرز ساخته جمشید حیدری، دست شیطان ساخته حسین زندباف، حاجی واشنگتن ساخته علی خاتمی، مرگ یزدگرد ساخته بهرام بیضایی، توبه نسوح ساخته محسن مخملباف، سفیر ساخته فریبرز صالح، “سناتور” ساخته مهدی کمال زاده، ملک از علی خاتمی، بی بی چلچله کیومارت پوراحمد، دونده امیر نادری، عقاب ها ساموئل خاچیکیان، گل های داوودی رسول صدر عاملی، اتوبوس یداله صمدی، شهر موش ها. محمدعلی طالبی، «اجاره نشینان» داریوش مهرجویی، «طلسم» داریوش فرهنگ، «ناخدای خورشید» ناصر تقوی، «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده، «شاید زمانی دیگر» ساخته بهرام بیضایی، مهریه ای برای رباب سیامک شایقی، دیده بان ابراهیم حاتمی کیا، زرد قناری رخشان بن اعتماد، روز باشکوه کیانوش عیاری، کشتی آنجلیکا محمد بزرگ نیا، گلنار کامبوزیا پرتوی، «آخرین پرواز» احمدرضا درویش، «دزد عروسک» ساخته محمدرضا آرتمن، «شب بیست و نهم» ساخته حمید رهشانی، «خواستگاری» ساخته مهدی فهیم زاده و «هامون» ساخته داریوش مهرجویی ساخته و اکران شده اند که تعدادی از آنها هستند. در سال اول دهه 1970 اکران شد.

در دهه 70 با تغییراتی که در جامعه رخ داد و افزایش نسل جوان، فیلم های مختلفی اکران شد، اما رشد مخاطبان نسبت به گذشته به تدریج با روند نزولی مواجه شد.

«آپارتمان شماره 13»، «عروس»، «سفر جادویی»، «نیاز»، «آقای بوهسدار»، «سلطان»، «سرزمین خورشید»، «شب روباه»، «نابخشوده»، «آژانس شیشه ای» “. «رنگ خدا»، «گریبان»، «آقای عوضی»، «مهر مادر»، «مرسدس»، «دو زن»، «شوکران»، «آژانس شیشه ای»، «اعتراض»، «عروس آتش» ” ” و “متولدین ماه مهر” تنها چند نمونه هستند. آنها تعدادی از فیلم های برجسته این دهه هستند.

سینما در کدام سال 80 میلیون بیننده داشت؟

«کوتاه»، «دنیا»، «سگ‌کشی»، «شام آخر»، «شب یلدا»، «کاغذ خط‌دار»، «15 سال است که ترانه دارم»، «کلاه قرمزی و ساروناز» “کما”، “شمعی در باد”، “خیلی دور، خیلی نزدیک”، “گل یخ”، “عیادت مادر”، “آتش را متوقف کن”، “به نام پدر”، “میمی به عنوان مادر” “بدون پول”، اخراج ها و درباره الی از میان آنها فیلم هایی هستند که در دهه 1980 فیلمبرداری و اکران شدند. در این دهه فیلم «مارمولک» برای مدت کوتاهی روی اکران سینما رفت و اگر توقیف نمی شد احتمالاً در فهرست پرفروش ها ثبت می شد.

در سال 1380 سینمای کشور با فروش بیش از 25 میلیون بلیت بیشترین مخاطب را داشت

سینما در کدام سال 80 میلیون بیننده داشت؟

در دهه 90 شاهد تحولات جدیدی در سینما بودیم و در مقطعی موجی از فیلم هایی با مضامین مشابه مانند خیانت و مشکلات خانوادگی به راه افتاد که برخی از آنها در برخی سینماها اکران نشدند.

در این سال ها فیلم هایی چون «من همسرش هستم»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «گشت ارشاد»، «قصه ها»، «گردنبندهای طلا»، «آریش گالیز»، «اشباح» صورت دیوانه، کوچه گمنام، نهنگ عنبر، 50 کیلو گیلاس، رگ خورشید، رسوایی، سلام بمبئی، آینه ارتش، خوک، گذر استانبول، شب ماه کامل، عرق سرد، رحمان 1400، مو قرمز و هزارپا منتشر شد. بیرون آمد.

بیشترین تعداد بیننده در دهه 90 مربوط به سال 2017 بود که بیش از 28 میلیون نفر از سینما دیدن کردند.

سینما در کدام سال 80 میلیون بیننده داشت؟

سینما در کدام سال 80 میلیون بیننده داشت؟

آمار سال 1402 تا پایان شهریور وارد می شود

در چند سال اخیر علیرغم افزایش تعداد سالن های سینما، آمارها با کاهش تعداد صندلی ها و تعداد بینندگان همراه بوده است، البته دلیل اصلی آن چندان سینما نیست و این روند نزولی باعث شده است. در دهه های اخیر آغاز شده است.

با این حال، از اوایل دهه 1400 تلاش فعالان سینما و دست اندرکاران سینما بیش از هر چیز برای بازگرداندن افرادی به سینما بود که در دوران کرونا به تماشای فیلم در خانه عادت کرده بودند. البته برخی التهابات در مقطعی فضای اجباری ایجاد کرد، اما از ابتدای امسال سینماداران این وضعیت را امیدوارکننده توصیف کردند، هرچند برخی از اهالی سینما معتقدند با توجه به شرایط تولید و حجم پروانه ساخت ، نباید در رویای خرگوش چند فیلم که فروش خوبی دارند بمانیم.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)