چهارمین جشنواره شکرگزاری برداشت انار در روستای خورهه افتتاح شد

0
(0)


حسین حسینی سرپرست فرمانداری شهرستان محلات چهارشنبه 26 آبان ماه در این مراسم گفت: آثار باستانی کوره در کنار بنای امامزاده نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد. این جشنواره علاوه بر تشکر از برداشت انار، بستری برای نمایش فرهنگ، اصالت و تاریخ این روستا شده است. با برگزاری چنین جشنواره هایی می توان ظرفیت های گردشگری روستا را به سایر استان ها معرفی کرد.

و ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند به رونق اقتصادی روستا کمک کرده و آن را پایدار کند. ایجاد زیرساخت ها یکی از نکاتی است که در برگزاری چنین جشنواره هایی باید به آن توجه ویژه شود. برای رفع مشکلات زیرساختی این روستا تلاش خواهیم کرد. امیدواریم با توسعه جشنواره و برندسازی آن را به یک رویداد منطقه ای و ملی تبدیل کنیم تا در جهت احیای فرهنگ و سنت این روستا گام برداریم.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی در خورخه افزود: بازنگری طرح راه روستا در حال انجام است و آسفالت معابر روستا در حال پایش است. ساختمان آتش نشانی روستا در مراحل پایانی خود قرار دارد و در تلاش هستیم این ساختمان را تجهیز و افراد بیشتری را استخدام کنیم تا بتواند کوهه و روستاهای اطراف را تحت پوشش قرار دهد.

حسینی تصریح کرد: بازارچه دائمی روستای کوره نیز در طرح روستای هادی پیش بینی و اجرا شده است. بازسازی و بهسازی ورودی روستا نیز از جمله اقداماتی است که توجه ویژه ای به آن خواهد شد. مشکلات واگذاری زمین در خورهه به زودی حل می شود. با راه اندازی نانوایی دوم و توزیع آرد برای آن، به زودی گلایه و مشکلات مردم از کمبود نان در روستا برطرف می شود.

حسین آقا گلی بخشدار مرکزی محلات نیز در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی انار خورهه به عنوان یکی از برندهای کشاورزی منطقه، معرفی پتانسیل خورهه به عنوان روستای هدف گردشگری است. ایجاد اتحاد و همدلی در بین مردم، ایجاد شور و نشاط، اجتماعی و تامین رونق اقتصادی در کشاورزی روستایی.

وی ادامه داد: در این جشنواره سعی شد از برنامه های متنوع تری از جمله غرفه های فروش انار، محصولات باغی و کشاورزی و سوغات، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با انار برای مبارزه با آفات موجود، برنامه های فرهنگی و هنری، اجتماعات خانوادگی بهره برد. و بازی های بومی محلی جشنواره ای متفاوت با سال های گذشته برگزار می شود.

ایران سومین تولید کننده انار در جهان است

علی صفری مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی انار در ساوه گفت: انار یکی از محصولات شاخص استان مرکزی است که از جایگاه مطلوبی در کشور برخوردار است. استان مرکزی دومین تولید کننده انار در کشور است و بزرگترین شهر آنارشیستی کشور و جهان در استان مرکزی قرار دارد.

وی ادامه داد: مساحت باغات استان مرکزی 76 هزار هکتار است که سالانه حدود 610 هزار تن محصول باغی از آن تولید می شود. سطح زیرکشت انار جهان 500 هزار هکتار و تولید سالانه انار حدود 6.5 میلیون تن است. ایران پس از هند و چین سومین تولیدکننده انار در جهان است.

صفری افزود: سطح زیر کشت انار در کشور حدود 91 هزار هکتار است که سالانه حدود یک میلیون و دویست هزار تن انار تولید می شود و میانگین عملکرد در کشور حدود 13 تن در هکتار است اما سطح زیر کشت کشت انار در استان مرکزی حدود 11 هزار هکتار است. حدود 171 هزار تن انار در این باغات تولید می شود و میانگین عملکرد استان بیش از 15 تن در هکتار است که بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی کشور گفت: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره وری و بهینه سازی تولید در هکتار است. یکی از مشکلات تولید انار آفتاب سوختگی است که سعی می شود با ایجاد سایبان در باغات و آبیاری تحت فشار از بروز این مشکلات جلوگیری شود.

وی بیان کرد: راه اندازی پایانه صادراتی ساوه می تواند اقدام مثبتی برای کل استان باشد و کل استان را پوشش دهد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به وجود راهکار مبارزه با کرم خاکی در مرکز تحقیقات استان، تصریح کرد: باغ هایی که دستورالعمل های ترویجی را رعایت می کنند در این زمینه مشکلی ندارند و این مشکل وجود دارد. در باغ هایی وجود دارد که از این دستورالعمل ها پیروی نمی کنند. .

وی با اشاره به خدمات و تسهیلات بانکی و سوخت در حوزه کشاورزی گفت: مدیریت ترویج استانی و آموزش جهاد کشاورزی بسیار قوی و با توانمندی بالا است اما کشاورزان باید از این کلاس ها استقبال کنند. برگزاری این کلاس ها بسیاری از مشکلات بهره برداران کشاورزی را حل می کند. بطوریکه برخی از کشاورزان به دلیل عدم تسلط بر روش های کاشت، مبارزه با آفات و آبیاری با مشکلاتی مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم گواهی ثبت رویداد «جشنواره شکرگزاری برداشت انار خورهه» در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی در سطح استان رونمایی شد.

چهارمین جشنواره شکرگزاری برداشت انار در روستای خورهه افتتاح شد

چهارمین جشنواره شکرگزاری برداشت انار در روستای خورهه افتتاح شد

این جشنواره همراه با نمایشگاه ارائه امکانات روستا و ظرفیت های گردشگری خورخه و محلات از 26 تا 29 آبان ماه از ساعت 8 الی 20 پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)