پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

0
(0)


وزنه برداری ایران در سال 1402 حوادث مختلفی را پشت سر گذاشت که سرنوشت تلخ و شیرین دو قهرمان المپیک، غافلگیری مصطفی جوادی در مسابقات جهانی و عملکرد ضعیف وزنه برداران در بازی های آسیایی هانگزو از مهمترین آنها بود.

به گزارش ایسنا، سال 1402 اولین سال سلطنت سجاد انوشیروانی در فدراسیون وزنه برداری بود. این رشته یک سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت و با اینکه توانست تا حدودی سه سهمیه المپیک خود را به دست آورد، بدترین نتیجه را در بازی های آسیایی کسب کرد و در مسابقات جهانی مصطفی جوادی و علی داودی خوب کار کردند. و بقیه بازیکنان انتظارات را برآورده کردند. خیر
علاوه بر این در سال 1402 شاهد خداحافظی سهراب مرادی قهرمان نامدار این رشته و چالش جدی فدراسیون و کیانوش رستمی برای المپیک بودیم.
در زیر به مهم ترین رویدادهای سال 1402 نگاه می کنیم:

هوردبهشت، از سهم کمی از کل مدال های آسیا گرفته تا مدال های بانوان

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

تیم ملی وزنه برداری مردان ایران پس از گذراندن یک اردوی کوتاه با 10 وزنه بردار مرد در مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی که مقدماتی المپیک بود شرکت کرد. این مسابقات همچنین اولین تجربه نواب نصیرشلال به عنوان سرمربی بود.

نتیجه حضور تیم مردان ایران کسب 2 مدال طلا، 3 نقره و 3 برنز است.
حسین سلطانی در وزن 81 کیلوگرم (غیرالمپیک) 2 طلا و یک نقره کسب کرد. مصطفی جوادی در وزن 89 کیلوگرم (المپیک) 2 مدال برنز کسب کرد. مهدی کرمی در وزن 109 کیلوگرم (غیرالمپیک) مدال برنز و آیات شریفی و علیرضا یوسفی در وزن 109+ کیلوگرم (المپیک) به مدال نقره دست یافتند. از بین تمامی مدال های توزیع شده در این مسابقات، حسین سلطانی مدال طلا و جوادی مدال برنز کسب کردند.

کیانوش رستمی و سهراب مرادی نیز در این مسابقات حضور داشتند که هیچ کدام مدال نگرفتند.
در بخش بانوان، فاطمه کشاورز موفق شد پس از الهام حسینی دومین دختر وزنه بردار مدال بزرگسالان آسیا شود.
کشاورز در وزن 64 کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد.

لاستیک، سرنوشت تلخ کیانوش و خداحافظی منطقی سهراب

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی ایران رکوردگیری تیم ملی برای حضور در مسابقات جهانی عربستان را ترتیب داد که قرار بود تمامی وزنه برداران در این رکورد حضور داشته باشند.
سهراب مرادی موفق به ثبت رکوردی برای تیم ملی نشد و تصمیم گرفت از مسابقات جهانی خداحافظی کند. در نهایت به عنوان مربی به کادر فنی تیم ملی بزرگسالان اضافه شد.
کیانوش رستمی به دلیل غیبت در ثبت رکورد تیم ملی از جام جهانی کنار گذاشته شد و این به معنای پایان المپیک پاریس برای او بود. بر اساس سیستم کسب سهمیه المپیک، حضور وزنه بردارانی که به دنبال کسب سهمیه در مسابقات جهانی عربستان سعودی و مسابقات جهانی تایلند بودند، الزامی بود و عدم حضور در هر یک از این مسابقات منجر به غیبت وزنه برداران در المپیک شد. کیانوش رستمی نیز به دلیل عدم حضور در مسابقات جهانی المپیک پاریس را از دست داد. البته این اتفاق باعث شد تا جنگ رستمی و فدراسیون وزنه برداری آغاز شود.

مرداد، تست دوپینگ علی هاشمی مثبت شد

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

علی هاشمی، وزنه بردار دسته 109 کیلوگرم ایران که تجربه حضور در المپیک 2016 ریو و المپیک 2020 توکیو را داشت، پس از مثبت شدن تست دوپینگ به مدت سه سال از حضور در مسابقات محروم شد.

شهریور ماه، رکورد وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی: 2 مدال آور و 4 حریف ناموفق

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

تیم وزنه برداری مردان ایران با تیمی کامل 10 نفره در مسابقات جهانی عربستان شرکت کرد که مقدماتی المپیک پاریس بود و پس از ارمنستان و چین سوم شد. دو وزنه بردار ایرانی در این مسابقات حذف شدند و یک نفر نیز از هیئت خداحافظی کرد. همچنین دو طلا و یک برنز نیز توسط مردان ایران به دست آمد.
مصطفی جوادی در وزن 89 کیلوگرم المپیک با کسب دو مدال طلا سهمیه المپیک خود را قطعی کرد.

در دسته فوق سنگین در شرایطی که علاوه بر غول گرجستانی، دو یا سه مدعی قدرتمند نیز وجود داشت، داودی موفق شد به مدال برنز برسد و اولین مدال بزرگسالان خود را در جهان کسب کند.
در دسته 81 کیلوگرم و فوق سنگین حسین سلطانی و آیت شریفی حذف شدند. محمد زارعی پس از ناکامی در کسب مدال در دسته 96 کیلوگرم، کفش های خود را روی تخته درآورد و خداحافظی کرد.
امیر الجدی، مهدی کرمی، رضا دهدار، رسول معتمدی، پیمان جان دیگر نفراتی بودند که از کسب مدال بازماندند. زنان نیز اوتی داشتند.

