ارتباط بین کلسترول خوب بالا و زوال عقل

0
(0)



ایسنا/ خراسان رضوی محققان ارتباط شگفت انگیزی بین کلسترول خوب و خطر زوال عقل پیدا کرده اند.

به گزارش هلث، نوع و میزان کلسترول می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

سطوح بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL-C) ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را در میان سالمندان و افراد مسن افزایش دهد.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا که به دلیل اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی به عنوان کلسترول خوب نیز شناخته می شود، ممکن است نقش متفاوتی در سلامت مغز داشته باشد.

بر اساس نتایج این مطالعه، سطوح بسیار بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا می تواند خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را تا 30 درصد افزایش دهد.

تیم تحقیقاتی دریافتند که سطوح بیش از حد کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا در افراد مسن غیرعادی و غیرمرتبط به رژیم غذایی است، اما احتمالاً به دلیل یک اختلال متابولیک است.

برای این مطالعه، 18668 شرکت کننده به مدت 6 سال تحت نظر قرار گرفتند.

افرادی که کلسترول خوب (HDL) 80 میلی گرم در دسی لیتر (2.07 میلی مول در لیتر) یا بالاتر داشتند، 27 درصد بیشتر از افرادی که سطوح طبیعی داشتند، در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

سطح نرمال یا دسته مرجع کلسترول خوب در این مطالعه 60-40 میلی گرم در دسی لیتر (1.03-1.55 میلی مول در لیتر) تعریف شد.

شرکت کنندگان 75 ساله و بالاتر در مقایسه با افراد با سطوح 60-40 میلی گرم در دسی لیتر، 42 درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

محقق ارشد این مطالعه، دکتر منیره حسین گفت: اگرچه می دانیم که کلسترول خوب برای سلامت قلب و عروق مهم است، اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که برای درک نقش کلسترول خوب بسیار بالا در سلامت مغز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. ممکن است در نظر گرفته شود که سطوح بسیار بالای کلسترول خوب ممکن است در الگوریتم‌هایی برای پیش‌بینی خطر زوال عقل مفید باشد.

نتایج این مطالعه در The Lancet Regional Health-Western Pacific منتشر شده است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)