آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

0
(0)


به گزارش ایسنا، «کالسکه ناصری» که پس از سال ها در موزه خودروهای تاریخی کشف شد، اولین کالسکه سلطنتی ایران است که توسط یکی از معروف ترین کارخانجات کالسکه سازی اروپا به نام کارخانه «واگن فابریک» در سال 1390 ساخته شده است. اتریش .

ناصرالدین شاه 6 سال پس از به تخت نشستن در 23 سالگی، حسینعلی خان معیرالممالک – رئیس ضرابخانه و خزانه – را برای خرید کالسکه سلطنتی منصوب کرد. حسینعلی خان با روابط ایران و اتریش برای تأسیس دارالفون، دستور تولید واگن برای کارخانه واگن سازی اتریش را صادر کرد. ارزش کل این سفارش در آن زمان (1854 م/1233 م) پنج هزار تومان قاجار بود.

این کالسکه دارای 8 پنجره است که تنها 3 تای آن قابل پایین و بالا بردن است که 2 پنجره در درها و یک پنجره در جلوی کالسکه می باشد. پنجره ها فاقد دسته بالابر هستند و توسط تسمه پارچه ای بالا و پایین می شوند.

چرخ های کالسکه از چوب با روکش لاستیکی در تماس با سطح خیابان ساخته شده اند. محفظه جلوی ترولی برای قرار دادن وسایل لازم جهت تعمیر ترالی در مواقع ضروری می باشد. در دو طرف محفظه آینه ای وجود دارد که با نقاشی روی آینه تزئین شده است.

محفظه کالسکه با استفاده از تسمه و فنر به شاسی متصل می شود تا لرزش های محفظه را کنترل کند.

میخ های جلوی کالسکه برای اتصال اسب ها به کالسکه است و در مراسم مختلف از 4 تا 6 اسب برای کشیدن کالسکه استفاده می شود.

آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

رنگ اصلی کالسکه لاکی با تزئینات ارغوانی است که در دوره پهلوی با تزئینات لجن و نشان خاندان پهلوی به رنگ مشکی درآمده است. صندلی و روکش داخل کالسکه از ساتن آبی و ساتن ساخته شده است.

اولین راننده کالسکه با این دستگاه لطفولا خان کلسکچی باشی بود.

آخرین باری که ناصرالدین شاه از این کالسکه استفاده کرد در روز ترور در حرم حضرت عبدالعظیم در سال 1275 بود که پس از درگذشت ناصرالدین شاه همچنان از کالسکه ناصری در مراسم رسمی سلطنتی استفاده می شد.

در دوره پهلوی دوم بارها از کالسکه ناصری در مراسم سلطنتی و پذیرایی از سران سایر کشورها استفاده می شد. با ناپدید شدن قاجار، در دوره پهلوی پس از تغییر رنگ کالسکه به مشکی با تزئینات طلا، در مراسم تاجگذاری جشن های دو هزار و پانصد ساله مورد استفاده قرار گرفت.

آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

در مراسم استقبال ملکه و پادشاه انگلستان در سال 1339، مراسم استقبال از پادشاه دانمارک در سال 1342، سفر اولاف پنجم – پادشاه نروژ به ایران در سال 1343، شیخ رشید بن سعید آل مکتوم در سال 1353 و همچنین در در مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی در سال 1346 از کالسکه ناصری در این مراسم استفاده شد.

کالسکه های اشرافی نسخه های لوکس کالسکه هایی بودند که برای حمل و نقل اشراف و خانواده های سلطنتی استفاده می شدند.

در آخرین روزهای سال 1403 پس از مرمت، این کالسکه در موزه وسایل نقلیه تاریخی ایران کشف شد. این موزه در کیلومتر 11 جاده تهران – کرج واقع شده است. قیمت بلیت برای بازدیدکنندگان داخلی 84 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 500 هزار تومان است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)