در سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ماداگاسکار چه گذشت؟

0
(0)

به گزارش ایسنا، ماداگاسکار یکی از کشورهای جنوب شرقی آفریقا و جزیره ای در آب های اقیانوس هند است که بر اساس تحقیقات مراکز تحقیقاتی بیش از یک میلیون مسلمان از جمعیت 30 میلیونی آن را در خود جای داده است. گفته می شود که اسلام بین قرن ششم و نهم هجری قمری توسط مسلمانان مهاجر به این منطقه گسترش یافته است و تشیع در اوایل دهه 1930 توسط مهاجران خوجه عزناشری به این منطقه راه یافت. به غیر از شیعیان خوجه عزنااشری، حدود 5000 شیعه محلی و تعدادی بوهرا (گروهی از اسماعیلیان هندی) در ماداگاسکار زندگی می کنند.

با توجه به سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به این کشور و بازدید از مراکز و شخصیت های مذهبی و فرهنگی، از این نظر قابل توجه است که آیت الله رمضانی در سفر به این کشور یک مقام عالیقدر – یک روحانی عالی رتبه و نماینده علمای شیعه و همچنین یک مقام برجسته ایرانی.

استقبال از متفکر شیعه و ایرانی در فرودگاه
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که از سوی سران شیعه ماداگاسکار به این کشور دعوت شده بود، ساعت 2 بامداد روز 21 اکتبر 1402 وارد فرودگاه آنتاناناریوو، پایتخت این کشور شد. .

حسنعلی بخشی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ماداگاسکار و تعدادی از شخصیت های مذهبی و فرهنگی آن کشور به استقبال دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) رفتند.

از مرکز رسول اکرم (ص) ماداگاسکار دیدن کنید
زیارت آیت الله رمضانی به کانون پیامبر اکرم (ص) از اولین برنامه های این کشور بود. مرکز رسول اکرم (ص) یک مجتمع آموزشی، خدماتی و درمانی است که شامل مدرسه، درمانگاه، پرورشگاه، استودیو رادیو و تلویزیون می باشد. جناب آقای شیخ حنیف ضمن استقبال رسمی از دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) به ارائه تاریخچه فعالیت ها و چشم انداز این مرکز پرداختند.

آیت الله رمضانی همچنین با قدردانی از فعالیت های انجام شده در کانون رسول اکرم (ص) تاکید کرد: توجه همه جانبه به نیازهای عموم مردم، بازدید از ایتام و به ویژه توجه به فعالیت های رسانه ای از ویژگی های ارزشمند این مرکز است.

دیدار شخصیت های معروف شیعه ماداگاسکار با ضیافت آقای یاور حسین از شیعیان این کشور برنامه ای بود که آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرشتانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی مرتضی عضو شورای عالی مجمع جهانی. اهل بیت(ع) و تعدادی دیگر از شخصیت های مذهبی و فرهنگی نیز به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند. در این جلسه حاضرین بر تقویت و ارتقای سطح علمی و مهارتی مسلمانان تاکید کردند.

دیدار و گفتگو با سفیر واتیکان/ تاکید بر احترام بین ادیان
دیدار توماس گریزا سفیر واتیکان در ماداگاسکار با دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز به دلیل اهمیت گفت و گوی بین ادیان و تاکید بر احترام متقابل بین پیروان دین از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

آیت الله رمضانی در این دیدار اظهار داشت: آموزه های دینی و ارزش های الهی و انسانی در غرب در معرض تهدید جدی است، در غرب با یک سری انحرافات اخلاقی مواجه هستیم که می بینیم قانونی شده است. ما باید دین را با توجه به مقتضیات عصر امروز به مردم منتقل کنیم و موضوع احترام را در بین پیروان همه ادیان توسعه دهیم. ارتباط پیشوایان دینی برای جلوگیری از انحرافات و ایجاد آرامش در جهان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست.

بازدید از مرکز دارالحکمه
بازدید از نقاط مختلف مرکز دارالحکمه ماداگاسکار اعم از حوزه و دانشگاه از دیگر برنامه های دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود. حجت الاسلام والمسلمین «سیدجواد شهرشتانی» نماینده آیت الله العظمی سیستانی و حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی مرتضی نماینده ولی فقیه در بازدید از این مرکز که زیر نظر رضاعلی هیرجی فعالیت می کند. شورای مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز حضور داشت.

