سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران است/ درصد بیشتر مردان در بروز این بیماری

0
(0)



معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت سکته مغزی در کشور گفت: در کشور ما سالانه به طور متوسط ​​550 هزار نفر به انواع سکته های مغزی مبتلا می شوند که معمولا 15 درصد از این آمار را شامل می شود. منجر به مرگ شود یا یک بار و یا فرد مدتی بعد بمیرد.

دکتر علیرضا مهدوی در گفت وگو با ایسنا در آستانه روز جهانی سکته مغزی. وی با اشاره به اینکه سکته مغزی به عنوان سکته مغزی نیز شناخته می شود، گفت: این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که خون رسانی به بخشی از مغز مختل شود. در این حالت یا رگ ها مسدود می شوند یا خونریزی دارند، در هر دو مورد ممکن است خون به قسمت هایی از مغز نرسد.

نسبت 85% انسداد عروق در سکته مغزی

وی افزود: 85 درصد حملات مغزی از نوع انسدادی است که اگر این حالت طولانی مدت باشد قسمتی که خون رسانی به آن قطع می شود از بین می رود. در واقع خون و اکسیژن به مغز نمی رسد و سلول های مغز از بین می روند. معمولاً اگر انسداد رگ مغز سریعتر درمان شود، یک بیماری خوش خیم تر است.

اهمیت درمان سریع بیماران

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر اهمیت سرعت در درمان بیماران سکته مغزی برای جلوگیری از مشکلات گسترده‌تر تاکید کرد و گفت: با درمان سریع بیمار در اکثر موارد می‌توان سکته‌های مغزی را کنترل کرد، اما درمان بیشتر دیر شروع می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، عوارض افزایش یافته و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران است

وی با اشاره به اینکه سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران است، گفت: سکته مغزی شایع ترین علت ناتوانی در بیماری های مغزی و عصبی است. سکته مغزی یک عارضه عروقی است که می تواند باعث آسیب و ناتوانی طولانی مدت مغز شود. شدت آسیب ناشی از سکته مغزی با درجه ایسکمی و زمان مداخله مرتبط است.

بروز سالانه 550000 سکته مغزی در کشور

وی ادامه داد: در کشور ما سالانه به طور متوسط ​​550 هزار نفر به انواع سکته های مغزی مبتلا می شوند که معمولا 15 درصد از این آمار به صورت همزمان یا پس از مدتی منجر به مرگ می شود.

زمان طلایی 4 ساعت درمان سکته مغزی

مهدوی با تشریح دو طرح 724 و 247 که در حوزه درمان بیمارستانی اجرا می شود، تصریح کرد: خدمات مربوط به سکته های مغزی و قلبی باید به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته ارائه شود تا در اسرع وقت از آسیب ها جلوگیری شود. تا جایی که ممکن است. اگر سکته مغزی حاد در 4 ساعت اول درمان شود، 30 درصد بیماران به طور کامل بدون عارضه بهبود می یابند. سکته مغزی یک فوریت پزشکی است که درمان آن یک لحظه طلایی است.

علائم سکته مغزی چیست؟

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علائم سکته مغزی توضیح داد: تشنج، گیجی، سفتی گردن، مشکل در تکلم، نفهمیدن صحبت‌های دیگران، بی‌حسی در دست‌ها، صورت و پاها، دوبینی. تاری دید، کوری در یک یا هر دو چشم، سردرد شدید همراه با تهوع و گیجی، مشکل در راه رفتن و غیره. و در مورد وقوع سکته هشدار می دهند

سکته را جدی بگیرید

وی در خصوص سکته مغزی خاموش گفت: این افراد به طور موقت تعادل، حافظه، کنترل عضلات، توانایی های شناختی و… را از دست می دهند. بدون دلیل و موقتی بودن این علائم نشان دهنده عبور خطر نیست، بلکه فرد باید آن را جدی گرفته و به مراکز درمانی مراجعه کند.

بیشتر بخوانید:

7 عامل موثر در بروز سکته مغزی

وی افزود: زمانی که علائمی مانند ناتوانی در بالا بردن بازوها، عدم وضوح بیان و … ظاهر می شود، باید از فرد بخواهیم که سعی کند لبخند بزند تا مشخص شود دو طرف صورتش متقارن است یا خیر. در این شرایط، زمان برای اطلاع رسانی اضطراری بسیار مهم است.

شایع ترین علل پارگی رگ های مغزی

مهدوی درباره علائم خطرناک سکته های هموراژیک که هنگام پارگی عروق مغز رخ می دهد، توضیح داد: مغز بافت نرمی در حفره ای محدود و سفت است و خونریزی تنها در این قسمت تهدید و فشار به مغز است. شایع ترین علل پارگی رگ های مغزی فشار خون بالا کنترل نشده، استفاده بیش از حد از رقیق کننده های خون، نقص در رگ های مغزی و ضربه به سر است.

وی افزود: عواملی مانند دیابت، افزایش سن، کرونا، آریتمی قلبی، استعمال دخانیات، کلسترول بالا، بار خانوادگی، آپنه خواب و… در سکته های انسدادی موثر هستند.

خطر سکته مغزی با کرونا

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که مبتلایان به کرونا بعد از بهبودی در معرض خطر سکته مغزی بیشتری هستند، تصریح کرد: در واقع افرادی که در سال‌های اخیر به کرونا مبتلا شده‌اند. در عین حال، خطر سکته مغزی بالاتری داشتند.

چگونه از خود در برابر سکته محافظت کنیم؟

وی در خصوص پیشگیری از سکته مغزی گفت: فعالیت بدنی منظم، تغذیه سالم، ترک سیگار و الکل، استفاده منظم از فشار خون و داروهای دیابت از مهم ترین راه های پیشگیری از سکته مغزی است. در واقع افراد باید در مورد مورد دوم بدانند، در صورت مصرف داروی فشار خون و دیابت، داروهای خود را به طور منظم مصرف کنند و قطع نکنند.

بروز سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است

وی افزود: بر اساس آخرین بررسی های انجام شده توسط طرح 1400 گام، دریافتیم که 1.4 درصد از افراد بالای 18 سال ادعا کرده اند که پزشک آنها سابقه سکته مغزی را تشخیص داده است که در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است. . این درصد در شهر و روستا تفاوت چندانی نداشت و هر دو تقریباً یکسان بودند. شروع جدید سکته مغزی در یک سال گذشته (بازه زمانی داده شده با توجه به زمان مطالعه) در 0.22 درصد از جمعیت بالای 18 سال گزارش شده است. سابقه خانوادگی سکته مغزی نیز در 12.5 درصد از مردان زیر 55 سال و زنان زیر 65 سال گزارش شده است.

فشار خون بالا در 32 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور

مهدوی با اشاره به اینکه 32 درصد افراد بالای 18 سال مبتلا به فشار خون هستند، ادامه داد: تغییر سبک زندگی به درستی و به حداقل رساندن عوارض مهم است.

نقش بیماری های غیر واگیر در مرگ زودرس

وی افزود: در مجموع برای بیماری های غیر واگیر هدف ما کاهش مرگ و میر زودرس و ناتوانی زیر 70 سال است. متأسفانه حداقل یک سوم مرگ و میرهای زیر 70 سال ناشی از بیماری های غیرواگیر است که حدود 50 درصد آن مربوط به سکته مغزی است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)