پیامدهای انفجار باتری سیگار الکترونیکی/ 7000 ماده شیمیایی در دود سیگار

0
(0)



رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت نسبت به افزایش مصرف سیگارهای الکترونیکی و عوارض آن هشدار داد و گفت: گزارش های زیادی مبنی بر انفجار باتری این فرآورده ها و در نتیجه آن متلاشی شدن استخوان فک، دندان ها و بافت صورت کاربر و حتی مرگ آنها.

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با ایسنا. وی در خصوص تاثیر تغییر نام برخی از سیگارها با نماد ایرانی در کاهش مصرف این محصول مضر گفت: این طرح برای کاهش مصرف دخانیات پیشنهاد نمی شود. علاوه بر تأثیر نامگذاری بر مصرف، مموضوعی که توجه جوانان را به خود جلب می کند طراحی جذاب بسته بندی محصولات دخانی است که در این راستا وزارت بهداشت دستورالعملی برای بسته بندی استاندارد این محصولات تهیه کرده و انتظار اجرای آن را دارد.

وی ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی را در امر مبارزه با دخانیات مفید می داند و تاکید می کند: این اقدام می تواند به رفع بسیاری از نواقص در اجرای قانون و در نهایت تقویت قوانین و کاهش منجر شود. مصرف تنباکو.

امتناع از تصمیم و ادامه ثبت علائم تجاری جدید دخانیات

وی افزود: در نهمین جلسه ستاد ملی مبارزه با دخانیات که در سال 1392 در محل وزارت بهداشت برگزار شد، معرفی و ثبت برندهای جدید محصولات دخانی، نمونه تبلیغاتی محصولات دخانی و این مصوبه به تصویب رئیس جمهور رسید. اما متأسفانه این مصوبه از سوی هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار به این دلیل که مانع کسب‌وکار است رد شد و سپس وزارت حریم خصوصی مجوز ثبت برندهای جدید محصولات دخانی را صادر کرد.

ولی زاده ادامه داد: این اولین بار نیست که مصوبات ستاد مبارزه با دخانیات کشور مورد انتقاد و شکایت نهادهای نظارتی و شرکت های تولیدی قرار می گیرد. اما آیا این گیاه به جز حفاظت از سلامت عمومی فایده دیگری دارد؟ افزایش برندهای سیگار و تنباکوی قلیان و همچنین لغو ممنوعیت استفاده از طعم و عطر در محصولات دخانی، آیا به افزایش تنوع، جذابیت، تأثیرگذاری بر قدرت مردم ارتباطی ندارد. برای خرید این محصول مضر و افزایش مصرف را انتخاب کنید؟

7000 ماده شیمیایی در دود سیگار

وی با تاکید بر اینکه استعمال دخانیات مهم ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری است، گفت: دود دخانیات و سیگار حاوی بیش از 7 میلیون و 000 هزار ماده شیمیایی است که بیش از 400 نوع آن سمی است و سرطان زا بودن بیش از 70 نوع از این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است. ترکیبات معطر علاوه بر تاثیری که در جذابیت و افزایش تمایل افراد به مصرف دارند، با ایجاد ترکیبات حلقوی سرطان زا در فرآیند احتراق، اثر بیماری زایی این محصولات را افزایش می دهند. هر وعده قلیان معادل مصرف 100 تا 200 نخ سیگار است.

مصرف قلیان; دروازه سیگار کشیدن

وی با اشاره به عدم آگاهی کامل مردم از مضرات استعمال دخانیات به ویژه قلیان، این معضل را عاملی در افزایش مصرف دخانیات به ویژه قلیان می داند و تاکید می کند: مصرف قلیان دروازه ورود به سیگار برای نوجوانان و جوانان است.

مصرف سیگارهای الکترونیکی در حال افزایش است

وی با اشاره به افزایش استفاده از سیگارهای الکترونیکی در بین مردم تاکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که خرید، فروش و واردات سیگار الکترونیکی ممنوع است و هیچ مرکزی حتی مراکزی که به طور خاص راه اندازی شده اند، ممنوع است. فروش محصولات تنباکو محصولات برای فروش سیگار آنها هیچ الکترونیکی ندارند. متاسفانه تمام محصولات دخانیات الکترونیکی قاچاق هستند.

حجم عظیم مواد سرطان زا در سیگارهای الکترونیکی

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به مضرات سیگارهای الکترونیکی بر سلامت مردم گفت: در این محصولات از نیکوتین، گلیسیرین و حجم عظیمی از مواد طعم دهنده سرطان زا استفاده می شود.

وی افزود: نیکوتین به عنوان یک ماده سمی و اعتیاد آور باعث می شود که فرد علاوه بر سیگار الکترونیکی از سایر مواد دخانی نیز استفاده کند. با ایجاد این وابستگی در انسان و از تجزیه و تغییر مواد شیمیایی موجود در این ترکیبات در اثر واکنش الکتریکی، حجم عظیمی از دود همراه با مقادیر زیادی مواد خطرناک و سرطان زا از جمله پروپیلن آلفا گلیکول خارج می شود.

عواقب جبران ناپذیر انفجار باتری سیگار الکترونیکی

با توجه به او، گزارش های زیادی از انفجار باتری در این محصولات منتشر شده است این باعث شد که استخوان فک، دندان ها و بافت صورت فرد پوشنده متلاشی شده و بمیرد.

او اضافه کرد: در برخی موارد مرگ و میر کودکان در نتیجه بلعیدن مواد معطر این محصولات و آتش سوزی گزارش شده است.

به گفته وی، تحقیقات نشان می دهد بیش از 80 درصد افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند، همزمان سیگار هم می کشند و اینطور نیست که اگر فردی سیگار الکترونیکی بکشد، سیگار را ترک کند. زیرا سیگار الکترونیکی پس از مدتی وابستگی روحی و جسمی فرد به سیگار را ارضا نمی کند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)