رویکرد غیرمعمول ترکیه برای حفظ حاکمیت مجازی؛ VPN ها فیلتر شده اند

0
(0)



به گزارش ایسنا، با اقدام رگولاتوری مخابرات ترکیه برای ممنوعیت برخی از محبوب ترین اپلیکیشن های VPN، مردم ترکیه راه دیگری را برای وبگردی ناشناس از دست می دهند.

ترکیه مدتهاست که کنترل شدیدی بر اینترنت اعمال کرده است. تنظیم کننده های این کشور به طور مرتب دسترسی به وب سایت های مستهجن را مسدود می کنند و شاید مهمتر از آن، دسترسی به سایت های خبری منتقد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و همچنین پلتفرم های مخالفان آنلاین را محدود می کنند.

اکنون به نظر می رسد آنکارا با الگوبرداری از کشورهای دیگر مانند چین و روسیه، این محدودیت ها را به سطح جدیدی رسانده و به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی دستور داده است تا دسترسی به بیش از ده ها سرویس VPN را مسدود کنند.

VPN ها سرویس های کم هزینه ای هستند که ترافیک اینترنت کاربران را رمزگذاری می کنند و به کاربران اجازه می دهند که به صورت ناشناس در وب گشت و گذار کنند و هر محتوایی را که دوست دارند بدون توجه به هر گونه محدودیت در کشور خود مشاهده کنند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، ممنوعیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه، نهاد نظارتی این کشور، در واقع در دسامبر 2023 اعمال شد و به نظر می‌رسد با هدف جلوگیری از دسترسی به وب‌سایت‌های مسدود شده که هنوز از طریق سرویس VPN قابل دسترسی هستند، باشد. ، در دسترس بودند.

سازمان های غیرانتفاعی غربی مانند موسسه خانه آزادی آمریکا، ترکیه را در زمره کشورهایی قرار داده اند که آنلاین رایگان نیستند.

به گزارش سایبرینیوز، در گزارش سانسور اینترنت منتشر شده توسط انجمن تحقیقات حقوق و رسانه آمده است: دسترسی به حداقل 35000 نام دامنه، 3196 مقاله خبری، 2090 پست رسانه های اجتماعی و 814 حساب رسانه های اجتماعی در سال 2022 مسدود می شود.

توییتر برای همکاری با ترکیه موافقت کرد

اما نظارت آنلاین ترکیه به جلوگیری از دسترسی به وب‌سایت‌های ناپسند و محتوای ضد دولتی محدود نمی‌شود، بلکه شامل حاکمیت جامع می‌شود.

در فوریه سال گذشته، پس از زلزله مرگباری که هزاران کشته در جنوب ترکیه و شمال سوریه بر جای گذاشت، ترکیه دسترسی به شبکه اجتماعی توییتر یا X را برای مبارزه با انتشار اطلاعات و شایعات نادرست محدود کرد. عمر فاتح سایان، معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در آن زمان، در گفتگو با مدیریت توییتر اعلام کرد که انتظار همکاری این پلتفرم در مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست و ادامه کمک رسانی به زلزله زدگان را دارد. .

سایان در توییتی نوشت: خواسته‌های ما روشن، همکاری قوی در مبارزه با اطلاعات نادرست و گزارش‌های جعلی و اقدام فوری در برابر حساب‌های جعلی و اقداماتی علیه محتوایی است که به نظم و امنیت عمومی آسیب می‌زند.

سپس ایلان ماسک، مدیرعامل وقت توییتر، اعلام کرد که دولت ترکیه به این شرکت اطلاع داده است که به زودی دسترسی کامل به این پلتفرم شبکه اجتماعی را در این کشور فراهم خواهد کرد.

اما موضوع به همین جا ختم نشد. در ماه می سال جاری، توییتر فاش کرد که دولت ترکیه به شرکت شبکه اجتماعی ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که توییتر تنها سرویس شبکه اجتماعی خارجی است که از دستورات دادگاه تبعیت نمی کند.

دپارتمان امور دولتی جهانی توییتر در توییتی نوشت: «ما در هفته گذشته با دولت ترکیه در حال مذاکره بودیم که به ما اطلاع داد که توییتر تنها سرویس شبکه اجتماعی خارجی است که از دستورات دادگاه پیروی نکرده است.» پس از چندین هشدار، ما این را دریافت کردم، که معتقدیم آخرین تهدید برای محدود کردن سرویس و در دسترس نگه داشتن توییتر در طول تعطیلات آخر هفته انتخابات است، در مورد چهار حساب کاربری و 409 توییتی که توسط دادگاه دستور داده شده است. شناسایی شدند، اقدام کردیم.

بیانیه توییتر پس از آن منتشر شد که این پلتفرم به دلیل محدود کردن محتوا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مورد انتقاد قرار گرفت و همانطور که حساب توئیتر امور دولتی جهانی اشاره کرد، این پلتفرم در حال پاسخگویی به روند قانونی برای محدود کردن دسترسی بود. بوقلمون.

اقدامات ترکیه با انتقاد برخی از چهره‌های سرشناس مواجه شد، اما ماسک از تصمیم توییتر برای محدود کردن دسترسی به محتوا در این کشور دفاع کرد و در توییتی نوشت: «انتخاب بین محدود کردن کامل دسترسی به توییتر یا محدود کردن دسترسی به برخی پیام‌ها است». چه چیزی می خواهید

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)