کتاب «عکاسی از شهر سوخته» رونمایی شد

0
(0)

در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان و با مشارکت کانون ادبی جمعه برگزار شد، روز پنجشنبه (25 آذرماه) در کتابفروشی جهاد دانشگاهی اصفهان، همزمان با رونمایی از کتاب «عکس شهر سوخته»، شاعران فهیمه براتی، مهسا بختیاری، حسن توکلی، علیرضا جانشاری، آزاده بهمنی، رضا بابل مراد، مریم کریم آبادی، مصطفی کریمیان، لیلا معصومی و نیما مختاری شعرهای خود را قرائت کردند.

در ابتدای این جلسه احسان نوری کارشناس برنامه نویسی و شاعر وی گفت: یکی از شگردهای برجسته جواد خوانساری، شاعر کتاب عکس شهر سوخته، غافلگیری مخاطب با گذر از سطح شعر به سطحی واقعی تر است. من به عنوان مخاطب به این نتیجه رسیدم که این مجموعه بر اساس پختگی آثار و تاریخ آهنگسازی تنظیم شده است.

با بیان اینکه مجموعه این دفتر شعر شامل 104 صفحه و 69 قصیده کوتاه و نیمه بلند است که با کوشش نشر حکمت کلام به دست دوستداران ادب رسیده و در دو باب شعر کوتاه و بلند تنظیم شده است. وی گفت: در چاپ کتاب «عکاسی از شهر سوخته» اشکالاتی وجود دارد که ناشی از انتشار کوتاه حکمت کلمه است. باید پاورقی ها و یادداشت ها ساخته می شد.

نوری ادامه داد: این نوع چینش آیات مزایا و معایبی دارد. زیبایی آهنگسازی صداقت نویسنده است که سیر تکاملی خود را به مخاطب منتقل می کند و مخاطب بهتر می تواند شعر را درک کند، اما مخاطبی که بدون شناخت نویسنده به این مجموعه شعر برخورد می کند، می تواند این مجموعه را از دست بدهد.

این شاعر با اشاره به اینکه یکی از شگردهای تکراری در مجموعه اشعار جواد خوانساری دوگانگی دو عنصر تقابل است، افزود: این تقابل یکی از تکراری ترین شگردهایی است که به جرأت در مجموعه این کتاب به چشم می خورد و نمایانگر فلسفه شاعر تضادهایی که در ابتدای ابیات رخ می دهد پارادوکس بسیار زیبایی ایجاد می کند.

وی افزود: تکرار یکی از وسایلی است که شاعر در کتاب «عکس شهر سوخته» به کار برده است. به نظر من شاعر بسیار استادانه حد تکرار را رعایت کرده است و مضامین تکراری به دنیای درون می نگرند که به نوعی می توان گفت سنت های ادبی ما محسوب می شود و در سنت عرفانی دنیایی بزرگتر (عالم) وجود دارد. وجود) و جهان کوچکتر (دنیای درون ما).

نوری افزود: واژه هایی مانند پژواک، عکاس، تکه تکه شدن، دود، چشمانی که به نور باز می شوند یا نور برآمده از تاریکی از جمله نقوش تکراری این مجموعه شعر است.

این شاعر با تاکید بر اینکه یکی از شگردهای خاص جواد خوانساری غافلگیری مخاطب با خروج از سطح شعر به سطحی واقع گرایانه است، خاطرنشان کرد: اشکال گوناگونی از سقوط به دنیای درون را می توان در شعر جواد خوانساری و در بسیاری دیگر مشاهده کرد. اشعار او به عنوان مخاطب ردپای ادبی کلاسیک، از نظر واژه ها و مضامین فانتزی و با استفاده از چینش واژه ها و ترکیب عناصر در کنار هم، ذهنیت استفاده از ردپای کلاسیک را در دفتر شعر «عکاسی از شهر سوخته» ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: بزرگترین نقطه قوت شعرهای کتاب «عکس شهر سوخته» خلاقیت، ساختارسازی و خلق تصاویر اولیه و کاملا شخصی است. همچنین با وجود کوتاه بودن اشعار، اغراق، اغراق و دست کم گرفتن مخاطب از نقاط ضعف این مجموعه است.

عباس کیکبادی مجری و مجری این نشست وی همچنین نام کتاب «عکاسی شهر سوخته» جواد خوانساری را ذکر کرد که از این عنوان دو معنا می توان برداشت کرد. سپس فرمود: یک معنا تأکید بر فعل I made a picture است که به معنای «عکس گرفتن از شهر سوزان» است و معنای دیگر جلب توجه به موضوع آن که عکاسی است و در نتیجه «عکس گرفتن از شهر سوزان است. گرفتن عکس از شهر در حال سوختن.

شاعر باید صدای کلام را به شنوندگان برساند

و در ادامه مطلب مرتضی رشیدی، مدرس دانشگاه اصفهان وی با اشاره به اینکه اگر برای اولین بار مجموعه شعری را بخوانیم تضادها و تضادها به ذهنمان خطور می کند، افزود: شاید بتوان گفت اساس ساختار بسیاری از شاهکارهای ادبی ما چه در دوره کلاسیک و چه در دوره مدرن. ، کنتراست است. اما متأسفانه بسیاری از معاصران ما به زبان توجهی ندارند.

یکی از اعضای کادر آموزشی دانشگاه مهمترین ویژگی مجموعه شعر عکس شهر سوخته را تصویرسازی آن عنوان کرد و افزود: زبان شناسان بر این باورند که موسیقی جوهره زبان است و بسیاری از مدرنیست های افراطی که مطالعه دقیقی در زمینه زبان شناسی ندارند. و ادبیات معتقدند که موسیقی و وزن عروضی از بیرون می آید و در واقع شاعر مانند رهبر ارکستر است و کلام به تنهایی و جدا از هم نوازندگان هستند که هر کدام ساز خود را می نوازند و رهبر کلام می آورد. هارمونی شاعر باید صدای کلام را به شنوندگان برساند.

وی ادامه داد: زبان شناسان می گویند درست است که در شعر سپید وزن و عروض موسیقی برگرفته از شعر است، اما شاعر سعی می کند از سایر امکانات موسیقایی بیشتر استفاده کند.

رشیدی خاطرنشان کرد: کاملاً مشخص است که جواد خوانساری شعر خوانده است و شعرهایش به ویژه در حوزه زبانی بسیار سالم است. متأسفانه بسیاری از نوگرایان و غربی ها در حوزه نقد ادبی کار کرده اند و به زبان توجهی نکرده اند و آن را بدعتی برای شکستن زبان می دانند.

وی تصریح کرد: تصویرسازی یکی از مهمترین ویژگی های کتاب عکس شهر سوخته است. همچنین لازم به ذکر است که بازی های زبانی و موسیقی کلام در زمینه شعر سپید اهمیت زیادی دارد. نکته جالب دیگر در مورد این مجموعه شعر، بی عنوانی هر یک از شعرهای کتاب است. همچنین تلاش شاعر در کتاب «عکس شهر سوخته» این است که امر ذهنی را عینی کند.

در این آیین هم جواد خوانساری شاعر کتاب عکس شهر سوخته وی ضمن ارزیابی نشست ادبی روز جمعه کتابفروشی اردیبهشت واحد جهاد دانشگاهی اصفهان و خانواده اش خاطرنشان کرد که از شعر کوتاه به شعر بلند رفته و این داستان همچنان ادامه دارد. در نهایت آخرین و طولانی ترین شعر از کتاب «عکس شهر سوخته» را نیز خواند.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)