چند نکته درباره زندگی «پدر موشکی» ایران

0
(0)


به گزارش ایسنا، حسن تهرانی مقدم ۱۵ آبان ۱۳۳۸ در منطقه سرچشمه تهران به دنیا آمد. به دلیل کار پدرش (محمود تهرانی مقدم) که خیاط بود به منطقه شکوفه و سپس بهارستان نقل مکان کرد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این مناطق به پایان رساند.

پذیرش در دانشگاه در مقطع کاردانی؛ 1356

حاج حسن تهرانی مقدم پس از گذراندن تحصیلات متوسطه در رشته صنایع (برش قطعات صنعتی) در مقطع کارشناسی ارشد دبیرستان فنی نفیسی پذیرفته شد. در همان زمان که فعالیت انقلابی به اوج خود رسید، تحت تأثیر برادرش (محمد) به صفوف انقلابیون پیوست.

در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب به همراه دوستانش از فعالیت های زیرزمینی به ساخت نارنجک های دستی که با استفاده از سه راهی لوله آب تولید می شد، می پرداخت. وی در شب 22 بهمن در میدان امام حسین (فوزیه سابق) با پرتاب نارنجک دستی یک خودروی نظامی را توقیف و سرهنگ داخل خودرو را اسیر کرد.

اخذ دیپلم مهندسی صنایع؛ 1358

حسن تهرانی مقدم در سال 1358 در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع پذیرفته شد و موفق به اخذ مدرک مهندسی در این رشته شد. در سن 21 سالگی و در ابتدای تشکیل رسمی سپاه به عنوان افسر اطلاعات ناحیه 3 شمال شروع به کار کرد و تا تاریخ 31.07.59 در این سمت باقی ماند و در جریان اغتشاشات مناطق مرزی که مهمترین آن حوادث جدایی طلبانه کردستان بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 15 ماهه اول فعالیت خود به تقویت توان نظامی خود پی برد.

با این رویکرد تا شهریور 59 که کشور در آستانه هجوم رژیم بعث عراق قرار داشت، حداکثر توان رزمی سپاه چند گردان رزمی بود که درگیر مبارزه با اشرار و انقلابیون مسلح بودند. در کردستان با روش های چریکی و غیر کلاسیک.

سنگین ترین تسلیحات سپاه در آن زمان، تعدادی خمپاره، آرپی جی و تفنگ بود، در حالی که در همین شرایط، ضدانقلاب در کردستان حتی به توپخانه نیز مجهز بودند. شاید مجموع سلاح های سپاه در آن زمان از چند هزار تفنگ ژ3، کلت، آرپی جی و ده ها خمپاره فراتر نمی رفت.

اعلام رسمی قصد کشتن شهید تهرانی مقدم از رادیو منافقین

محمد تهرانی مقدم (برادر شهید) درباره تهدید شهید حاج حسن طهرانی مقدم از سوی منافقین می گوید: چندین بار از سوی گروهک تروریستی منافقین تهدید شدم زیرا مقر منافقین در عراق را هدف قرار دادند. موشک عصر همان روز رادیو منافکین اعلام کرد که ما رهبری می کنیم. زمانی که قصد کشتن شهید صیاد شیرازی را داشتند، قصد کشتن حاج حسن آقای مقدم را هم داشتند و می خواستند هر دوی آنها را بکشند و گروهی دستگیر شدند.

سازند جرقه توپخانه سپاه; 1359

پس از عملیات ثامن الائمه که منجر به رفع حصر آبادان شد، از جمله غنائم دریافتی عراق یک توپ ضدهوایی 155 میلی متری بود که توسط دشمن در شمال آبادان بین دارهوین و مرد مستقر شده بود. اکثر.

این توپخانه بلافاصله تعمیر و عملیاتی شد و در همان منطقه بر علیه دشمن به کار گرفته شد. سه ماه بعد در تصرف عملیات بستان، یک لشکر توپخانه 130 میلی متری و توپ 105 میلی متری پرتغالی ارتش عراق مجدداً به اسارت رزمندگان تیپ 14 امام حسین (ع) از اصفهان درآمد که به دستور سازماندهی شده بود. از حسین هرازی (فرمانده تیپ) و در عملیات فتح المبین در پشتیبانی از گردان های مانور بسیجی شروع به تیراندازی کرد.

شهید تهرانی مقدم در تاریخ 1393/07/07 به عنوان جانشین سردار علی زاهدی در نیروی هوافضای سپاه منصوب شد. وی همچنین در 4 آذر 1384 به عنوان مشاور فرمانده سپاه در امور موشکی و رئیس سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد.

یک شاهد

سردار حسن تهرانی مقدم تا آخرین روز حیات خود در سمت ریاست این سازمان به کار علمی و پژوهشی در ایجاد پایگاه و زیرساخت های علمی و دانشی پرداخت و در روز شهادت (30 آبان 1389) در پادگان امیرالمومنین (ع) شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی آماده می شد، بر اثر انفجار انبار مهمات به یاران شهیدش (احمد کاظمی، حسن شفیع زاده، حسن قاضی، غلامرضا یزدانی، … علیرضا ناهیدی، مصطفی تقی‌خا و دیگران).

روایت محسن رضایی از پدر موشک های ایران

سردار محسن رضایی در سال 1392 در مراسم افتتاحیه خاطرات محسن رفیق دوست با عنوان تاریخ خواهم گفت در تالار اندیشه تالار هنر گفت: رفیق دوست در زمانی که در لیبی بود از قذافی موشک می خرید اما قبل از خرید این موشک ها به حمله به عراق، کارشناسان لیبیایی تجهیزات خود را در تهران جمع آوری و به سفارت خود منتقل کردند. این در حالی است که شهید حسن تهرانی مقدم موفق به ساخت همین نوع راکت ها بر اساس این موشک ها شد. اولین موشک ما نیز بانک رافدین در عراق را هدف قرار داد. »

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)