ایران در سوریه در پی افزایش تنش در حوزه نظامی نیست

0
(0)
مطهرنیا

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: اسرائیل در جنگ نیابتی پیش رو تلاش دارد با حضور در این جنگ به نیابت از قدرت‌های فرامنطقه ای حامی خود، وارد جنگ شود نه این‌که نیروی نیابتی را به جبهه بفرستد.

مهدی مطهرنیا، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین تحولات منطقه خاورمیانه در سوریه با اشاره به اتفاقات این کشور اظهار کرد: سوریه جغرافیای نو زایش نظم نوین آینده جهانی تلقی می شود. این کشور هم اکنون به آوردگاه جنگ‌های نیابتی آشکار و جنگ پنهان قدرت تبدیل شده است. در واقع این جنگ نیابتی میان قدرت‌های درون منطقه‌ای و جنگ پنهان قدرت میان قدرت های بزرگ جهانی با ابرقدرت بازمانده از نظام کهن در سوریه مرکز ثقل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سوریه اکنون نیز با وجود اعلام دوران پساداعش نه تنها آرامش نمی‌بیند، بلکه گستره منازعه آن از درون منطقه به فرامنطقه در عرصه سوریه تبدیل خواهد شد. در آینده نزدیک سوریه مهمترین احتمال این است که این جغرافیای جنگ نیابتی برای کشورهای منطقه به مرکز ثقل جنگ پنهان قدرت میان قدرت‌های فرامنطقه‌ای تبدیل خواهد شد؛ یعنی از یک سو اسرائیل در درون سوریه آن را به انجام خواهد رساند و از سوی دیگر ایران امکان صف آرایی پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که «بر این اساس سوریه جغرافیای اصلی عملیاتی کردن کامل جنگ نامتعادل خواهد شد»، گفت: با نگاهی به تحولات چند هفته اخیر در سوریه که نهایتا به سقوط هواپیمای اف 16 اسرائیلی و سقوط پهباد ادعایی ایرانی از سوی اسرائیل انجامید، از سوی دیگر مسایل مربوط به برخوردهای موجود در سوریه میان امریکا و دیگر متحدان منطقه‌ای آن به همراه سفرهای متعددی که ترامپ به منطقه داشت که به سفر مایکل پنس، معاون اول وی، و اکنون رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا، به منطقه همراه شد، نشان دهنده عبور به این آینده محتمل است.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: باید پذیرفت ارتقای قدرت هوایی سوریه ناشی از حمایت‌های مسکو و تهران است و در این زمینه هیچکدام هم پنهان‌کاری نکرده‌اند. ایران بارها به طور رسمی از زبان خود به ارسال اسلحه به جبهه مقاومت تاکید کرده و از طرف دیگر روس‌ها نیز به استقرار دفاع ضدموشکی و تقویت آتش سوریه به طور علنی و آشکار صحه گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل در این جنگ نیابتی پیش رو در تلاش دارد با حضور در این جنگ به نیابت از قدرت های فرامنطقه‌ای حامی خود، وارد جنگ شود نه این‌که نیروی نیابتی را به جبهه بفرستد. در واقع اسرائیل تلاش خواهد کرد از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرده و در صورت رویارویی ایران، خود وارد معرکه شود و در صورت لزوم امریکا و متحدان غربی را در وضعیت انجام شده قرار دهد؛ به گونه‌ای که این کشورها خواسته و ناخواسته در حمایت از اسرائیل وارد عمل شوند و این می‌تواند جبهه جنگ را از سوریه به کل منطقه سرایت دهد.

وی در خصوص واکنش‌های رسمی رژیم صهیونیستی گفت: این‌که اسرائیل اعلام کرده خواهان تنش نیست واکنشی در سطح زیرین ماجراست؛ این سطح آشکار و هویداست. اینکه اسرائیل بگوید ما می خواهیم در سوریه یک جنگ بزرگ با ایران راه بیاندازیم، به هیچ وجه با معیارهای عقلایی در صحنه استراتژیک همسان نیست؛ بنابراین این یک موضع‌گیری رسمی و بیانیه‌ای برای انجام همین امر و پاسخگویی به افکار عمومی برای آینده است. همانگونه که ایران نیز برای عناصر فعال خود بارها می‌گوید ما در پی افزایش تنش در حوزه نظامی نیستیم و تنها دفاع از حرم مقدس حرم حضرت زینب(س) را بر عهده داریم.

مطهرنیا تصریح کرد: اما به واقع در صحنه سوریه همه این‌ها با یکدیگر در اصطکاک قدرت‌های منطقه‌ای قابل تفسیر و تبیین است. هنوز هم ایران، روسیه، اسرائیل، امریکا، عربستان، ترکیه و بسیاری دیگر می‌گویند منطقه در آخر راه حل نظامی نداشته و باید مسایل آن از طریق گفت‌وگوهای سیاسی حل شود ولی نزدیک به یک دهه است که هنوز این گفت‌وگوهای سیاسی به جایی نرسیده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)