چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

0
(0)


هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند که وارد جریان خون می شوند و در عملکردهای مختلف بدن مانند متابولیسم، رشد و تولید مثل نقش دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از «تودی»، بسیاری از جنبه های سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی مناسب به حفظ تعادل هورمون ها کمک می کند.

علت عدم تعادل هورمونی چیست؟

زمانی که مقدار هورمون یا هورمون خاصی در بدن خیلی کم یا زیاد باشد، تعادل هورمونی به هم می خورد. اگرچه میزان هورمون ها در طول روز و در طول زندگی متفاوت است، از جمله در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی، عواملی مانند استرس و برخی داروها نیز بر تعادل هورمونی تأثیر می گذارند.

علائم عدم تعادل هورمونی متفاوت است زیرا بدن بیش از 50 نوع هورمون تولید می کند.

در صورت عدم تعادل هورمونی، فرد با مشکلاتی مانند ضربان قلب آهسته یا سریع، افزایش یا کاهش وزن، اسهال، افسردگی یا اضطراب مواجه می شود.

چگونه تعادل هورمونی را بهبود ببخشیم؟

دکتر تاز بهاتیا، متخصص پزشکی به سبک زندگی از جمله خواب کافی، ورزش، مدیریت استرس و رژیم غذایی مناسب برای حل این مشکل اشاره می کند.

او در کتاب جدید خود با عنوان “تغییر هورمونی” به غذاهای موثر برای تنظیم تعادل هورمونی اشاره می کند.

به گفته وی، رژیم غذایی سالم سرشار از انواع گیاهان، چربی های سالم، پروتئین، فیبر و ویتامین ها در تامین انرژی لازم بدن و تامین مواد مغذی برای متابولیسم کارآمد هورمون ها موثر است.

دانههای چیا

به گفته باتیا، دانه چیا سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالمی است که بدن به آن نیاز دارد. محتوای فیبر بالای این دانه آن را به گزینه ای عالی برای یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کند.

چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

بهاتیا توضیح می‌دهد: «ما به مقدار زیادی فیبر خوب در رژیم غذایی خود نیاز داریم، زیرا اگر غذا را در طول هضم به درستی تجزیه نکنیم، نمی‌توانیم مواد مغذی را جذب کنیم و متابولیسم هورمون‌ها کار نمی‌کند».

دانه چیا حاوی حدود 10 گرم فیبر در هر اونس است. هدف این است که روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید. دانه های چیا آسیاب شده را می توان به معجون ها و اسموتی ها، ماست، بلغور جو دوسر و سایر غذاها اضافه کرد تا محتوای فیبر آن غذا را افزایش دهد.

روغن زیتون

کلسترول عامل اصلی تولید هورمون است و بدن برای ساخت کلسترول به چربی نیاز دارد.

چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

به گفته باتیا، چربی های سالم بدن و مغز را تغذیه می کنند و سطح انسولین و قند خون را تثبیت می کنند. بنابراین افزایش مصرف چربی های سالم در حفظ تعادل هورمونی و کلسترول خوب موثر است.

ماهی سالمون

چربی های امگا 3 حاوی کلسترول مورد نیاز بدن هستند و در تولید هورمون ها نقش دارند و همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند.

چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. ماهی سالمون همچنین به متابولیسم استروژن کمک می کند و از ذخیره آن در بدن جلوگیری می کند.

ماهی سالمون علاوه بر حفظ تعادل هورمونی، منبع عالی پروتئین و سایر ویتامین ها است.

سبزیجات چلیپایی

به گفته باتیا، سبزیجات چلیپایی (انواع کلم) مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل در متابولیسم هورمون ها از جمله استروژن نقش دارند.

چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

وی در این باره می گوید: این خانواده از سبزیجات سرشار از فیتونوترینت ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند و به اطمینان از میزان مناسب استروژن و سلامت کلی هورمون کمک می کنند. سبزیجات چلیپایی همچنین سرشار از فیبر هستند و یک غذای اصلی یا افزودنی مغذی برای هر وعده غذایی هستند.

سبزیجات با برگ تیره

سبزیجات تیره رنگ مانند کلم و اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و در تضمین و حفظ سلامت کلی بدن و همچنین کبد و تیروئید موثر هستند.

باتیا می گوید: این غذاها سرشار از گلوتاتیون یا آنتی اکسیدان هستند.

چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

وی همچنین خاطرنشان می کند: این سبزیجات اغلب دارای مقادیر بالایی ویتامین A، C و E هستند که برای حفظ تعادل هورمونی سالم مهم هستند. اگر علاقه زیادی به خوردن این سبزی های برگ دار ندارید، آن ها را با میوه ها مخلوط کنید. اما نکته مهم این است که سبزیجات را به جای فشار دادن آنها مخلوط کنید تا تمام فیبر آنها حفظ شود.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین که در دسته سبزیجات قرار می گیرد، ریشه ای خوش طعم، سرشار از فیبر و پتاسیم و به ویژه ویتامین A است.

چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

سیب زمینی شیرین علاوه بر حمایت از سلامت کلی و حفظ تعادل هورمونی، به سلامت چشم کمک می کند. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​تمام ویتامین A مورد نیاز بدن را برای یک روز تامین می کند.

بادام برزیلی

بهاتیا می گوید: بادام برزیلی دارای مواد مغذی و سرشار از سلنیوم است، ماده معدنی مورد نیاز بدن برای حمایت از عملکرد تیروئید. سلنیوم نقش مستقیمی در تولید هورمون های تیروئید دارد و در تنظیم متابولیسم بسیار موثر است.

چند غذای مفید برای حفظ تعادل هورمونی

علاوه بر سلنیوم، بادام برزیلی سرشار از منیزیم و چربی های سالم است. برای رفع نیاز بدن کافی است روزی دو عدد بادام برزیلی بخورید.

یک بادام برزیلی حاوی حدود 95 میکروگرم سلنیوم است. مصرف روزانه 55 میکروگرم سلنیوم برای اکثر بزرگسالان توصیه می شود.

بهاتیا توصیه می کند: علاوه بر خوردن این غذاها، از مصرف قندهای اضافه شده، الکل، کافئین و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید یا آن را به حداقل برسانید.

به گفته وی، تلاش برای افزودن بیشتر غذاهای سالم و مغذی به رژیم غذایی اشکالی ندارد. اما اگر در مورد سطح هورمون ها در بدن یا علائم عدم تعادل هورمونی نگران هستید، با پزشک یا متخصص غدد خود مشورت کنید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)