شیرینی‌ای که معنای زندگی می‌دهد

0
(0)


سجاد نظری، رئیس سازمان ثبت میراث ناملموس ایلام درباره این شیرینی محلی به ایسنا گفت: «بژی برساق» یکی از شیرینی های محلی استان ایلام است که ریشه نام این شیرینی در فرهنگ کردی به دو قسمت تقسیم می شود. و زبان در مناطق مختلف و گویش های مختلف کردی. ; بیجی به معنی زندگی است و به دلیل مقوی بودن مواد تشکیل دهنده این شیرینی و استفاده از آن در غذا در سفرها و کوچ عشایری و همچنین انرژی زا بودن آن از اصطلاح بجی به معنای زندگی و بقا استفاده می شود. قسمت دوم نام این شیرینی محلی «بارساق» به معنای برشته شده است، یعنی چیزی که خوب پخته شده و طلایی می شود. در واقع بیجی برسک به معنای شیرینی محلی است که از طریق پخت جان می دهد.

وی درباره طرز تهیه این شیرینی محلی توضیح داد: مواد اصلی «بژی برسق» مخلوط آرد و آب جوشیده یا شیر به اضافه تخم مرغ به همراه ادویه زیره، رازیانه، زردچوبه، زعفران، دارچین و کمی نمک است. . برای تهیه خمیر این شیرینی روش خاصی وجود دارد، ابتدا خمیر را با شیر و کمی آب و روغن ورز می دهند تا به دست بچسبد. البته استفاده از کره مایع مخصوصا روغن حیوانی محلی در تهیه خمیر به ترد و پف دار شدن شیرینی کمک می کند و از خشک شدن سریع این شیرینی محلی جلوگیری می کند.

نظری افزود: پس از تهیه خمیر، مقداری از آن را بردارید و با دست به صورت کوفته یا کوفته درآورید و در روغن سرخ کنید، سپس بژی برسک را که آماده سرخ شدن است، قبل از سرد شدن در شکر یا گل سرخ کنید. شکر را حلقه حلقه کنید و در ظرف های مخصوص بریزید و روی آن را تزئین کنید.

مسئول ثبت آثار ناملموس عیلام ادامه داد: معمولا در اکثر خانه ها اعم از شهری و روستایی برای تهیه این شیرینی محلی در مناسبت های خاص مانند عید نوروز و شب چله، بیشتر خانم ها به ویژه خانم های میانسال ایلامی که بیشتر دارند. با تجربه در پخت این نوع شیرینی محلی از کمک سایر اعضای خانواده برای تهیه این شیرینی استفاده کنید.

نظری با اشاره به اینکه مهارت پخت «بژی برسق» در بهمن ماه سال 1396 با شماره 1770 در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید، گفت: برای حفظ فرهنگ ها و غذاهای سنتی با حمایت این اداره کل. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام مجوز راه اندازی کارگاه خانگی پخت شیرینی های محلی را به دو صورت کاملا سنتی و با بسته بندی کارخانه ای جهت مصرف و سوغات میهمانان در استان به ویژه در ایام نوروز بایرام ارائه می کند.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)