کلیباف: روابط ایران و عراق تأثیر بسیار عمیقی بر روابط کشورهای منطقه دارد

0
(0)

به گزارش ایسنا، محسن المندلاوی نایب رئیس (رئیس موقت) پارلمان عراق امروز با حضور در شورای اسلامی با محمدبکر قالیباف رئیس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، کلیباف ضمن خیر مقدم به نایب رئیس مجلس عراق و هیئت همراه، اظهار داشت: امیدوارم سفر جنابعالی و هیئت همراه بتواند در جهت توسعه روابط پارلمانی موثر واقع شود هرچند که روابط عمیق دو کشور وجود دارد. از هیچ کس پنهان نیستند و در روابط دوجانبه منطقه ای و بین المللی بسیار تأثیرگذار هستند و امیدوارم این سفر به توسعه بیشتر روابط پارلمانی دو کشور کمک کند.

وی ادامه داد: بی شک روابط دوجانبه ایران و عراق تاثیر بسیار عمیقی بر روابط کشورهای منطقه اعم از کشورهای اسلامی، عربی و غیر عربی خواهد داشت. البته توسعه روابط برای تبادل انرژی، ترانزیت، گسترش ارتباطات زمینی و ریلی بسیار حیاتی و ضروری است.

رئیس مجلس تاکید کرد: هر چه روابط سیاسی و اقتصادی و هماهنگی های امنیتی بین ایران، عراق، سوریه و لبنان عمیق تر شود، در تحقق این اهداف اهمیت و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

کلیباف با بیان اینکه لایروبی اروند برای توسعه حمل و نقل دریایی به ویژه بین خرمشهر و بصره بسیار حائز اهمیت است و شاهراه مهمی محسوب می شود، گفت: یکی از نکاتی که در قراردادها باید به آن توجه شود بحث حمل ونقل جاده ای تا پایان گسترش .ارتباط ریلی است زیرا اگر حمل و نقل کالا به صورت یکپارچه انجام شود با کاهش هزینه ها حجم جابجایی بار نیز افزایش می یابد.

** نایب رئیس پارلمان عراق: به دنبال راه حلی برای حل مشکل حواله در روابط تجاری با ایران هستیم.

در این دیدار محسن المندلاوی نایب رئیس پارلمان عراق با تشکر از استقبال و پذیرایی رئیس مجلس از وی و تیم همراه، گفت: روابط برادرانه و دیرینه دو کشور در همه زمینه ها برقرار شده است. به ویژه بین نمایندگان عراق و شورای اسلامی ایران، لذا ضمن رضایت از این روابط موجود، خواستار تقویت و گسترش این روابط در همه زمینه ها هستیم.

نایب رئیس مجلس عراق با اعلام آمادگی برای تشکیل گروه مشترک پارلمانی دو کشور در همه زمینه ها از جمله اقتصادی، سرمایه گذاری و فرهنگی، افزود: امیدواریم تفاهم نامه ای بین شورای اسلامی و مجلس نمایندگان عراق امضا شود. در این سفر در حالی که مجلس نمایندگان و دولت عراق در این دوره نقش بسیار فعالی داشتند.

محسن المندلوی گفت: در روابط تجاری با ایران برای توسعه روابط پایدار به دنبال راه حلی برای حل مشکل حواله هستیم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)