واکسن «هندوانه» بهترین نتیجه همکاری ایران و کوبا/ اهمیت صادرات ۲ واکسن دیگر به کوبا

0
(0)



رئیس انستیتو پاستور در ایران تولید واکسن پاستوروکوک را یکی از نتایج خوب همکاری ایران و کوبا دانست و گفت: باید راهکارهایی برای درک در راستای صادرات محصولات انستیتو پاستور داشته باشیم. بنابراین 2 واکسن سرطان مثانه و روتاویروس را می توان به کوبا صادر کرد.

به گزارش ایسنا، رحیم سروری در جریان سفر رئیس جمهور کوبا و هیئت همراه از انستیتو پاستور در ایران، اظهار کرد: سابقه انستیتو پاستور در ایران به 103 سال پیش برمی گردد و از زمان انقلاب تاکنون ظرفیت مفیدی در زمینه های مختلف داشته است. سلامتی آنچه مهم است این است که قبل از انقلاب به دلیل عدم توجه جدی دولت مرکزی، فرصت رشد و توسعه در ایران فراهم نبود. فقر مطلق در کشور حاکم بود و مشکلات بهداشتی زیادی وجود داشت و با وجود این مشکلات انستینو پاستور در پیشگیری از بیماری ها و تولید واکسن نقش داشت.

وی افزود: انستیتو پاستور در تولید واکسن آبله، طاعون، وبا و حصبه موثر بود و حتی در پیشگیری از هاری نیز موثر بود. همزمان در تولید واکسن های آبله، سیاه زخم، هاری، سل و هپاتیت B که به صورت مشترک با کوبا تولید شد، نقش داشتیم. از طرفی امروزه محصولات زیادی مانند کیت های تشخیصی و … علاوه بر واکسن در مجتمع های تولیدی ما تولید می شود.

وی به همکاری انستیتو پاستور در ایران با دانشمندان برجسته اشاره کرد و گفت: امروزه مقالات اعضای هیئت علمی ما بسیار قابل توجه است و اعتبار بین المللی را به خود اختصاص داده است.

سروری ادامه داد: بعد از انقلاب در ایران مهمترین شعار کشور «ما می توانیم» بود. در سال 1367 مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور بودند، مجتمع تولیدی انستیتو پاستور را در ایران افتتاح کردند و این آغازی برای تولید بسیاری از محصولات مرتبط با سلامت بود. بعدها رهبر انقلاب بر مسائل مربوط به خودکفایی و همکاری با کشورهای دوست تاکید فراوانی کردند و اقداماتی در این زمینه انجام شد و بعداً 30 نفر از همکاران جوان را به کوبا اعزام کردیم و در این زمینه آموزش های خوبی دیدند. ظرفیت ها به کشور منتقل شد.

وی تاکید کرد: در سال 1392 تولید واکسن هپاتیت B به صورت خودکفا در انستیتو پاستور ایران انجام شد. سپس در سال 2015 سازمان بهداشت جهانی وجود و استفاده از واکسن پنوموکوک را در کشورمان الزامی کرد و این بهانه دیگری برای ادامه همکاری با کوبا در زمینه انتقال فناوری واکسن پنوموکوک شد.

سروری به گسترش بیماری همه گیر کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به شباهت ساختاری واکسن کرونا با پنوموکوک، تولید این واکسن را در دست گرفتیم که با استفاده از ظرفیت دو کشور این واکسن را ادامه دادیم و در نتیجه 16 میلیون دستگاه تولید شد. دوزهای واکسن پاستوکوک همکاری ما انجام تحقیقات بالینی مشترک برای اخذ مجوزهای تلقیح واکسن بود و در کنار این همکاری خوب، 20 مقاله علمی که در نوع خود بی نظیر است برای تبیین اثربخشی واکسن طراحی شد.

وی افزود: در سال 1400 انستیتو پاستور در ایران در راستای معضل کووید 19 از کوبا جایزه ملی دریافت کرد. اما آنچه امروز ما را نگران می کند، ظهور بیماری های نوپدید و بازپدید مانند کووید 19 و البته همچنان با زیرشاخه های کرونا مواجه هستیم که باعث می شود به فکر ارتقای دانش خود با کشورهای دوست و با اهداف مشترک باشیم.

وی افزود: موسسه فینلی کوبا در این دوره از مقابله با کرونا با ایران همکاری خوبی داشت و مواد اولیه را در اختیار ما قرار داد و در آینده برای تولید سایر واکسن ها در کنار هم خواهیم بود اما اولویت های اصلی انجام تحقیق و توسعه در مربوط به بیماری های نوپدید و بازپدید می شود و نکته دوم تسریع در انتقال فناوری واکسن پنوموکوک و ارتقای واکسن از 7 ظرفیت به 13 و حتی 23 ظرفیت است. از سوی دیگر باید در تولید واکسن مننژیت همکاری شود و در نهایت در راستای صادرات محصولات انستیتو پاستور استراتژی های تفاهم داشته باشیم تا دو واکسن سرطان مثانه و یک واکسن روتاویروس به کوبا صادر شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)