مراقبت و کنترل بارداری های پرخطر چگونه است؟

0
(0)



یکی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه بارداری های پرخطر بارداری هایی هستند که به دلیل وجود یک یا چند عامل خطر نیاز به مراقبت های ویژه دارند، راهکارهای مراقبت و کنترل این نوع بارداری را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا داودی مقدم در این خصوص گفت: زمانی که یک بارداری طبیعی اتفاق می افتد، تمام اعضای بدن اعم از قلب، ریه، روده، مجاری ادراری و… دستخوش تغییرات مختلفی می شوند. رحم که اندام کوچکی به وزن چند گرم است شروع به رشد می کند تا جایی که تمام فضای شکم را پر کرده و به اندام های اطراف فشار وارد می کند. بدن مادر این تغییرات و فشارها را تحمل می کند، بنابراین دوران بارداری می گذرد و پس از تولد بدن به حالت عادی باز می گردد.

وی ادامه داد: وقتی از بارداری پرخطر صحبت می کنیم به این معناست که مشکلاتی غیر از این مشکلات و فشارهای معمول وجود دارد. می دانیم که با پیشرفت و توسعه علم پزشکی و ارائه خدمات پیشگیری از بارداری توسط متخصصین زنان و زایمان، شاهد کاهش چشمگیری در عوارضی مانند مرگ مادر، مرگ جنین و ناهنجاری های جنینی بوده ایم که متاسفانه در گذشته بسیار شایع بوده است. این مشکل به وضوح نیاز و اهمیت مراقبت از بارداری را آشکار می کند. اکنون در بارداری پرخطر، کنترل و مراقبت از بارداری اهمیت دو چندان می یابد. زیرا مشکلی وجود دارد که نیاز به برنامه مراقبت ویژه دارد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه حاملگی های پرخطر می تواند ناشی از مشکلات مادر یا مشکلات مربوط به جنین و بارداری باشد، تصریح کرد: عواملی مانند سن بالای 35 یا زیر 18 سال مادر، چاقی (شاخص توده بدنی بالای 35) یا شدید ضعف مادر (شاخص توده بدنی زیر 18)، مادر مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، صرع، بیماری های کلیوی و بیماری های خودایمنی و وابستگی مادر به الکل یا مواد مخدر از جمله عواملی هستند که بارداری را به حاملگی را خطرناک می کنند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا افزود: علاوه بر این ممکن است مشکلاتی در خود بارداری و جنین ایجاد شود که حاملگی را در رده پرخطر قرار می دهد. به عنوان مثال، بارداری دوقلو یا چند قلو، سابقه سقط های مکرر، سابقه زایمان زودرس، بارداری ناشی از روش های کمک باروری، کندی رشد جنین، مشکلات جفتی و مایع آمنیوتیک بسیار کم یا زیاد از جمله این موارد هستند.

به گزارش روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، وی همچنین خاطرنشان کرد: مراقبت های بارداری در بارداری های پرخطر بر اساس عامل خطر تعیین می شود و نسخه جهانی برای مراقبت های بارداری پرخطر وجود ندارد. به عنوان مثال اگر بارداری به دلیل دوقلوها پرخطر باشد، احتمال بروز عوارضی مانند مشکلات جفت، اختلالات رشد جنین، زایمان زودرس و سقط جنین بیشتر است و به همین دلیل نیاز به مراجعه، اطلاع رسانی، اقدامات و مراقبت های خاص خود دارد. . اما اگر حاملگی پرخطر ناشی از دیابت مادر باشد، عوارض احتمالی آن متفاوت است و در نتیجه روند و نوع کنترل و مراقبت بارداری متفاوت است.

یکی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در پایان یادآور شد: بسیار مهم است که پزشک با توجه به شرایط و دانش مادر باردار را از مشکلات و عوارض احتمالی بارداری آگاه کند و به او آموزش دهد که چه علائمی را باید پرداخت کند. توجه داشته باشید در صورت بروز چه مشکلاتی باید به پزشک یا بیمارستان مراجعه کرد و در چه فواصل زمانی ویزیت شود؟ در این صورت خانم باردار با پزشک همکاری می کند و پزشک می تواند بر اساس فاکتور خطر یک برنامه کنترلی و مراقبتی مناسب و موثر را دنبال کند تا زن باردار دوران بارداری را به سلامت پشت سر بگذارد و حاملگی منجر به تولد نوزاد شود. کودک سالم عزیزم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)