تفاوت بین غم و افسردگی چیست؟

0
(0)



شهید بهشتی، متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گفت: غم و اندوه بر خلاف افسردگی که پایدار و ماندگار است موقتی و گذرا است.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی گلستانی به تشریح تفاوت های غم و افسردگی پرداخت و اظهار داشت: تشخیص تفاوت غم عادی و افسردگی می تواند شما را تشویق به اقدام و جستجوی منابع برای بهبود خلق و خوی خود کند.

وی افزود: غم و اندوه حالتی عاطفی است که با احساس ناراحتی و بدخلقی مشخص می شود و یکی از عواطف اساسی انسان به شمار می رود. این احساس یک واکنش طبیعی به موقعیت هایی است که ناراحت کننده، دردناک یا ناامید کننده هستند. گاهی اوقات این احساسات می توانند شدیدتر باشند، در حالی که در مواقع دیگر می توانند نسبتاً خفیف تلقی شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اگر از علائم تبدیل غم و اندوه به افسردگی آگاه هستید و متوجه شدید که این علائم برای دو هفته یا بیشتر زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، باید از متخصص کمک بگیرید.

وی افزود: اگر احساس غمگینی، مضطرب یا به اصطلاح پوچی دائمی، احساس ناامیدی یا بدبینی، احساس گناه، بی ارزشی و درماندگی، از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی ها و فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید، از جمله رابطه جنسی، انرژی را کاهش می دهد. مشکل در تمرکز، بی خوابی، صبح زود بیدار شدن یا به خواب رفتن بیش از حد، از دست دادن اشتها، کاهش وزن یا پرخوری یا افزایش وزن، افکار مرگ یا خودکشی، حتی اقدام به خودکشی، اضطراب و تحریک پذیری، علائم فیزیکی مداوم که اگر دارید سردرد، سوء هاضمه و درد مزمنی که به درمان پاسخ نمی دهد، ممکن است وسوسه شوید که آن را تحمل کنید و صبر کنید تا از بین برود، اما هر چه زودتر این علائم را تشخیص دهید، زودتر می توانید کمک بگیرید. و وضعیت خود را تغییر دهید

چه زمانی باید از پزشک کمک بگیریم؟

وی خاطرنشان کرد: اگر برخی (یا چند مورد) از علائم فوق را تجربه کردید، بدانید که تنها نیستید. اگر علائم غم و اندوه یا افسردگی را برای بیش از چند هفته تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید تا علت آن و اقداماتی که می توانید در مورد آن انجام دهید مشخص شود. گاهی اوقات احساس افسردگی نتیجه اختلالات روانی نیست. به عنوان مثال، این می تواند یک وضعیت پزشکی مانند کم کاری تیروئید باشد که می تواند باعث علائم افسردگی شود. هنگامی که پزشک شما علل بالقوه پزشکی را رد کرد، ممکن است گزینه های دیگری را برای افسردگی شما پیشنهاد کند یا شما را به روانپزشک یا درمانگری ارجاع دهد که می تواند به شما کمک کند.

او گفت که متخصصان از تعدادی تکنیک برای تعیین اینکه آیا چیزی که شما احساس می کنید غمگینی یا افسردگی طبیعی است استفاده می کنند، افزود که این تکنیک ها معمولا شامل پرسیدن سوال یا پر کردن پرسشنامه در مورد نوع علائمی که تجربه می کنید، مدت زمانی است که احساس می کنید. آنها و چقدر سنگین هستند. پزشک شما همچنین می خواهد درباره زندگی شما و اینکه چگونه این علائم بر توانایی شما برای عملکرد در خانه، محل کار، کالج یا مدرسه تاثیر گذاشته است، اطلاعات بیشتری کسب کند.