آیت الله رمضانی در این مراسم با اشاره به شرط کسب معارف دینی گفت: طبق روایات، وقتی انسان نسبت به سیره الهی متدب شد و صفات الهی را ایجاد کرد، آنگاه شأن و صلاحیت واگذاری امور دین را می یابد. پس تعلیم و تعلیم و عمل باید برای خدا باشد. مهم این است که دارالحکمه آراسته به حکمت باشد و به هر که حکمت داده شود، خیر بسیار یافته است.

در پایان این مراسم نماز جماعت در منزل آیت الله رمضانی در مرکز دارالحکمه ماداگاسکار اقامه شد.

بازدید از مجتمع شیعه بحرا داودی
بازدید از مجموعه شیعیان بوهرا داودی از دیگر برنامه های دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ماداگاسکار بود. این مجموعه دارای مسجد جمعه، مسجد جماعت، مدارس در مقاطع مختلف از جمله: کلاس درس، آزمایشگاه، کتابخانه، مرکز فناوری اطلاعات، سالن غذاخوری و اقامتگاه اساتید می باشد. این مجموعه دارای واحدهای اقامتی بسیاری نیز می باشد و بیش از 90 درصد شیعیان ماداگاسکار در این مجموعه زندگی می کنند.

تعامل مراکز دانشگاهی ایران مانند دانشگاه اهل بیت(ع) و موضوع امکان پذیرش طلاب فارغ التحصیل از مدارس شیعه بحرا داوودی جهان در این دانشگاه از جمله موارد مطرح شده توسط شیعه بحرا بود.

دیدار بزرگان ماداگاسکار با دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نشست مبلغان دینی در ماداگاسکار با حضور آیت الله «رضا رمضانی» فرصتی بود تا برادران و خواهران مبلغ در این کشور دیدگاه های خود را در خصوص گسترش دین و ترویج مکتب اهل بیت ارائه کنند. این دیدار در حوزه علمیه امام صادق (ع) ماداگاسکار برگزار شد.

افتتاح مرکز پیامبر اعظم(ص)/ مرکز تحقق ارزش های انسانی و الهی
مرکز علمی و آموزشی رسول اعظم (ص) یکی از مراکزی است که در زمان اقامت آیت الله رمضانی در ماداگاسکار افتتاح شد.

شیخ «حنیف» مدیر مرکز رسول اعظم ماداگاسکار (ص) در مراسم افتتاحیه این مرکز که با حضور میهمانانی از کشورها و مذاهب مختلف از جمله آیت الله رمضانی، حجت الاسلام والمسلمین امامی برگزار شد. “سیجواد شهرشتانی” نماینده آیت الله العظمی سیستانی از همه خیرین از کشورهای مختلف که در خرید زمین و ساخت این مرکز مشارکت داشتند تقدیر و تشکر کرد.

آیت الله رمضانی در این آیین با قدردانی از تمامی مراجعی که برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در جهان تلاش کردند، گفت: خداوند عدالت و احسان را به ما واگذار کرده و این خواسته همه بشریت است. خداوند همه پیامبران را مبعوث کرد تا عدالت را در جامعه تحقق بخشند و بشریت را به کرامت برسانند. این موسسه و مرکز بزرگ به نام رسول اعظم (ص) پیامبری مبعوث برای احقاق کرامت است. همه باید با کسب تقوا در جهت تحقق ارزشهای انسانی و الهی و کسب کرامت واقعی تلاش کنند.

بازدید نماینده جمعیت المصطفی العالمیه
موسسه جامع المصطفی العالمیه ماداگاسکار معروف به «IPAM» یکی از مراکز علمی است که دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از آن بازدید کرد.
آیت الله رمضانی در این برنامه از مرکز خواهر دفتر نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه ماداگاسکار معروف به مرکز طهورا بازدید کرد و دکتر سید سعید رحیمی مسئول دفتر نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در ماداگاسکار گزارشی از فعالیت های خود ارائه کرد. این آژانس

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)