طب ایرانی برای کاهش عوارض سرماخوردگی چه توصیه هایی دارد؟

0
(0)



با تغییر فصل و سرد شدن هوا، موارد ابتلا به بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا با علائم شایع مانند سرفه، گلودرد، تب و … افزایش می یابد. این در حالی است که گاهی اوقات می توان با اتخاذ راه حل های ساده به کاهش علائم و مشکلات کمک کرد. طب ایرانی توصیه هایی دارد که با استفاده از آنها می توان عوارض این مشکلات را در خانه به حداقل رساند.

به گزارش ایسنا، مهمترین عامل در درمان سرماخوردگی پرهیز از غذا و استراحت است. در هنگام سرماخوردگی بهتر است از مصرف گوشت قرمز به ویژه گوشت های غلیظ و دیر هضم مانند گوشت گاو و گوساله، تند، غلیظ، بسیار شور، بسیار ترش، چرب و سرخ کردنی، گلاب، گلاب، کاسنی و پرخوری خودداری شود.

سوپ جو، ابریشم جو، ابریشم نشاسته، ابریشم ماش، سوپ اسفناج، انار شیرین، ماهی تازه کوچک، پای گوسفند، ابریشم سبوس گندم، نشاسته، کاتیرا، بادام، سوپ شیر گشنیز، جعفری، ماش، سیر و پیاز، توت شیرین در این حالت عسل، روغن بادام، کره، شلغم پخته و ترب با آویشن، دم کرده پونه کوهی یا عرق آن مفید است.

همچنین هنگام خواب بالش باید کوتاه باشد و به پشت نخوابید. بهتر است پیشانی و صورت روی بالش و سر پایین باشد تا ترشحات از بینی خارج شود و به سینه نرود.

هنگام سرماخوردگی باید از ورزش شدید اجتناب کنید.

برای سرماخوردگی نوشیدن آب جوش، جوشانده 10 عدد عناب با کمی شکر، مالت دارویی و شربت آویشن که در داروخانه ها موجود است مفید است.

در طب ایرانی تب علل مختلفی دارد که باید بر اساس علل آن درمان شود. اما به طور کلی می توان از اقدامات ساده زیر برای کاهش دمای بیمار مبتلا به تب استفاده کرد:

_ بهتر است از غذاهای سبک و زود هضم مانند مرغ، سوپ اسفناج و سوپ جو با آبگوشت استفاده کنید، به خصوص اگر طبع گرم دارید.

_ خوردن غذاهای با مزاج سرد و مرطوب مانند کدو حلوایی، خرفه، عناب، تمر هندی، شربت ککشیر، آلو و شربت خنک آن، دم کرده بنفشه، ماءالشعیر دارویی و پاشوا به کاهش تب کمک می کند.

بهتر است از مصرف غذاهای چرب و شور، گوشت، شیر، خربزه، هندوانه، انگور، موز و گیلاس پرهیز شود. اگر علت تب پرخوری است، باید با جدیت بیشتری از خوردن غذا پرهیز کنید.

اگر در ناحیه گلو درد دارید، راه حل های زیر توصیه می شود:

– چرب کردن معده با آب میوه های ملین و عدم مصرف آب یخ، ترشیجات، غذاهای چرب، غلیظ مانند ماکارونی و آلوئه ورا و پر ادویه یکی از اصول درمان انواع گلودرد در طب ایرانی است.

غرغره کردن با گشنیز یا آب و نمک، عسل و چند قطره سرکه پنج یا شش بار در روز می تواند به کاهش گلودرد کمک کند.

_ استفاده از لعاب و جوشانده دانه عناب می تواند به کاهش التهاب و گلودرد کمک کند.

غرغره کردن و نوشیدن لعاب زعفران علاوه بر کاهش گلودرد می تواند به خزه های مزاج نیز کمک کند.

غرغره کردن و خوردن جوشانده عدس به تنهایی یا با انجیر و عسل نیز می تواند مفید باشد.

برای جلوگیری از سرماخوردگی مکرر، می توانید سوپ تهیه شده از مواد زیر را نیز بخورید:

1 پیمانه رشته، 6 لیوان آب، 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد، نصف نعلبکی رازیانه، 2 تکه بال مرغ، با کمی پیاز، نمک، زردچوبه و لیمو عمانی بجوشانید و در هنگام سرماخوردگی روزی یک یا دو بار مصرف کنید. شکستن

ابریشم که برای کنترل کبودی بدن و سایر علائم سرماخوردگی مفید است:

2 قاشق غذاخوری آرد را در 2 فنجان آب سرد حل کنید. سپس 5 قاشق غذاخوری شکر، 5 قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، کمی دارچین و کمی زعفران را با هم مخلوط کرده و با حرارت زیاد هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرد و هر ساعت یک نعلبکی بخورید.

بر اساس اعلام سرویس پزشکی ایرانیان و مکمل وزارت بهداشت، خوردن شلغم، نوشیدن شربت آهک تازه با شکر یا عسل و چای بابونه نیز در مقابل سرماخوردگی اثر پیشگیرانه دارد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)