تعیین عرصه و حفاظت از بافت سنتی فارس در جهت حفظ محور ساسانی/ پایان مرمت کاخ آل‌قاپو پس از 50 سال

0
(0)

تعیین عرصه و حفاظت از بافت سنتی فارس در جهت حفظ محور ساسانی/ پایان مرمت کاخ آل‌قاپو پس از 50 سالخبرگزاری فارس: تعیین عرصه و حفاظت از بافت سنتی فارس در جهت حفظ محور ساسانی/ پایان مرمت کاخ آل‌قاپو پس از 50 سال

رئیس پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس، گفت: از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت از محور ساسانی فارس تعیین عرصه این محور، مستندنگاری مناطق و حفظ بافت سنتی شهر بوده است.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، علیرضا عسکری رئیس پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس در نشست پایگاه‌های میراث جهانی و میراث فرهنگی کشور، گفت: مرکز قدرت ساسانیان شهر فارس بوده است، ملیت ایران مدیون دوران ساسانی است و ساسانیان نوعی توان علمی به کشور بخشیده‌اند از جمله دستاوردهای این دوران معماری گنبدها، کاخ اردشیر و ساختار شهر بیشابور و شهر اردشیر است.

وی ادامه داد: مدیریت این اثر ارزشمند نیازمند ساختاری فراتر از ساختار محلی بود یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه تعیین عرصه این محور بود.

عسکری افزود: اقداماتی نیز برای مدیریت و حفظ بافت سنتی مناطق فیروزآباد و بیشابور انجام شده است به علاوه اقداماتی برای حفظ محور ساسانی نیز انجام شده که می‌توان به مستندنگاری‌های متعدد از کاخ اردشیر، پایش دوران‌های مختلف، اقداماتی در زمینه حفاظت آثار، مطالعه سیستم آبیاری منطقه و ثبت قلعه دختر، مطالعات لازم برای حفاظت و مرمت نقش برجسته‌ها، تعیین عرصه و حریم بیشابور بوده است.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات مطالعه تعیین عرصه و حفاظت از بنای سروستان، بررسی و مطالعه میزان گردشگری در مناطق مختلف محور ساسانی، ساماندهی روستاها از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

معرفی تاریخچه شهر یزد و چگونگی شکل‌گیری آن در جهت ثبت جهانی یزد

در ادامه این نشست، مجتبی فرهمند رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد، گفت: این پایگاه از سال 82 شروع به کار کرد و اقدامات خوبی را در جهت معرفی یزد داشت اما متأسفانه در سال 87 تعطیل شد و مجدداً در مهر ماه 93 با هدف حفاظت تاریخی از یزد شروع به کار کرد.

فرهمند ادامه داد: با همکاری معاونت میراث فرهنگی کشور و پایگاه میراث جهانی یزد این شهر به ثبت جهانی رسید.

وی با اشاره به روند ثبت پرونده شهر یزد تصریح کرد: معرفی یزد، توصیف تاریخچه و شکل‌گیری آ‌ن اقداماتی بود که در مجموع منجر به ثبت 195 هکتار عرصه یزد و ثبت جهانی بوده است.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس تصریح کرد: معرفی یزد و عوامل شکل‌گیری آن ، سیستم انتقال آب، نظام کالبدی شهر یزد، تعینی کاربری عرصه و حریم یزد، معرفی معماری و تکنیک‌های ساخت بناها، معرفی حیات اجتماعی و فرهنگی شهر از جمله اقدامات انجام شده است.

فرهمند با اشاره به اقدامات حفاظتی از پایگاه جهانی یزد، اظهار داشت: مرمت بناها، احیا و حفظ بناها، تغییر نگرش بافت ابنیه، ثبت بافت شهر یزد در آثار ملی و توجه بیشتر به مرمت اجتماعی از جمله اقدامات حفاظتی برای شهر یزد بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی برای مدیریت میراث جهانی یزد، تصریح کرد: برای مدیریت این شهر 10 کارگروه با وظایف متعدد تعیین شد به علاوه ستاد راهبردی مدیریت جهانی شهر یزد با همکاری کمیته فنی پایگاه میراث جهانی یزد و کارگروه‌های این شهر در این زمینه فعالیت می‌کنند.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس با اشاره به پایش این شهر، گفت: در این زمینه دستگاه‌ها و پایگاه‌های ثبت جهانی یزد متعهد به پایش و اقدامات حفاظتی از شهر شده‌اند.

فرهمند ادامه داد: مستندنگاری و پایش شهر بعد از ثبت جهانی آن از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است به علاوه تعیین مرز محلات و نام معابر داخل عرصه یزد از جمله اقدامات انجام شده است.

وی عنوان داشت: در تعیین عرصه و حریم شهر یزد حدود 350 اثر ثبت شده داریم در این زمینه کارگاه‌های فعال موجود را مدیریت و نظارت کرده‌ایم. به علاوه زمین‌های بایر را شناسایی و به بهره‌برداری از آنها پرداخته‌ایم.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس افزود: یکی دیگر از مهمترین اقدامات انجام شده در شهر یزد راه‌اندازی مرکز اسناد این شهر برای حفاظت از اسناد و مدارک تاریخی به صورت دیجیتال بوده است. در زمینه اقدامات پژوهشی و آموزشی نیز کارگاه‌هایی برای بومیان به منظور آشنایی با سازه‌های خشتی و بافت تاریخی شهر یزد انجام شده است.

اتمام مرمت کاخ آل‌قاپو بعد از 50 سال

در بخش دیگری از این نشست فریبا خطابخش رئیس پایگاه میراث جهانی میدان امام اصفهان با توضیح جزئیاتی از برنامه مدیریتی میراث جهانی، گفت: در این برنامه به نظام کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توجه شده است. بخش دیگر این برنامه مدیریتی شناسایی و تحلیل مجموعه میدان نقش جهان بوده که بر اساس آن 40 ذینفع به دست آمده است.

خطابخش افزود: بر اساس یافته‌های به دست آمده نقاط قوت و ضعف در مدیریت مجموعه را پیدا کردیم.

وی همچنین به اتمام مرمت کاخ آل‌قاپو بعد از 50 سال اشاره کرد.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)