بهبود سلامت مردم با استفاده از نان حاوی آرد کامل

0
(0)



دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی با اشاره به فواید استفاده از آرد سبوس دار در تهیه نان گفت: آرد سبوس دار می تواند به عنوان جایگزینی برای آرد سفید در تهیه نان نان به بهبود سلامت کمک کند. .

به گزارش ایسنا، دکتر لیلا میرمکتدایی با اشاره به اینکه دانه گندم از سه قسمت اصلی شامل جوانه، سبوس و آندوسپرم تشکیل شده است، گفت: جوانه گندم حاوی چربی و پروتئین کمی، سبوس حاوی فیبر و آندوسپرم حاوی نشاسته و پروتئین کمی است.

وی آرد سبوس دار را آردی می داند که گندم آن کاملاً روی آسیاب سنگی آسیاب شده باشد یا پس از عمل آوری گندم پوسته و لایه های بیرونی دانه آن اضافه شده باشد و دارای فیبر و مواد معدنی و ویتامین های گروه B باشد.

این دکترای متخصص علوم و صنایع غذایی معتقد است که حدود 20 درصد وزن آرد کامل مربوط به پوسته و لایه های بیرونی دانه گندم است. این پوسته و لایه ها حاوی فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مهمی مانند روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین های گروه B است.

به گفته میرمکتدایی، آرد سفید فیبر و مواد مغذی کمتری دارد زیرا پوسته و لایه‌های بیرونی دانه گندم از بین می‌رود و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در فرآیند تولید آن از بین می‌رود.

به گفته این دانشیار دانشگاه، مصرف طولانی مدت آرد سفید می تواند باعث کاهش سطح فیبر، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن و به طور کلی کاهش سطح سلامت انسان شود.

وی به فیبر بالای آن به عنوان یکی از فواید آرد سبوس دار اشاره کرد و گفت: آرد سبوس دار حاوی پوسته و لایه های بیرونی دانه گندم است که شامل فیبر، مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. خوردن نان سبوس دار همچنین به تامین نیاز روزانه افراد به فیبر، بهبود گردش خون، کنترل قند خون و حمایت از سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

وی کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را از دیگر مزایای استفاده از آرد غلات کامل برشمرد و افزود: مصرف غلات کامل با کاهش بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، برخی از انواع سرطان و دیابت ارتباط مستقیم دارد.

این دانشیار دانشگاه خاطرنشان کرد: آرد سبوس دار حاوی ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین است که برای سلامت مغز و عملکرد بهتر آن مفید است.

وی کوتاه بودن مدت زمان ماندگاری را از جمله مضرات آرد سبوس دار عنوان کرد و گفت: ماندگاری آرد سبوس دار به دلیل روغن موجود در سبوس و جوانه آن کمتر از آرد سفید است.

وی اسید فیتیک یا فیتات را یک ترکیب شیمیایی طبیعی ذکر کرد که در بسیاری از غلات و دانه های روغنی مانند گندم و جو یافت می شود که با برخی مواد مغذی مانند فسفر، کلسیم، روی و آهن ترکیب شده و باعث کاهش جذب آنها در دستگاه گوارش می شود. .

به گفته وی، آرد سبوس دار حاوی پوسته و لایه های بیرونی دانه گندم است که دارای مقادیر قابل توجهی اسید فیتیک است. این مواد می توانند جذب برخی از مواد مغذی مانند فسفر، آهن، روی و کلسیم را در دستگاه گوارش کاهش دهند.

این دکترای علوم و صنایع غذایی بر اساس نتایج بررسی ها خاطرنشان کرد: با استفاده از روش هایی مانند تخمیر می توان میزان اسید فیتیک را کاهش داد و جذب بیشتر مواد مغذی را در دستگاه گوارش تسهیل کرد.

وی تفاوت طعم و بافت نان را از دیگر معایب استفاده از آرد سبوس دار دانست که فیبر و مواد مغذی بیشتری نسبت به نان سفید دارد.

میرمکتدایی طولانی شدن زمان پخت را از دیگر معایب استفاده از آرد سبوس دار عنوان کرد و گفت: این نان نسبت به نان سفید به زمان و شرایط ویژه تری نیاز دارد. زیرا حاوی فیبر بالایی است و ممکن است به محیط گرمتر و رطوبت بیشتری نیاز داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از آرد سبوس دار در تهیه نان به عنوان جایگزین آرد سفید ممکن است به بهبود سلامت کمک کند، اما نیاز به دانستن دقیق تر از شرایط پخت و مصرف آن وجود دارد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)