تشکیل «مجمع جهانی زنان مسلمان ۲۰۲۴ » در کوالالامپور

0
(0)

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، مجمع جهانی زنان مسلمان 2024 با عنوان نقش زنان مسلمان در شکل گیری اصلاحات اجتماعی در سالن کنفرانس مرکز مطالعات اسلامی پیشرفته IAIS مالزی با حضور برخی از اندیشمندان و شخصیت های مسلمان از کشورهای مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی و ایران روز گذشته در کوالالامپور به کار خود پایان داد.

اولین نشست مجمع جهانی زنان مسلمان 2024 (مجمع جهانی زنان مسلمان 2024، به اختصار GMWF) به ابتکار و پیشنهاد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و با مشارکت مرکز مطالعات اسلامی پیشرفته مالزی ، گروه علوم سیاسی دانشگاه اسلامی مالزی و موسسه مطالعات علوم اجتماعی (IPSAS) ) در دانشگاه پوترا مالزی برگزار شد.

در اولین پنل این کنفرانس، دکتر مازلی مالک، وزیر سابق آموزش عالی مالزی و رئیس مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی، سخنان خود را با شعری از مولانا در مورد «طبیعت زنانه» آغاز کرد و گفت: زن یک خالق و مبلّغ دین از دیدگاه اسلام و این جایگاهی ارزشمند است.

وی تصریح کرد: نگاه اسلام به مقام و جایگاه زن بسیار بالاست و اگر امروز شاهد عظمت اسلام هستیم مدیون شخصیت هایی چون حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت سمیع(س) است. (ص). صلح) و دیگر زنان تأثیرگذار.

در ادامه حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با اشاره به نزول آیه 35 سوره احزاب گفت: یکی از همسران پیامبر اکرم (ص) نزد پیامبر آمد و گفت که آنجا در قرآن هیچ فضیلت یا آیه ای در مورد زنان وجود ندارد. که از پروردگار آیه (انا المسلمین و المسلمین و المؤمنین و المؤمنین و الصالحات و الصالحین و صابر و صابر و خاشعات و الصالحات و المؤمنین روزه خواران و روزه داران خداوند (برای مغفرت و ثواب بزرگ) نازل شد و به آنان اطمینان داد که زن و مرد در تقرب و کرامت در پیشگاه خداوند یکسان هستند، مهم این است که در ایمان، عمل و اخلاق اسلامی دارای فضیلت باشند. .

وی افزود: خداوند در این آیه 10 خصلت برای مردان و زنان مسلمان تعریف کرده است که عبارتند از قبولی، ایمان، اطاعت خالص، صداقت، صبر، خشوع، پرداخت زکات، روزه، عفت و ذکر.

ارزانی بیان کرد: اسلام همواره بر نقش برابر زن و مرد تاکید داشته و مسئله خانواده را یکی از موضوعات مهم جامعه می داند، از این رو زن و مرد در کنار هم نقش و اثر خود را ایفا می کنند.

همچنین خانم داتو حلمیا سعید از فعالان اجتماعی مالزی و مسئول برپایی این نمایشگاه نیز در سخنانی گفت: نمایشگاهی از 29 اثر از هفت هنرمند ایرانی و مالزیایی با موضوع زنان و نقش زنان در رویدادهای اخیر غزه به نمایش درآمده است و این آثار مربوط به زنان است. شریفه عزیزه یحیی، رانیتا حسین و حلیمه مهد سعید اهل مالزی و دکتر ندا ذوقی، مرجان سیف الهی و زینب ارزانی از ایران هستند.

وی گفت: این نمایشگاه قرار است تا روز دوشنبه 22 ژانویه 2024 برای مردم مالزی و همچنین سازمان های مردم نهاد تاثیرگذار در موضوع زنان برگزار شود.

در ادامه این همایش، پروفسور ریحانه عبدالله، استاد دانشکده شریعت و حقوق آکادمی معارف اسلامی دانشگاه مالایا، سخنان خود را با موضوع «توانمندسازی زنان در مالزی و ایجاد توازن بین انتظارات فرهنگی و احکام دینی» آغاز کرد و افزود: برخی سوءتفاهم ها. و ادراکات دین درست نیست که به افکار و سنت های نادرست منتهی شود، پس باید در آیات قرآن برای فهم درست دین تدبر کرد و این آیات راه روشن و درست را نشان می دهد.

همچنین مهمان ویژه مجمع جهانی زنان مسلمان 2024 سرکار خانم دکتر زهرا اوسطی معاون بین الملل بنیاد گوهر شاد ایران بود که در مراسم دعوت رسمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور یافتند و در این زمینه به ایراد سخنرانی پرداختند. “نقش زن در جامعه مدرن”.

دکتر اورتسی با اشاره به اینکه در عصر امروز رسانه ها و وسایل ارتباطی حرف اول را در اقناع افکار عمومی و آگاهی بخشی می زند، گفت: یکی از موضوعات مهم امروز بحث هوش مصنوعی است و اینکه زن مدرن در یک جامعه اسلامی قابل شناسایی و شناخت است، بهتر است جامعه از آن برای اصلاحات و تربیت استفاده کند.

وی به هوش مصنوعی به عنوان یک احتمال نگاه کرد و ادامه داد: در عصر حاضر هجمه های زیادی به موضوع زن و خانواده می شود که مغایر با نگاه قرآن کریم به کرامت انسانی است، لذا ارائه این آسیب ها و اصلاح آن ها با کمک زنان یکی از وظایف است این باید انجام شود.

