2023 بهترین سال مالی روسیه شد

0
(0)



به گزارش ایسنا، به نقل از بیزینس، بر اساس این گزارش، سود انباشته بخش بانکی این کشور در 11 ماهه سال 2023 از سه تریلیون روبل (32.7 میلیارد دلار) فراتر رفت.

همه حوزه های کلیدی عملیات بانک به سرعت رشد کردند، به طوری که سبد وام های شرکتی وام دهنده بیش از 20 درصد در ژانویه تا نوامبر، وام مسکن 30.3 درصد و وام های مصرفی 16 درصد افزایش یافت.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که سود بانک ها در بحبوحه بهبود کلی اقتصاد کشور پس از کاهش شدید سال گذشته به دلیل تحریم های غرب علیه اوکراین در حال افزایش است.

آنها افزودند که نرخ بهره نسبتا پایین در نیمه اول سال (به عنوان مثال 7.5 درصد در اواسط تابستان) نیز به این روند کمک می کند.

علیرغم حرکت اخیر رگولاتور به سمت سیاست های پولی سخت تر، که نرخ کلیدی را در اوایل ماه جاری به 16 درصد رساند، کارشناسان خاطرنشان کردند که حاشیه سود خالص بخش بانکی در 4.8 درصد باقی مانده است. این امر با کاهش هزینه های تامین مالی در مقایسه با سال 2022 به دست آمد، زمانی که بانک ها به شدت نرخ سپرده را به 20 درصد افزایش دادند.

تجدید ارزیابی ارز نیز سهم قابل توجهی در سود داشت، بنابراین دارایی ها و بدهی های ارز خارجی در ترازنامه بانک ها در مقایسه با داده های سال گذشته به روبل افزایش یافت. در همین حال، اکثر کارشناسان هشدار داده اند که نتایج سال آینده احتمالاً کمتر درخشان خواهد بود زیرا نرخ های بهره بالا بر سود بانکی تأثیر می گذارد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)