در مورد کرونا چطور؟

0
(0)



حدود چهار سال از کشف اولین موارد بیماری همه گیر قرن در کشورمان می گذرد و ماه هاست که کرونا سرکش با اقدامات کنترلی و ویژگی های ذاتی خود این ویروس رام شده و با آرامش به سر می برد. روزها.

به گزارش ایسنا، چندین ماه است که شاهد فراز و نشیب‌هایی در بروز این بیماری تحت تأثیر جهش‌های ویروس و سویه‌های جدید آن چه در جهان و چه در ایران هستیم. اگرچه سویه ها عفونی تر شده اند، اما بیماری زایی آنها کاهش یافته و علائم نسبتاً خفیفی از خود نشان می دهند. در همین راستا تابستان امسال شاهد افزایش موارد ابتلا به این بیماری بودیم که بیشتر به دلیل سویه های جدید آن بود، اما اکنون به گفته مسئولان وزارت بهداشت، میزان ابتلا به این بیماری کم و به کمتر از دو درصد می رسد. از سرماخوردگی .

در این رابطه دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به ایسنا گفت: در حال حاضر میزان ابتلا به این بیماری در اکثر نقاط دنیا کم است. زیرا با سویه‌های مختلف در حال گردش، در بیشتر نقاط جهان در تابستان همه‌گیری داشتیم و این باعث ایجاد مصونیت نسبی در برابر این بیماری شد.

علائم خفیف سویه های جدید کرونا

وی همچنین تاکید می کند که سویه های کووید 19 در حال حاضر در گردش علائم خفیف تری ایجاد می کنند و به همین دلیل افرادی که علائم سرماخوردگی خفیف دارند یا به پزشک مراجعه نمی کنند و یا در صورت مراجعه، آزمایش نمی شوند و البته در دفتر ثبت نمی شوند. آمار مبتلایان به کرونا

JN.1 نسبت به سویه های قبلی عفونی تر است

در این میان البته مدتی است که سویه JN.1 در کشورهای اروپایی و غربی در حال گردش است که گفته می شود نسبت به سویه های قبلی بسیار مسری است و به گفته رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در حال حاضر بیش از 60 درصد از موارد این بیماری را نشان می دهد.

وی تاکید می کند که JN.1 سویه ای است که به سرعت در حال انتشار است و البته انتظار نداریم افرادی که در ماه های اخیر به این ویروس مبتلا شده اند به این زودی ها دوباره به این بیماری مبتلا شوند. به طور کلی علائم این سویه خفیف است و موارد خاصی ایجاد نمی کند.

دکتر حسین فرشیدی – معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد سویه JN.1 نیز می گوید: در مناطقی مانند آمریکا این سویه به دلیل بیماری زایی بالایی که دارد اهمیت دارد و در سال گذشته حداقل 8 مقاله در مورد آن منتشر شده است. یک تا دو هفته، نشان می دهد که JN. 1. بسیار مسری تر از Xbb است و تعداد موارد را در قاره آمریکا دو برابر کرده و به سویه غالب در آن منطقه تبدیل شده است. مطمئناً مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان از این سویه افزایش نیافته است.

انواع سویه های کرونا در کشور

آیا JN.1 به ایران رسید؟

وی درباره اینکه آیا این سویه به ایران رسیده است یا خیر، می گوید: سویه ها در یک جا ماندگار نیستند و ممکن است به ایران هم برسند اما هنوز در کشور ما ایجاد نشده است.

دکتر عرشی – رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره پایش و پایش بیماری‌های تنفسی از جمله کرونا در کشور به ایسنا گفت: صدها سرماخوردگی را در سراسر کشور به طور مرتب در آزمایشگاه‌های مرجع آزمایش می‌کنیم و داده‌های آماری مربوطه را بررسی می‌کنیم. در سایت های مورد نظر سازمان موجود است. کاری که همه کشورها انجام می دهند.

وی می افزاید: در مورد کرونا هر گونه در کشورهای اروپایی وجود داشته باشد طی چند هفته به سایر کشورهای همسایه نیز سرایت می کند. بنابراین قاعدتاً در کشور ما مانند سایر کشورها در حال حاضر انواع سویه های کرونا وجود دارد و ممکن است این سویه را داشته باشیم، اما از آنجایی که تعداد موارد بیماری به طور کلی کم است، این سویه به طور طبیعی در دان آزمایشگاه های منطقه ای خود را نشان ندهید و شناسایی نشوید.

آخرین آمار کرونا در ایران

در مجموع در حال حاضر و با اعلام وزارت بهداشت، میزان بروز و مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور کماکان کم است و بیشترین مرگ و میرها در بیماران مبتلا به بیماری های همراه و افراد مسن رخ می دهد. به این ترتیب از یکشنبه هفته گذشته (24 دی ماه) تا شنبه 9 دی ماه 1402 و بر اساس معیارهای تشخیصی نهایی، در مجموع 210 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی و از این تعداد 166 نفر بستری شدند.

همچنین در مدت یک هفته مذکور متاسفانه 10 بیمار کووید 19 در کشور جان خود را از دست دادند.

در مجموع از ابتدای کشف این بیماری در کشور از 8 بهمن 1397 تا 9 آذرماه سال جاری در مجموع 7 میلیون و 626 هزار و 22 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و متاسفانه 146 هزار و 777 نفر جان خود را از دست داده اند. همچنین تاکنون 7 میلیون و 389 هزار و 508 نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت، هم‌اکنون حدود ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند و تاکنون ۵۸ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۶۹۶ آزمایش در کشور انجام شده است.

چند نفر و چند دوز واکسینه شده اند؟

همچنین تاکنون 65 میلیون و 244 هزار و 787 نفر دوز اول واکسن کرونا، 58 میلیون و 636 هزار و 19 نفر نوبت دوم و 31 میلیون و 737 هزار و 869 نفر نوبت سوم و دوز بالاتر کرونا را دریافت کرده‌اند. واکسن در کشور و تعداد کل واکسن های تزریق شده به 155 میلیون و 618 هزار و 675 دوز در کشور رسید.

وزارت بهداشت همچنین توصیه کرده است که گروه های پرخطر و افراد بالای 60 سال امسال یک دوز از این واکسن را دریافت کنند و دستورالعمل های کلی ملی برای واکسیناسیون علیه کرونا همچنان پابرجاست.

در هر صورت به گفته مسئولان وزارت بهداشت، آنفولانزا در حال حاضر حدود 10 تا 12 درصد از سرماخوردگی های سرپایی را تشکیل می دهد و کرونا کمتر از 2 درصد از بیماری های تنفسی سال های قبل در کشور است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)