لزوم ارائه امتیاز به بخش خصوصی برای ادغام شرکت های فولادی

0
(0)

لزوم ارائه امتیاز به بخش خصوصی برای ادغام شرکت های فولادی

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت:ادغام شرکت های فولادی با اجبار و سخنرانی صورت نمی‌گیرد و باید امتیازات مناسبی برای تشویق سرمایه گذاران به سمت ادغام شرکت های فولادی ارائه شود.

مهدی کرباسیان

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی کرباسیان امروز در "هشتمین همایش صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازار"، اظهارداشت: دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که بحث اکتشاف معادن تقریبا متوقف بود و طرح های فولادی نیز راکد بود. شرکت فولاد منحل شده بود و این حاکی از اهمیت ندادن دولت وقت به این صنعت بود.

وی افزود: امروز آمارهای بسیار خوبی ارائه شد که نشان دهند حفظ توازن زنجیره فولاد است و پیش بینی ما این است که در سال 97 با طرح هایی که به بهره برداری می رسد، وضعیت بهتر شود. البته برخی فکر می کنند باید صفر تا صد فولاد را خودمان انجام دهیم در حالی که باید درهای کشور به روی صنعت باز باشد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه وقتی از سنگ آهن به تولید کنسانتره می رسیم یک گام از خام فروشی فاصله گرفته ایم و اشتغال زایی ایجاد کرده ایم، گفت: طی 9 ماهه امسال، حدود 450 هزار تن آهن اسفنجی صادر کردیم. با افتتاح واحد آهن اسفنجی نی ریز طی هفته جاری، به هدف مان که جلوگیری از خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی است، نزدیک تر شدیم.

کرباسیان با اشاره به موضوع اکتشاف معادن تصریح کرد: در کار اکتشافی طی سال های اخیر گام های بسیار مثبتی برداشته شده است و تنها در سنگ آهن با ایجاد 2 حفاری عمیق در عمق 1900 متری و 1700 متری، در منطقه فلات مرکزی، بیش از 2 میلیارد تن ذخیره شناسایی شده است.

وی ادامه داد: از 10 شرکت معتبر خارجی برای مشاوره در زمینه معادن زیر زمینی کمک گرفته ایم و مطمئن هستیم با اکتشافات در این معادن، ذخایر افزایش خواهد یافت. ما در بخش نفت در مناطق مختلف نفت داریم اما چون نیاز نداشته ایم به سمت اکتشاف آن نرفته ایم و این قضیه در معادن نیز وجود دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه طی هفته آینده یادداشت تفاهمی با شرکت میدکو انجام شده تا از معادن کوچک حمایت کنیم، گفت: برای معدن موته که حدود 200 کیلوگرم تولید طلا داشته، برنامه ریزی کردیم تا طی 1.5 سال گذشته از معادن اطراف مواد اولیه خریداری کنند و میزان تولید به 500 کیلوگرم افزایش یابد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات بزرگ دیگر اینکه هفته آینده از فولادسازان بزرگ و شرکت های سنگ اهن بزرگ دعوت می کنیم تا در حوزه اکتشاف و بهره برداری از معادن متولی شوند. ما روی 250 هزار کیلومتر مربع از مناطقی که بخش خصوصی فعالیت نمی کرد، کار اکتشاف را شروع کردیم و اکنون از این بخش می خواهیم تا اکتشافات عمیق را شروع کنند و ما و وزارتخانه حامی آنها هستیم. در واقع محور اقتصاد کشور، رفتن به سمت خصوصی است و ما باید این شعار را به عمل درآوریم.

کرباسیان به اشاره به اینکه فناوری و توجه به پژوهش و تحقیق از موضوعات مهم دیگر بخش معدن و صنایع معدنی است، تصریح کرد: سومین طرح ایرانی پرد در کارخانه آهن اسفنجی فولاد نی ریز (پس از میانه و شادگان) افتتاح شد و این نشان می دهد که ظرفیت ایران برای طراحی جدید وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که کشورهای غربی همواره رو به پیشرفت هستند، توجه به بودجه پژوهش و ممزوج بودن رابطه دانشگاه و صنعت است. در این کشورها، دولت پول نمی دهد و بخش خصوصی و صنعتگران این بودجه را تامین می کنند. بنابراین ما باید رابط دانشگاه و صنعت را بیشتر کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع ریل به عنوان یکی از چالش های اصلی بخش معدن و صنایع معدنی گفت: در منطقه سنگان حدود یک ماه پیش کارخانه 5 میلیون تنی گندله اپال پارسیان و 2.5 میلیون تنی کنسانتره شرکت توسعه ملی افتتاح شد که در کنار آن کارخانه های کنسانتره از قبل و 2 طرح 800 هزار تنی سپاهان فعال است و سال آینده 3 کارخانه دیگر فرآوری افتتاح خواهد شد. ظرفیت ریل موجود 8 میلیون تن است در حالی که 13 میلیون تن محصول باید به مرکز ایران جابجا شود.

وی با اشاره به اقدامات رقبابی منطقه ای ادامه داد: هند، عمان و عربستان رقبای اصلی منطقه ای ما هستند به طور ی که شرکت المعاش عمان 13 میلیارد دلار در سال گذشته فروش داشته است. به گفته وی، تلاش برای کاهش قیمت تمام شده از عمده ترین عوامل رقابت است.

کرباسیان گفت: ادغام اجباری گزینه مناسبی برای بزرگ کردن شرکت ها نیست بلکه باید با اعطای امتیازاتی به سرمایه گذاران رغبت آنان را برای انجام فعالیت های اقتصادی افزایش دهیم. وی درباره اثر صادرات اظهار داشت: معتقدم صدور تولیدات فولاد به اروپا، کانادا و آسیا فولاد ما را نجات داد.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)