اگر دارویی مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید

این روانپزشک با بیان اینکه پزشک شما ممکن است معاینه فیزیکی نیز انجام دهد، گفت: حتماً در مورد هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا برخی داروها نیز می توانند احساس افسردگی را بدتر کنند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از عوامل می تواند در بروز افسردگی موثر باشد، ادامه داد: برخی از عوامل خطر افسردگی شامل سابقه خانوادگی بیماری روانی، مصرف مواد مخدر، سابقه سایر اختلالات روانی، ضعف سیستم حمایت اجتماعی، تجربه تروما است. شرایط سلامت مزمن، اعتماد به نفس ضعیف، رویدادهای استرس زا در زندگی، و آسیب های دوران کودکی همگی می توانند از عوامل اصلی افسردگی باشند.

وی درباره درمان های رایج افسردگی نیز توضیح داد: درمان افسردگی معمولا با داروهایی به نام داروهای ضد افسردگی یا از طریق روان درمانی انجام می شود. معمولاً بهترین رویکرد درمانی ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی است.

گلستانی ادامه داد: شناخت درمانی درمانی مفید برای مبتلایان به افسردگی است. این نوع درمان به افراد می آموزد که افکار منفی خود را در نظر بگیرند و الگوهای مثبت تری را جایگزین آن کنند. این مفید است زیرا افکار ما و آنچه به خود می گوییم بر روحیه و انگیزه ما تأثیر می گذارد.

آیا می توان تمام جنبه های افسردگی را کنترل کرد؟

وی خاطرنشان کرد: اگر مدام حرف های منفی بزنیم، فضای روانی همراه با افسردگی ایجاد می کنیم. از سوی دیگر، مثبت اندیشی، احساسات مثبت ایجاد می کند، و در حالی که کنترل همه جنبه های افسردگی ممکن نیست، جنبه ای است که ما بر آن کنترل داریم.

گلستانی تاکید کرد: پزشک می تواند تغییرات سبک زندگی را توصیه کند که می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند، انجام کارهایی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ارتباط با عزیزان می تواند به شما در مقابله با این عارضه کمک کند.

احساسات خود را انکار نکنید

این کارشناس روانپزشکی توصیه می کند: به خود اجازه دهید در هنگام بحران، ضربه یا از دست دادن عزیزان غمگین باشید، انکار چنین احساساتی می تواند فشار بیشتری را بر شما وارد کند. اگر غمگین هستید، هرگز مقاومت نکنید.

وی ادامه داد: به احساسات خود فکر کنید یا آنها را یادداشت کنید. به عنوان مثال، آیا به دلیل یک باخت یا یک اتفاق ناخوشایند ناراحت هستید؟ معمولاً یافتن علت غم و اندوه آسان نیست، اما درک علت غم و اندوه و بررسی این احساسات می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. پیاده روی در هوای تازه، تماس با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده و کمی خلوت از دیگر توصیه ها برای بهبود وضعیت است.

با خودت مهربان تر باش

او به افرادی که موقعیت‌های تلخ غم را تجربه می‌کنند گفت: کمی با خود مهربان‌تر باشید، این می‌تواند شامل حمام کردن، خواندن کتاب، تماشای کمدی مورد علاقه‌تان، چرت زدن یا خوردن غذای مورد علاقه‌تان باشد.

گلستانی ادامه داد: به یاد داشته باشید که غم و اندوه می تواند ناشی از تغییری باشد که انتظارش را نداشتید یا می تواند نشان دهنده نیاز به تغییر در زندگی شما باشد، تغییر معمولا استرس زا است اما برای رشد ضروری است. اگر از نیاز به تغییر چیزی ناراحت هستید، به قدم هایی فکر کنید که می توانید برای شادتر کردن زندگی خود بردارید.

اندوه معمولی اغلب موقتی است

به گفته این روانپزشک، یافتن راه هایی برای غلبه بر غم و اندوه یا افسردگی می تواند شما را به حالت عادی بازگرداند. در حالی که غم و اندوه معمولی بیشتر اوقات موقتی است و اغلب با تغییر سبک زندگی می توان آن را کاهش داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خاتمه آمده است: اگر علائم غم و اندوه یا افسردگی شما بیش از دو هفته ادامه داشت، باید با پزشک خود مشورت کرده و از درمان های حمایتی برای بهبود وضعیت استفاده کنید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)