سهم 70 درصدی صنعت از واردات در نیمه اول امسال

0
(0)



به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در شش ماهه نخست سال جاری کل واردات با احتساب گروه های «پایه پتروشیمی و نفت»، «معدن و صنایع معدنی»، «کشاورزی» و «صنعت» بیش از 17 مورد بوده است. میلیون تن به ارزش 30 میلیارد و 443 میلیون دلار. در مجموع، برای این دوره نسبت به نیمه اول سال قبل، وزن واردات 6.9 درصد و ارزش آن 11.6 درصد افزایش یافته است.

بیشترین سهم از این واردات مربوط به بخش صنعت (تامین مواد اولیه) است که 68 درصد (از لحاظ ارزشی) از کل واردات را تشکیل می دهد. در رتبه دوم کشاورزی با نزدیک به 19 درصد قرار دارد.

میزان واردات صنعتی و کشاورزی در شش ماهه امسال به ترتیب بیش از پنج میلیون تن معادل نزدیک به 20.8 میلیارد دلار و بیش از 9 میلیون تن معادل حدود 5.8 میلیارد دلار بوده است. در مدت مذکور وزن و ارزش واردات بخش صنعت به ترتیب 11 و 18 درصد افزایش داشته و وزن و ارزش واردات محصولات کشاورزی ثابت مانده و 12 درصد کاهش داشته است.

سهم معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و نفت به ترتیب 9 و 3 درصد از ارزش کل واردات است به طوری که در 6 ماهه امسال بیش از دو میلیون تن کالای معدنی به ارزش نزدیک به 2.8 میلیارد دلار وارد شده است. واردات و فرآورده های پتروشیمی و نفتی بالغ بر 509 هزار تن به ارزش 926 میلیون دلار وارد شده است.

وزن و ارزش واردات معدن و صنایع معدنی در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 28 و 34 درصد و وزن و ارزش واردات پتروشیمی افزایش یافته است. صنعت و فرآورده های نفتی 25 و 2 درصد افزایش یافت.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است که منبع اصلی واردات پتروشیمی و فرآورده های نفتی و محصولات کشاورزی از امارات متحده عربی و همچنین محصولات معدنی و معدنی و محصولات صنعتی، چین است. به طوری که در نیمه نخست امسال 43 درصد از واردات محصولات پتروشیمی و 34 درصد محصولات کشاورزی کشور از امارات متحده عربی، 39 درصد واردات محصولات معدنی و 36 درصد از واردات محصولات صنعتی وارد شده است. محصولات ساخت چین هستند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)