غدیر یک برنامه‌ریزی الهی بود تا حجت را بر همه تمام کند

0
(0)

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت عید غدیر خم و با اشاره به اینکه ماجرای غدیر به حجه‌الوداع، آخرین حج پیامبر اکرم(ص)، مربوط می‌شود، اظهار کرد: پیامبر(ص) در طول رسالت خویش بارها جانشین خود را به همگان معرفی کرده بود و در روز غدیر نیز اتمام حجت کرد و برای آخرین بار این موضوع را اعلام همگانی نمود. پیامبر(ص) در مسیر حجه‌الوداع در منطقه‌ای به نام غدیر خم توقف می‌کند و به همین دلیل است که این روز را عید غدیر خم می‌نامند.

وی افزود: بعد از اینکه پیامبر(ص) دست امام علی(ع) را به عنوان جانشین خویش بالا برد، شروع به بیعت گرفتن کرد و بسیاری با ایشان بیعت کردند.  

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: روز غدیر خم از مهم‌ترین دلایل ولایت امام علی(ع) بر مسلمانان است و از این روز به عنوان بزرگترین عید مسلمین نام برده می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اعیاد بزرگ ما مسلمانان از جمله عید غدیر ۲ جنبه تعلیمی و اجتماعی دارد، عنوان کرد: جنبه تعلیمی این روز بزرگ این است که روز غدیر را یادآوری می‌کنیم. حضرت زهرا(س) همیشه به این موضوع سفارش می‌کرد که روز غدیر را یادآوری کنید و بر همین اساس دلیلی که ما این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیریم، یادآور شدن این واقعه و اهمیت و فضیلت این روز است.

وی در رابطه با جنبه اجتماعی این عید باسعادت بیان کرد: جنبه اجتماعی عید غدیر مربوط به دستورات مختلف اهل‌ بیت(ع) برای این روز است. این روز از ایامی است که اهل‌ بیت(ع) دستوراتی را برای آن ابلاغ کرده‌اند. از جمله این دستورات اطعام فقیران در روز عید غدیر است. اطعام نیازمندان در تمام روزهای سال اقدام بسیار پسندیده‌ای است اما چنین کار خیری در این روز بالاترین فضیلت‌ها را برای نیکوکاران در برخواهد داشت.  

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه این قاعده تمام نیکی‌ها را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی لبخند زدن که در تمام روزهای سال عمل پسندیده‌ای است، در روز عید غدیر ویژه‌ و با فضیلت محسوب می‌شود.  

ابراهیمی ادامه داد: پوشیدن لباس نو، دید و بازدید از یکدیگر و یا هر عمل دیگری که باعث شود یک جشن هرچه پرشورتر و باشکوه‌تر برگزار شود، در این روز فضیلت بیشتری خواهد داشت و رحمت خدا به سمت افرادی که این اعمال را انجام می‌دهند، سرازیر می‌شود. همچنین یکی دیگر از اعمالی که در این روز بسیار به آن سفارش شده، تبریک این عید به یکدیگر است که ثواب بسیار زیادی را با خود به همراه دارد.

وی بیان کرد: یکی از ایراداتی که به ما مسلمانان وارد می‌شود، این است که در بزرگداشت و باشکوه برگزار کردن اعیاد نقص داریم. امیدواریم در روز عید غدیر که بزرگترین روز شیعه است، این نقص‌ها جبران شود. ما شیعیان باید هر کاری که از دستمان بر می‌آید در عید غدیر و تمام اعیاد دیگر انجام دهیم زیرا هر عملی که در این روز انجام می‌دهیم، باعث شادی دل حضرت زهرا(س) و بازگشایی گره از مشکلات خودمان می‌شود.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)