دروغ گفتن چه تاثیری روی بینی دارد؟

0
(0)


ایسنا/ خراسان رضوی هیچ کدام از ما با دروغ بیگانه نیستیم. چه آن دروغ یک دروغ سفید باشد یا یک دروغ سیاه.

به گزارش هلث، گاهی اوقات وقتی در یک دروغ گیر می کنید، ممکن است تعجب کنید اگر چیزی در چهره شما وجود داشته باشد که دروغ شما را فاش کند. آیا در حالت دراز کشیدن بیش از حد معمول عرق می کنید؟ آیا گوش های شما قرمز است؟

اگر در اطراف بچه ها بوده اید یا کارتون تماشا کرده اید، احتمالاً از خود پرسیده اید که آیا ممکن است وقتی دروغ می گوییم، بینی ما مانند پینوکیو بالا برود؟ به گفته برخی از دانشمندان، ممکن است این اتفاق بیفتد. هر چند نه آنطور که شما فکر می کنید.

بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2012 توسط محققان دانشگاه گرانادا در اسپانیا منتشر شد، هنگام دروغ گفتن، دمای اطراف بینی و گوشه های داخلی چشم (عضله مداری) افزایش می یابد. با استفاده از ترموگرافی – دوربینی که تفاوت های دمایی حرارتی را تشخیص می دهد – دانشمندان توانستند این افزایش دما را در حالی که مردم تقلب می کردند مشاهده کنند. محققان همچنین دریافتند که دمای صورت افراد زمانی که روی چیزی تمرکز می‌کنند کاهش می‌یابد و زمانی که مضطرب هستند دوباره افزایش می‌یابد.

دانشمندان آلن هیرش و چارلز ولف دروغگویی را مطالعه کرده‌اند و به گفته دکتر هیرش که عصب‌شناس و روان‌پزشک است، نشانه‌های آشکار دروغ‌گویی، مانند انکار بیل کلینتون از رابطه با مونیکا لوینسکی، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تعداد زیادی از افراد است. بارها که بینی خود را لمس می کند. او دقیقاً 26 بار در 60 ثانیه بینی خود را لمس کرد.

می گوید: متوجه شدم وقتی دروغ می گفت مدام دماغش را می گرفت. در قسمتی که راست می گفت هرگز به بینی خود دست نمی زد اما زمانی که دروغ می گفت 26 بار در دقیقه آن را لمس می کرد. ما به این اثر پینوکیو می گوییم.

دروغ گفتن چه تاثیری روی بینی دارد؟

وقتی دروغ می‌گوییم، ضربان قلب سریع‌تر می‌شود و بافت‌های بینی متورم می‌شوند و باعث خارش بینی می‌شوند. اگرچه یافتن شواهد علمی بیشتر برای این واقعیت که بینی شما هنگام دروغگویی خارش می کند دشوار است، کارشناسان زبان بدن مانند تونیا ریمن نظرات مشابهی دارند. دروغ گفتن علاوه بر دمای بینی و خارش، سلامتی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

به گفته آنیتا کلی، استاد روانشناسی در دانشگاه نوتردام در ایندیانا، ممکن است شنیده باشید که چرا نباید در مورد رژیم غذایی خود به پزشک خود دروغ بگویید و می دانید که دروغگویی مکرر نیز می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

کلی در مطالعه علم صداقت شرکت کرد و یافته های آن را در صد و بیستمین نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا به اشتراک گذاشت. این مطالعه 10 هفته ای شامل 110 داوطلب – ترکیبی از بزرگسالان و دانش آموزان – 18 تا 71 ساله بود. به یک گروه دستور داده شد که به مدت 10 هفته از دروغ گفتن خودداری کنند در حالی که به گروه دیگر دستور داده نشد.

سلامت آنها در طول مطالعه به صورت هفتگی بررسی شد. این استاد روانشناسی توضیح داد: ما دریافتیم که شرکت کنندگان می توانند به طور هدفمند و قابل توجهی دروغ های روزانه خود را کاهش دهند که به نوبه خود با بهبود قابل توجهی در سلامت همراه بود.

برخی از یافته های پژوهشی، دروغ گفتن را با اضطراب، روابط ضعیف، اعتیاد و افسردگی مرتبط می دانند. همچنین مشخص می شود که ما فقط نباید نگران بینی خود باشیم، سلامتی ما نیز در خطر دروغ گفتن است، بنابراین تا حد امکان صادق باشید و سلامت روحی و جسمی شما از شما متشکر خواهد بود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)