در ادامه دکتر مونا بلگرامی از دانشگاه ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با عنوان «افق های پسااستعماری تلاقی جنسیت و اسلام» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در اسلام جنسیت مورد توجه قرار نگرفته و این مسئله انسانیت یک فضیلت است. اسلام. “

وی گفت: مسئله انسانیت در تفکر اسلامی باید به مردم گفته شود و این افق های روشن کمک می کند تا مردم در کنار هم به صلح و عدالت نزدیک شوند.

در ادامه این نشست دکتر باسمه عبدالغفار، نایب رئیس موسسه مقاصد بین المللی مالزی با موضوع “توانمندسازی زنان در ارتباطات و رسانه” به سخنرانی پرداخت و گفت: ارائه تصویر درست از زنان مسلمان و ارائه آنها به جهانیان. تنها با کمک رسانه ها می توان به آن دست یافت.

وی با اشاره به اینکه جنگ رسانه ای امروز در حال معرفی چهره وارونه از زنان در جامعه است، تصریح کرد: توانمندسازی زنان برای ارائه نقش و تاثیرگذاری خود در جامعه از طریق رسانه ها قابل انجام است.

در پایان اولین پنل این مراسم، خانم انفال شاهری، عضو شورای اجرایی ایالت سلانگور مالزی و مسئول توانمندسازی زنان و خانواده، رفاه اجتماعی در مورد خدمات ارائه شده به زنان در این ایالت و گفت: با کمک بلاعوض توانسته ایم علم و دانش، فناوری، تحقیقات و سلامت خود را به استانداردهای جهانی زنان برسانیم.

در افتتاحیه دومین پنل مجمع زنان مسلمان 2024، دکتر فرحانه شکری، رئیس دانشکده علوم سیاسی مالزی در مورد نقش سیاسی زنان در جامعه سخنرانی کرد و گفت: نقش زنان در عرصه سیاسی. امروزه نسبت به گذشته اهمیت بیشتری دارد و می توان آنها را نیز در موضوعات کلی گنجاند. سیاست و اصلاحات حقوقی نقش دارند.

وی گفت: شاید هنوز به نقطه مطلوب ورود زنان مسلمان به عرصه سیاسی نرسیده باشیم اما می توان گفت استانداردهای مهمی در این زمینه وجود دارد و به بخش بزرگی از آن دست یافته ایم.

در ادامه، دکتر هاسلیندا عبدالله، رئیس انستیتوی مطالعات علوم اجتماعی (IPSAS) دانشگاه پوترا مالزی به ایراد سخنرانی با عنوان «توانمندسازی تغییر و نقش مرکزی زنان در سازمان‌های غیردولتی» پرداخت و گفت: تغییرات اساسی برای زنان با کمک سازمان های غیردولتی و نه دولت ها به دست می آید. بنابراین ما باید از آنها برای توانمندسازی و استقرار جایگاه زنان استفاده کنیم و این برنامه ریزی دقیق بر عهده ماست.

سپس دکتر اسما عبدالله، معاون رئیس جمهور، صدای صلح، وجدان و عقل (PCORE) مالزی، با عنوان “تأثیر سلسله مراتب، پدرسالاری و مردانگی در ایجاد جامعه مدنی برای توانمندسازی زنان”. وی به ایراد سخنرانی پرداخت و افزود: در نظام سلسله مراتبی باید جایگاه و نحوه تعامل با جامعه را شناخت.

وی بیان کرد: تربیت هر دو زن و مرد با توجه به شخصیت و ویژگی های زنان و مردان بسیار مهم است تا بتوانند در جامعه حضور موفقی داشته باشند.

در پایان این بخش، پروفسور سید فرید العطاس، جامعه شناس مشهور مالزیایی و استاد دانشگاه ملی سنگاپور، در مورد نقش زنان مسلمان در شکل گیری اصلاحات اجتماعی برای حاضران صحبت کرد و گفت: «شاید تحقیقات و مطالعات من. در حوزه زنان و خانواده کامل نیست.» به همین دلیل می خواهم درباره غزه صحبت کنم.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل در حملات خود به غزه زنان را هدف قرار داده است، تصریح کرد: آنها می دانند خانواده ها محور اصلی هستند. زن هست و اوست که می تواند راه خانواده را ادامه دهد.

پروفسور سید فرید العطاس در محکومیت حملات وحشیانه اسرائیل به زنان و کودکان بی دفاع غزه در حالی که اشک می ریخت گفت: چگونه می توانیم نسبت به وضعیت غزه بی تفاوت باشیم در حالی که از این ظلم آگاه هستیم؟

وی خطاب به سران کشورهای اسلامی گفت: برای حفاظت از غزه متحد شویم زیرا یک فاجعه انسانی در حال وقوع است.

آخرین سخنران این مراسم پروفسور دکتر سعدیه محمد، استاد دانشگاه و عضو هیئت مدیره مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی بود که از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست تشکر کرد و گفت: بنده قدردانی از تمامی مراکز همکار

وی ابراز امیدواری کرد که این همایش هر ساله ادامه داشته باشد چرا که یکی از موضوعات حیاتی جامعه مدرن جایگاه زنان است.

لازم به ذکر است در پایان حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از تمامی سخنرانان این همایش با اهدای کتاب های نفیس ایرانی از جمله گلستان سعدی تجلیل کرد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)