برای غربالگری رایگان فشار خون و دیابت در مراکز بهداشتی روزه بگیرید

0
(0)



مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به نتایج کمپین ملی «غربالگری فشار خون و دیابت» ظرف 10 روز از اجرای آن، گفت: این غربالگری به صورت رایگان انجام می شود. برای افراد بالای 18 سال در تمامی شهرها و روستاهای کشور و افراد می توانند با داشتن کارت شناسایی ناشتا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و از نظر دیابت و فشار خون مورد معاینه قرار گیرند.

دکتر فرشید رضایی در گفت وگو با ایسنا. وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های علم پزشکی و بهداشت و درمان بیماری هایی است که آغازی خاموش و موذیانه دارند، گفت: به همین دلیل است که بیماران تا مدت ها از وجود بیماری ها در بدن خود اطلاعی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه دو بیماری دیابت قند و فشار خون بیماری خاموش هستند، تصریح کرد: ممکن است بیماران تا سال ها ندانند که درگیر آن هستند. از طرفی ممکن است برخی بگویند خوب است که این بیماری هیچ علامتی نداشته باشد و عذابی نداشته باشد، اما باید به خاطر داشت که اگرچه در ابتدا علائمی به نظر نمی رسد، اما در داخل بدن و زمانی که تبدیل می شوند آسیب وارد می کنند. علائم ممکن است در نقاط مختلف باشد و باعث آسیب به بدن شده است.

رضایی ادامه داد: در سطح جهانی نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون از بیماری خود بی اطلاع هستند و در برخی کشورها حتی بیش از 60 درصد از بیماران فشار خون بالا از بالا بودن فشار خون خود بی اطلاع هستند.

وی افزود: بر خلاف نظر برخی که فکر می کنند فشار خون و دیابت فقط مختص سالمندان است، باید به این نکته اشاره کرد که تعداد کمی از افراد جوان و میانسال وجود دارند که ظاهر خوبی دارند و هیچ نشانه ای از چاقی یا بیماری های همراه ندارند، اما فشار خون آنها به طور غیر طبیعی بالا است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابراین برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری غیرفعال و پنهان فشار خون بالا و دیابت در جامعه; وزارت بهداشت تصمیم به راه اندازی کمپین ملی “غربالگری فشار خون و دیابت” برای جوانان 18 ساله دارد.

او تاکید کرد که این غربالگری در بین افراد بالای 18 سال در تمامی شهرها و روستاهای کشور به صورت رایگان انجام می شودبیان کرد: هموطنان محترم می توانند با در دست داشتن مدارک هویتی با معده خالی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و طبق فرمول علمی از نظر ابتلا به بیماری های مشخص شده معاینه شوند و در صورت نیاز خون خود را از نظر وجود دیابت چک کنند فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

رضایی ادامه داد: در این کمپین که از 29 آبان ماه آغاز شده و تا 24 دی ماه ادامه دارد، خون تمامی افراد بالای 40 سال که در شش ماه گذشته قند خون خود را انجام نداده اند از نظر دیابت بررسی می شود. درمان و مشاوره لازم را دریافت خواهد کرد.

وی در خصوص جزئیات و نتایج کمپین ملی غربالگری فشار خون و دیابت در 10 روز اول (30 تا 30 آبان) توضیح داد: در این بررسی ملی تاکنون بیش از 12000 مورد جدید شناسایی شده است و باعث افتخار است که این تشخیص های به موقع قبل از بروز علائم بیماری صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: همکاران ما در استان های مختلف با هماهنگی سایر نهادها و سازمان ها به آموزش سبک زندگی سالم و خودمراقبتی و ترویج مفاهیم مهم سلامت، پیشگیری و تشخیص زودهنگام فشار خون و دیابت در برنامه های جمعی از جمله نماز جمعه و رسانه های گروهی می پردازند. .انجام می دهند.

وی افزود: دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از طریق شبکه گسترده نیروهای خود در سراسر کشور با تلاش نیروهای آموزش دیده جامعه با سواد سلامت (داوطلبان سلامت محله و سفیران سلامت) سواد سلامت جامعه را در خصوص این دو بیماری و نیز افزایش می دهد. به تشخیص زودهنگام توجه ویژه ای داشته باشید.

به گزارش ایسنا، هدف از کمپین ملی “غربالگری فشار خون و دیابت” که از 29 آبان ماه راه اندازی شد، این است که تمامی افراد بالای 18 سال (متولدین قبل از 1393/01/08) در کشور تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند. توسط در 15 دسامبر همان سال، او به خون و دیابت تشخیص داده شد

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)