حضور بیش از ۷ میلیون نفر مبتلا به دیابت در ایران/ عوارض طولانی مدت این بیماری

0
(0)



مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بر اهمیت کنترل قند خون به‌ویژه در افراد دیابتی تاکید کرد و گفت: عدم کنترل قند خون در افراد دیابتی یکی از دلایل اصلی است. چرا بیماران دیالیز می شوند

دکتر کروش اعتماد در گفت وگو با ایسنا. با اشاره به اینکه عامل اصلی در وضعیت بیماران انجام دیالیز است. دیابت گفت: یکی از عوارض طولانی مدت دیابت، آسیب به عروق انتهایی یا مویرگ ها است. به همین دلیل پس از یک دوره دیابت، فرد دچار مشکل بینایی، کلیه یا زخم هایی می شود که به کندی بهبود می یابند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: به همین دلیل افراد دیابتی باید در فواصل زمانی معینی از نظر کلیه و چشم معاینه شوند. عدم کنترل قند خون در افراد دیابتی یکی از دلایل اصلی رسیدن بیمار به مرحله دیالیز است.

اعتماد تاکید کرد: با تغییر سبک زندگی و رعایت مواردی مانند کنترل اضافه وزن، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی متعادل و … می توان تا حدود زیادی از این قبیل عوارض دیابت کاست.

وی در ادامه بر لزوم آگاهی از میزان قند و فشار خون افراد تاکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که ما در سن 18 سالگی کمپین ملی غربالگری فشار خون و دیابت را راه اندازی کردیم همین مشکل است که افزایش خواهد یافت. آگاهی مردم و افزایش خودمراقبتی.در آنها هدایت شود.

به گفته وی، در این کمپین ملی، در صورتی که فرد مشکوک به دیابت یا فشار خون پس از اعلام خود در لینک ویژه ارسال شده از طریق پیامک، مشکوک به دیابت یا فشار خون بالا باشد، از وی خواسته می شود برای آزمایش قند خون به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند. و شروع درمان در صورت دیابت.

به گزارش ایسنا، قبل از آن و قبل از کمپین ملی سلامت، بر اساس آمار منتشر شده از آخرین پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال 1400، وزارت بهداشت اعلام کرد که برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای 25 سال در ایران بیش از 7 میلیون نفر خوب.

همچنین در همان سال شیوع دیابت 15/14 درصد (میانگین قند خون در جمعیت مذکور 51/105 میلی گرم در دسی لیتر)، نسبت زنان 71/14 درصد و نسبت مردان 44/13 درصد برآورد شد. در عین حال، شیوع پیش دیابت در همین جمعیت 24.79 درصد، نسبت زنان 23.54 درصد و نسبت مردان 26.35 درصد بوده است.

این آمار در حالی اعلام شد که بر اساس برآوردهای انجام شده در این جمعیت، سطح آگاهی دیابت 73.29 درصد، پوشش درمانی 65.05 درصد و درمان موثر 31.06 درصد بوده است. در واقع انتشار این آمار نشان می دهد که درصد قابل توجهی از مبتلایان به دیابت درمان موثری دریافت نمی کنند که می تواند عوارض ثانویه دیابت را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)