7 توصیه برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

0
(0)



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزایش آگاهی عمومی در خصوص راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو را مهم ترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری دانست.

به گزارش ایسنادکتر محمدرضا سهرابی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یکی از بیماری های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان دانست.

وی با اشاره به اینکه هر ساله تعدادی مورد از این بیماری در کشور ثبت می شود، گفت: این بیماری در تمام فصول سال قابل مشاهده است اما در بهار و تابستان شیوع بیشتری دارد.

وی در خصوص راه های انتقال این بیماری تصریح کرد: یکی از راه های انتقال تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تماس با خون و ترشحات و لاشه دام های آلوده در زمان ذبح یا مدت کوتاهی پس از ذبح است.

وی این بیماری را اغلب مربوط به کار افراد می داند و می افزاید: کشتارگاه ها، قصابان، کارگران کشتارگاه، پرورش دهندگان، چوپانان، دامپزشکان و خانه داران پس از تماس با دام های تازه ذبح شده یا گوشت آلوده در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

سهرابی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط کشور به ویژه روستاها همچنان مردم به خرید دام زنده از مکان های غیرمجاز ادامه می دهند، تصریح کرد: با توجه به اینکه متأسفانه این دام ها به صورت سنتی ذبح می شوند، مردم در خطر ابتلا به این بیماری هستند. واقع در کریمه کنگو.

وی همچنین راه های دیگر انتقال بیماری در گزش انسان توسط کنه هایی را که روی بدن حیوانات آلوده به این ویروس زندگی می کنند، ذکر کرد.

به گفته وی، کنه ها هنگام تغذیه از خون دام های آلوده به ویروس آلوده می شوند و زمانی که این کنه های آلوده از خون انسان تغذیه کنند، عامل بیماری وارد خون انسان شده و مبتلا می شود.

سهرابی یادآور شد: خطر انتقال بیماری از طریق تماس خطرناک با خون و ترشحات بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو بسیار زیاد است. بنابراین، توصیه می شود که پرسنل مراقبت های بهداشتی هنگام کار با بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو اقدامات احتیاطی را به دقت رعایت کنند.

وی افزود: از علائم اولیه بیماری می توان به افزایش ناگهانی دما، سردرد شدید، لرز و دردهای عضلانی اشاره کرد که معمولاً بین 3 تا 13 روز پس از تماس با ویروس (بسته به نحوه انتقال بیماری) ظاهر می شود. ). پس از آن علائم بیماری تشدید می شود و خونریزی در نقاط مختلف بدن ایجاد می شود.

به گفته وی، این ویروس می تواند باعث بیماری در دام هایی مانند گاو، گوسفند و بز شود. اما علامت خاصی در آنها وجود ندارد. بنابراین نمی توان وجود یک بیماری را در حیوان با ظاهر آن درک کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سهرابی با اشاره به اجرای مستمر برنامه پایش بیماری تب کریمه کنگو در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: تمامی کارکنان بهداشتی و درمانی در هنگام شناسایی اقدامات لازم را انجام می دهند. موارد مشکوک به این بیماری وجود دارد، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد آن نیست.

وی با اشاره به نقش مهم آگاهی از راه های انتقال بیماری در پیشگیری از تب کریمه کنگو، به مردم توصیه کرد نکات زیر را رعایت کنند.

– گوشت مورد نیاز خانوار از مراکز مجاز و دارای مهر سازمان دامپزشکی تهیه شود.

از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده خودداری کنید و هنگام برش گوشت از دستکش استفاده کنید.

– گوشت تازه ذبح شده باید حداقل 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا در صورت آلوده شدن به ویروس، تمیز شود.

– انجماد گوشت بلافاصله پس از ذبح، ویروس را از بین نمی برد، بنابراین از انجماد گوشت بلافاصله پس از ذبح خودداری کنید.

– از خوردن گوشت خام و نیم پز، قلب و جگر دام های تازه ذبح شده خودداری کنید.

در سفر به مناطق روستایی از نزدیک شدن به دام خودداری کنید.

از برداشتن کنه ها از پوست حیوانات با دست خودداری کنید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)