6 فایده مصرف «سویا» برای بدن

0
(0)



سویا یکی از کامل ترین منابع پروتئین گیاهی است. این غذا حاوی آمینو اسیدهای زیادی است که بدن شما به آن نیاز دارد. زیرا بدن قادر به تولید این آمینو اسیدها نیست و باید آنها را از طریق غذا دریافت کنید.

به گزارش ایسنا، سویا کلسترول ندارد و چربی اشباع شده بسیار کمی دارد. نصف فنجان سویا حاوی مقادیر خوبی ویتامین C و آهن است. علاوه بر این، چون سویا سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است، می تواند جایگزین پروتئین های حیوانی شود.

شش مزیت مصرف سویا برای بدن شامل موارد زیر است:

_ سویا به کاهش کلسترول کمک می کند: مصرف منظم سویا به کاهش فشار خون بالا و LDL یا کلسترول بد کمک می کند. سویا یکی از مهم ترین مواد غذایی است که به کاهش تری گلیسیرید کمک می کند.

_ سویا به سلامت قلب کمک می کند: پروتئین سویا یک غذای جذاب برای کسانی است که نگران سلامت قلب خود هستند. سویا حاوی فیبر است و کلسترول ندارد. سویا را می توان به جای گوشت در بسیاری از غذاها استفاده کرد.

مصرف متعادل سویا باعث سرطان نمی شود: مصرف دو تا سه وعده سویا در روز بی خطر است و برخلاف برخی تصورات، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. حتی بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف سویا در مقادیر متوسط ​​از رشد بسیاری از سلول های سرطانی جلوگیری می کند و از تشکیل تومورها جلوگیری می کند. خوردن سویا همچنین می تواند منجر به کاهش سطح التهاب در بدن و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن شود.

سویا از ایجاد انواع خاصی از سرطان جلوگیری می کند: در مطالعه ای که نتایج آن در مجله آمریکایی تغذیه منتشر شد، مشخص شد که مصرف غذاهای حاوی سویا به دلیل وجود ایزوفلاون ها در آن، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

_ سویا از اضافه وزن جلوگیری می کند: سویا و فرآورده های آن اشتهای کاذب و پرخوری را که منجر به اضافه وزن و چاقی می شود از بین می برد، اما همچنان به دلیل وجود پروتئین و فیبر زیاد در صورت مصرف زیاد می تواند به افزایش وزن نیز کمک کند. بنابراین سویا هم برای افرادی که می خواهند لاغر شوند و هم برای افرادی که می خواهند چاق شوند استفاده می شود. نکته مهم این است که وزنی که از مصرف سویا به دست می آورید سالم بوده و حاوی چربی و کلسترول مضر نباشد.

_ سویا علائم یائسگی را تسکین می دهد: دانه های سویا منبع خوبی از ایزوفلاون ها هستند. در دوران یائسگی، سطح استروژن به شدت کاهش می یابد. ایزوفلاون ها می توانند به سلول های گیرنده استروژن متصل شوند. در این صورت بدن شدت تغییرات را کمتر احساس می کند. این فرآیند بسیاری از علائم و عوارض یائسگی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و گرسنگی را کاهش می دهد.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، به یاد داشته باشید که ممکن است به سویا حساسیت داشته باشید و باید اقدامات احتیاطی انجام شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)