3 خدمات پر تقاضا برای بیماران بین المللی در ایران / بررسی تعرفه های خدمات در گردشگری سلامت

0
(0)



معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح اقدامات انجام شده در زمینه ترویج گردشگری سلامت گفت: در دو سال گذشته بیشترین مراجعه پزشکی گردشگران سلامت در کشورمان مربوط به خدمات زنان و زایمان، جراحی چشم بوده است. و ارتوپدی و پس از آن خدماتی مانند جراحی زیبایی رتبه های دیگر شامل اورولوژی، جراحی عمومی و … می باشد.

دکتر سعید کریمی در گفت وگو با ایسنا. وی با اشاره به ظرفیت های درمانی کشور و استقبال گردشگران سلامت، ضمن تاکید بر لزوم ساماندهی این موضوع، گفت: نظام سلامت، کادر درمانی و بیمارستان های کشورمان خدمات خوب و با کیفیتی را در حوزه گردشگری سلامت ارائه می کنند. گردشگری سلامت فرصت خوبی است.» او پیش بینی می کند که ضمن ارائه خدمات پزشکی، فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را نیز به کشورهای دیگر عرضه کنیم.

مجوز گردشگری سلامت ۲۷۷ مرکز درمانی کشور

وی افزود: در حال حاضر 277 مرکز درمانی دارای مجوز گردشگری سلامت در کشور وجود دارد. دانشگاه های علوم پزشکی ایران با 36 مرکز، مشهد با 23 مرکز، شهید بهشتی با 19 مرکز، تبریز با 15 مرکز و تهران با 14 مرکز به ترتیب پنج دانشگاه برتر از نظر تعداد مراکز تحت پوشش دارای مجوز گردشگری سلامت هستند.

آمار ورود گردشگران سلامت به ایران

وی در خصوص آمار ورود گردشگران سلامت به کشور اظهار داشت: در سال 1400 تعداد یک میلیون و 136 هزار و 635 نفر از 177 ملیت، در سال 1401 یک میلیون و 233 هزار و 896 نفر از 164 ملیت و در شش ماهه اول آن سال نیز 605 هزار و 125 نفر از مشتریان غیرایرانی ما استفاده می کردند. خدمات سلامت محور

به گفته قائم مقام وزارت بهداشت، بیشترین خدمات در بخش گردشگری سلامت به مشتریانی از کشورهای افغانستان، عراق، عمان، بحرین، پاکستان، کویت، آذربایجان، هند، تاجیکستان و عربستان سعودی ارائه می‌شود.

وی افزود: در سال های 1400 و 1401 بیشترین مراجعات پزشکی گردشگران سلامت مربوط به زنان و زایمان، جراحی چشم و ارتوپدی بوده است. پس از آن خدماتی مانند جراحی زیبایی، اورولوژی، جراحی عمومی و … در رتبه های دیگر رتبه بندی می شوند.

اهمیت فعال سازی پذیرش بیماران بین المللی در مناطق آزاد و استان های مرزی

کریمی با تاکید بر اهمیت ارزیابی فرصت های موجود در حوزه گردشگری سلامت تصریح کرد: به روز رسانی مجوز IPD مراکز درمانی و تقویت نظارت بر آنها، شناسایی ظرفیت مناطق آزاد تجاری و شهرهای مرزی استان های مرزی برای افزایش جذب بیماران بین المللی و فعال‌سازی واحد پذیرش بیماران مراکز بین‌المللی سلامت از مؤثرترین عوامل توسعه گردشگری سلامت هستند.

بازنگری در تعرفه خدمات گردشگری سلامت

وی موضوع بازنگری در تعرفه های خدمات گردشگری درمانی را شرط مهم توسعه گردشگری سلامت دانست که محقق شده و به زودی اعلام خواهد شد و توضیح داد: در این زمینه اقدامات دیگری از جمله توسعه گردشگری مورد نیاز است. ضوابط اختصاصی فعالیت شرکت های فعال در زمینه تسهیل گردشگری سلامت، تصویب دوره کارشناسی ارشد گردشگری سلامت در معاونت آموزشی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و پیگیری راه اندازی رشته سلامت. دیپلماسی بسیار مهم است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)