چرا درهای «مسجد ـ مدرسه حیدریه» فقط به روی یک هنرمند باز است؟

0
(0)

مسجد-مدرسه حیدریه قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بر اساس پرونده ثبت ملی اثر سلجوقیان ایلخانی و منسوب به قرن ششم قمری است. اما درهای این بنای تاریخی به روی عموم بسته است و اطلاعات زیادی از وضعیت فعلی آن در دست نیست.

اکنون با تبدیل آن به کارگاه صنایع دستی، میراث دوستداران قزوین اعتراض کرده و این اقدام را خطری برای این بنای تاریخی می دانند. چرا که پیش از آن خانه تاریخی آراز به یکی از این کارگاه های صنایع دستی تبدیل شده بود و پس از واگذاری آسیب های زیادی دیده بود.

ایسنا در ادامه این ماجرا از محمدعلی جمالی هنرمند و مجسمه ساز که کارگاه خود را در مدرسه-مسجد حیدریه افتتاح کرده است، گفت: اجاره داریم. این فضا متروکه بود و در ابتدا توسط آموزش و پرورش اداره می شد، اما میراث فرهنگی به شرط پرداخت هزینه های مرمت آن را به ما واگذار کرد. همچنین تنها یکی از اتاق های این بنا در اختیار ما قرار گرفته و مرمت آن بر عهده ماست.

و افزود: قرارداد اجاره نیز به شکلی است که به مزایده گذاشته شده و در مقابل مرمت آن برای چند سال اجاره داده می شود. ما هم در مناقصه برنده شدیم و تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای مرمت آن هزینه کرده ام و با محاسباتی که انجام داده ایم باید بیش از سه میلیارد برای مرمت آن هزینه کنیم. یک سال برای مرمت زمان داریم که بعد از آن با توجه به هزینه هایی که پرداخته ایم مدت حضور ما در این ساختمان محاسبه می شود.

جمالی با اشاره به اینکه مدرسه حیدریه برای بازدید عموم آزاد نیست اظهار داشت: تمامی ساختمان هایی که برای عموم آزاد نیست در مزایده گذاشته شده است. برای بازدید از بنا، دانشجویان و محققین می توانند با ارائه نامه میراث از ساختمان بازدید کنند.

با توجه به اینکه این بنا برای بازدید عموم آزاد نیست و نگرانی هایی در مورد وضعیت آن وجود دارد، ایسنا نیز موضوع اجاره آن به یک کارگاه صنایع دستی را از سوی معاون میراث فرهنگی استان قزوین پیگیری کرد که وی از مصاحبه و ارائه توضیحات خودداری کرد. ایسنا همچنان آماده انعکاس توضیحات مسئولان میراث فرهنگی استان قزوین در خصوص نحوه حفاظت، مرمت و تحویل این بنای تاریخی است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)