چرا این نمایش از جشنواره تئاتر فجر کنار گذاشته شد؟

0
(0)


محمدجواد شریفی کارگردان اراکی است که نمایش «خاطرات یک دلقک» را برای حضور در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر ایران آماده کرده بود اما در آستانه جشنواره اعلام کرد که نمایشش از جدول اجراها حذف شده است.

وی در گفت وگو با ایسنا، درباره روند آماده سازی نمایش خود برای حضور در جشنواره تئاتر فجر و حضور در جشنواره های استانی و منطقه ای توضیحات مفصلی داد و تاکید کرد که در حق گروهش و نمایشش ظلم شده است.

شریفی که پیش از این نمایش «خاطرات یک دلقک» را در شهر اراک در قالب اجرای عمومی روی صحنه برده است، گفت: این نمایش اقتباسی از «شاه لیر» شکسپیر است که متن آن به صورت مشترک توسط حسین و حسین نوشته شده است. افوق ایرجی.

وی ادامه داد: برای اجرای عمومی در اراک طبیعتا مرحله بازبینی را پشت سر گذاشتیم و پس از کسب مجوز نمایش را روی صحنه بردیم و سه داور کار ما را دیدند و پس از تایید از نظر کیفی و نظارت، نمایش ما برای شرکت انتخاب شد. جشنواره استانی و در این جشنواره که داورانی چون محمودرضا رحیمی، عبدالحی شمسی و مسعود موسوی داشت به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و 7 جایزه دریافت کرد. علاوه بر این، مسئولان استانی نیز از نظر کیفی و نظارتی این نمایش را تایید کردند.

وی افزود: نمایش ما سپس به جشنواره منطقه ای راه یافت و در جشنواره جاده ابریشم استان سمنان به روی صحنه رفت و با حضور داورانی چون احمد جولایی، اصغر همت و ولی الله شالی به عنوان نمایش برگزیده ارائه شد و برنده شد. او به جشنواره تئاتر فجر رفت و قرار بود در مسابقه تئاتر ایران روی صحنه برود.

این کارگردان با بیان اینکه تمام مدارک نمایش خود را در اختیار دارد، افزود: چند روز پیش جشنواره با ما تماس گرفت و سالن اجرا را تنظیم کرد و گفت نمایش ما در روز دوم بهمن ماه در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود. اطلاعات و کد ملی اعضای گروه اسکان را گرفتند. برای کتاب جشنواره از من عکس و خاطرات خواستند تا اینکه پنجشنبه گذشته دوباره تماس گرفتند و گفتند نمایش شما تغییراتی دارد و برای اینکه مشکلی پیش نیاید این تغییرات را اعمال کنید که ما هم پذیرفتیم و اعمال کردیم.

شریفی با بیان اینکه بعد از تمام این مراحل نمایشش بازنگری شد، ادامه داد: برای بازبینی به اراک رفتیم و هیچ خبری به ما ندادند تا اینکه رئیس هیات نظارت و ارزیابی مرکز هنرهای نمایشی با ارائه نمایش ما مخالفت کرد. جشنواره منطقه ای در کنار کار ما بودند. ظاهراً علاوه بر رئیس هیئت نظارت، یکی دیگر از اعضای این هیئت نیز مخالف تحقق ما بود.

وی معتقد است که نمایشش به دلیل لجبازی از جشنواره حذف شد و می افزاید: گویا بین اعضای هیات نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی و هیات داوران جشنواره منطقه ای و متاسفانه نمایش ما اختلاف نظر وجود داشت. قربانی این ماندگاری شد در حالی که این کار غیرقانونی است. حتی نام نمایش ما به عنوان یکی از آثار شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر در نشریه مکتوب مرکز هنرهای نمایشی درج شده است، اما چطور بعد از اینکه این همه مراحل را طی کردید، ناگهان می گویند نمایش شما مخالف است. سیاست های جشنواره فجر؟!

شریفی با تاکید بر اینکه مدیران نهاد رهبری اراک نیز از نظر کیفی و نظارتی این نمایش را تایید کرده اند، خاطرنشان کرد: مدیرکل نهاد رهبری استان بر کار ما نظارت دارد. متأسفانه برخی از مدیران با حق خودنمایی ما بی انصافی کردند. این نمایش چندین فیلتر را پشت سر گذاشت و 9 داور مختلف در جشنواره های مختلف استانی و منطقه ای به آن رای مثبت دادند، این همه را نمی توان زیر سوال برد!

وی افزود: پس از همه این اتفاقات از آنها خواستم طی نامه ای کتبی اعلام کنند که اجرای ما را از جشنواره حذف کردند اما به این درخواست پاسخ منفی دادند.

شریفی با اشاره به مشکلات فراوان گروه های نمایشی در استان ها افزود: این حقی برای فرزندان ما نبود. خیلی زحمت می کشند و با خون دل و با کمترین امکانات در شهرشان تئاتر کار می کنند چون این تنها خوشبختی شان است اما چطور مدیران به این راحتی از این همه تلاش و امید می گذرند. این وضعیت باعث می شود که بچه های استانی مدام به تهران مهاجرت کنند در حالی که مسئولان ما مدام درخواست حمایت از گروه های استانی را دارند.

ایسنا، واکنش جشنواره تئاتر فجر و شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی را رصد می کند.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)