چرا مردم خانه‌های تاریخی‌شان را خراب می‌کنند؟

0
(0)


امید ابراهیمی – فعال میراث فرهنگی و مدیر عامل انجمن دیده بان میراث و تمدن کارمانیا – در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تخریب سریالی و گسترده خانه های تاریخی کرمان، اظهار کرد: اخیرا تعدادی از خانه های تاریخی نزدیک بازار و کاروانسرای وکیل و اطراف مسجد ملک تخریب شده است. در هفته های اخیر دو خانه دیگر در حوالی پارک نشاط کرمان تخریب شد.

وی بیان کرد: در گذشته برخی از نقاط کرمان را بافت تاریخی اعلام می کردند که حدود و ثغور آن مشخص شده بود اما تعدادی از بناهای ارزشمند کرمان به دلیل اینکه در محدوده بافت تاریخی و ثبتی قرار نمی گیرند در حال تخریب هستند. در حالی که با کلمات بزرگی مانند بزرگترین، بیشترین و رکورد جهانی، ساختمان ها و آثار مهم و ارزشمند دیگری را از دست می دهیم و این خطرناک است.

این فعال میراث فرهنگی گفت: بسیاری از این آثار که تخریب شده یا در شرف نابودی هستند نه ارزشمند شناخته شده اند و نه در محدوده بافت تاریخی هستند و تلاشی برای ثبت در سطح ملی نمی شود. . این دو خانه که اخیراً توسط صاحبانشان تخریب شده است مربوط به دوره های تاریخی قاجار و پهلوی اولیه است که دارای تزئینات و معماری ارزشمندی بوده است. در مجاورت این دو خانه تخریب شده، خانه های تاریخی ارزشمند دیگری نیز وجود دارد که دارای ارزش هستند و اگر آنها را پرداخت نکنیم، سرنوشت خانه های تاریخی تخریب شده را خواهند داشت. به نظر من بخشی از این اتفاقات ناشی از بی اطلاعی مردم و همین کم کاری میراث فرهنگی، صدا و سیما و شهرداری است. متاسفانه باید گفت در کرمان قوانین و مقرراتی اجرا نمی شود، به ویژه قانون حمایت از احیاء و احیای بافت های تاریخی که چند سالی است تصویب شده است.

خانه تاریخی ضلع شرقی پارک نشاط کرمان قبل از تخریب. این خانه سال ها متروکه بود

چرا مردم خانه های تاریخی خود را خراب می کنند؟

همان خانه بعد از تخریب

ابراهیمی افزود: بسیاری از صاحبان خانه های تاریخی فکر می کنند ثبت ملکشان مشکل ساز است، مثلاً روند خانه ای که حدود دو هفته پیش تخریب شد به این صورت بود که مالک ابتدا در و پنجره را برداشت و سپس طاق آجری را که نشان از اصالت داشت. و هویت از این خانه.، ویران شد و وقتی دید کسی کاری ندارد و به سراغش نمی آید، تمام خانه را با لودر ویران کرد.

چرا مردم خانه های تاریخی خود را خراب می کنند؟

دومین خانه تاریخی که در ضلع غربی پارک نیشات قرار داشت و اخیراً تخریب شده است

چرا مردم خانه های تاریخی خود را خراب می کنند؟

همان زمین خانه بعد از تخریب

مدیرعامل جمعیت دیده بان میراث و تمدن کرمان گفت: صاحبان این خانه ها بر این باورند که ارزش این ساختمان ها پس از تخریب به دلیل زمین ارزشمندتر می شود تا زمانی که انواع مالیات و عوارض و انصراف از مالکیت را در نظر نگیرند و از بلندمرتبه ای که دارند راضی باشند. در این زمین خواهد ساخت. این در حالی است که اگر از همین خانه های ارزشمند برای گردشگری استفاده شود، نه تنها از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند، بلکه دیگر مشمول خلع ید نمی شوند. ضمن اینکه باعث افزایش ارزش و اعتبار این بنا و ایجاد درآمد و اشتغال خواهد شد. مردم نسبت به آن بی اطلاع هستند و از قوانین ناشیانه می ترسند و خانه های تاریخی آنها را تخریب می کنند. ادارات مربوطه باید در این زمینه اطلاعات بیشتری ارائه دهند.

ابراهیمی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها به فکر ایجاد جاذبه هستند اما در اینجا آثار تاریخی را تخریب می کنیم و مرکز شهر می سازیم یا به فکر ساخت هتل در مناطق و بافت های تاریخی هستیم در حالی که می توان بناهای تاریخی موجود را مرمت، مرمت و تغییر داد. در حالی که هویت تاریخی شهرها حفظ شد.

چرا مردم خانه های تاریخی خود را خراب می کنند؟

هر دو خانه ویران شده از نظر معماری، تزئینات و قدمت ارزشمند بودند

چرا مردم خانه های تاریخی خود را خراب می کنند؟

سر دومین خانه تاریخی که در ضلع غربی پارک نشاط بود

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)