دخترا خوب کار نکردن

تیم ملی بانوان ایران با چهار نماینده در رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان 2023 عربستان شرکت کرد که تنها یک نماینده توانست بهتر از اوزان منتخب ظاهر شود.

الهه رزاقی در وزن 76 کیلوگرم قهرمان شد.
در وزن 64 کیلوگرم ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز در رده های سیزدهم و بیستم قرار گرفتند. الهام حسینی نیز در دسته منهای 81 کیلوگرم در رده پانزدهم جهان قرار گرفت.

چاپ، عملکرد ناامید کننده در بازی های آسیایی هانگژو

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

تیم ملی وزنه برداری مردان ایران متشکل از 7 مرد و 3 زن در بازی های آسیایی هانگژو تنها یک نقره به دست آورد.
در دسته 81 کیلوگرم حسین سلطانی پنجم شد.
در دسته 96 کیلوگرم امیرالدغادی و مصطفی جوادی به مقام های هشتم و نهم دست یافتند.
وزن 109 کیلوگرم رضا دهدار در این دیدار با مهدی کرمی پنجم شد.
آیت شریفی در فوق سنگین و علی داودی به مدال نقره دست یافتند.
ریحانه کریمی در وزن 64 کیلوگرم و الهام حسینی در 87 کیلوگرم قهرمان شدند و الهه رزاقی در وزن 76 کیلوگرم نهم باقی ماند.

ممنوعیت، جنگ رستمی و فدراسیون همچنان ادامه دارد

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

کیانوش رستمی پس از حذف از جام جهانی عربستان، فدراسیون و سرمربی تیم را مقصر دانست که او را به المپیک راه نداده اند. بعد از دو ماه دوباره به فکر حضور در المپیک افتاد و حتی می خواست در جام حذفی قطر که مقدماتی المپیک بود شرکت کند. او برای جلب نظر سرمربی، در مسابقات لیگ نیز وزنه های آزاد اجرا کرد اما چون دیر به یاد آورد تا در جام حذفی قطر حضور داشته باشد و مهلت ثبت نام به پایان رسیده باشد، فدراسیون جهانی ایران درخواست رستمی را نپذیرفت. دوباره ثبت نام کرد و این وزنه بردار المپیکی قطعا شکست خورد.

آتش، وزنه بردار ایرانی قهرمان جوانان جهان شد

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

تیم مردان ایران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در مکزیک به مقام اول دست یافت و با کسب 5 مدال طلا، 9 نقره و یک برنز به مقام نخست دست یافت.
علیرضا یوسفی با قهرمانی در مسابقات جهانی مکزیک به همراه کیانوش رستمی و سعید محمدپور با دو عنوان قهرمانی نوجوانان جهان تاریخ ساز شد.
مدال آوران قهرمانی جوانان جهان ایران

دسته 96 کیلوگرم: علیرضا نصیری (دو طلا و یک برنز)

دسته 102 کیلوگرم: ابوالفضل زارع (سه مدال نقره)

دسته 109 کیلوگرم: آریا پایدار (سه مدال نقره)

دسته ۱۰۹+ کیلوگرم: علیرضا یوسفی (سه طلا) و طاها نعمتی (سه نقره)

تیم بانوان ایران در این مسابقات غایب بود.

بهمن، ارسال عجیب افراد مسن آسیایی

پایان های متفاوت سهراب و کیانوش و نمایش بد در هانگزو

آخرین رقابت بین المللی وزنه برداری ایران، مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا بود. تیم مردان ایران با ترکیبی عجیب وارد این رقابت ها شد اما دست خالی از این رقابت ها خارج نشد.
ابتدا گفته شد این تیم با ترکیبی از وزنه برداران جوان و افراد جویای سهمیه المپیک اعزام می شود. کمیسیون فنی فدراسیون تصمیم گرفت افرادی که شانس مدال دارند و وزنه بردارانی که به دنبال کسب سهمیه هستند را اعزام کند. سرمربی تیم ملی سه وزنه بردار جوان را به این رقابت ها اعزام کرد و همین موضوع مشکوک به اختلاف نظر او و اعضای کمیسیون فنی شد. حتی عدم حضور سرمربی در مسابقات قهرمانی آسیا نیز این تردید را تقویت کرد.

در نهایت فدراسیون از تصمیم سرمربی حمایت کرد و همین سه وزنه بردار جوان به مسابقات مردان اعزام شدند. تیم بانوان نیز با پنج وزنه بردار شرکت کرد.

نتایج زنان و مردان در مسابقات قهرمانی آسیا

عبدالله بیرانوند در وزن 81 کیلوگرم نقره گرفت.

علی عالی پور در وزن 89 کیلوگرم قهرمان شد و مدال طلا، نقره یک ضرب و دو ضرب را به دست آورد.

در وزن 71 کیلوگرم ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز نهم و دهم شدند.

در وزن 76 کیلوگرم الهه رزاقی دو بار به مدال نقره دست یافت و در مجموع به تساوی رسید و نایب قهرمان آسیا شد.

الهام حسینی در دسته 81 کیلوگرم موفق به ثبت رکورد کلی نشد و حذف شد.

کیجان مقسودی در وزن 87 کیلوگرم موفق به کسب سه مدال برنز شد و سوم شد.

مهمترین رویدادهای وزن در سال 1403:

* مسابقات جهانی تایلند آخرین مرحله مقدماتی بازی های المپیک

* بازی های المپیک 2024 پاریس

* بازی های داخل سالن آسیا

* جام جهانی بحرین

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)