ویتامین C چگونه از سرماخوردگی محافظت می کند؟

0
(0)



ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که تاثیر مثبتی در حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

به گزارش ایسنا، این روزها در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا هستیم و از همه جا توصیه هایی برای درمان و مقابله با این بیماری ها می شنویم. برخی در مورد اثرات مفید ویتامین C و عسل می گویند و برخی دیگر نسبت به مضرات مصرف شیر برای مبتلایان به این بیماری ها هشدار می دهند.

ویتامین سی

مایکل دل جونکو، پزشک خانواده در کالیفرنیا، به یاهو لایف می گوید: ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که تأثیر مثبتی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی دارد. این ویتامین با تحریک تولید و عملکرد گلبول های سفید خون که مانع اصلی در برابر ظهور عفونت در بدن هستند، عمل می کند. طبق برخی مطالعات، ویتامین C به کاهش مدت و شدت علائم سرماخوردگی در خانه کمک می کند.

به گفته یاهو لایف، تأثیر ویتامین C بر افراد – بسته به شرایط بدنی و نوع مکمل ویتامین C که انتخاب می‌کنند – متفاوت است. به گفته مایکل دل جونکو، دریافت ویتامین C بیشتر با خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از این ویتامین، مانند پرتقال، کیوی، فلفل، توت فرنگی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی، ایده بدی نیست.

اما دیوید ام. برادی، متخصص دیگر هشدار می دهد که گاهی اوقات مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C می تواند باعث شل شدن مدفوع شود.او توصیه می کند برای مقابله با این مشکل دوز ویتامین C را کاهش دهید.

دل جونکو ضمن اذعان به اینکه ویتامین C یک پیشگیری کننده مهم در برابر سرماخوردگی است، بر مصرف آن از طریق غذاهای غنی از این ویتامین تاکید دارد.

فلز روی

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد روی و ارتباط آن با سرماخوردگی انجام شده است، اما نتایج آنها در مورد اثربخشی روی متفاوت است. دل جونکو می‌گوید، طبق برخی تحقیقات، مکمل‌های روی – به‌ویژه زمانی که ظرف 24 ساعت پس از شروع علائم سرماخوردگی مصرف شوند، ممکن است به کوتاه‌تر کردن مدت سرماخوردگی کمک کنند.

روی مانند ویتامین C با اثربخشی روی در عملکرد و تولید گلبول های سفید خون به حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

نتیجه یک مطالعه منتشر شده در Open JAMA در سال 2021 نشان داد که مصرف روزانه 75 تا 100 میلی گرم روی به محض ظاهر شدن اولین علائم سرماخوردگی، طول مدت بیماری را به طور متوسط ​​دو روز کوتاه می کند و شدت آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علائم سرماخوردگی

سرهارگل یا اکیناسه

اکیناسه یک گیاه دارویی است که در آمریکای شمالی و اروپا بسیار رایج است. به گفته بردی، این گیاه بومی آمریکای شمالی سرشار از فلاونوئیدها، آلکیل آمیدها، فنولیک ها و پلی ساکاریدها است که همگی عملکردهای محافظتی در بدن دارند.

وی می گوید: قرن هاست که از ریشه و سایر اندام های این گیاه برای مبارزه با سرماخوردگی، عفونت های تنفسی، عفونت های باکتریایی و التیام زخم ها به صورت سنتی استفاده می شود.

از شیر دوری کنید

پرهیز از شیر و سایر محصولات لبنی توصیه رایجی است که معمولاً در هنگام بیماری و سرماخوردگی می شنویم.

با این حال، دل جونکو می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر اجتناب از شیر در طول بیماری وجود ندارد.

وی افزود: اگر از کمبود لاکتوز رنج می برید از مصرف شیر خودداری کنید. اما در غیر این صورت باید بدانید که شیر منبع عالی کلسیم و پروتئین است و برای مبارزه با بیماری ها مفید است.

عسل برای رفع گلودرد و سرفه

به گزارش ایندیپندنت، دل جونکو همچنین می گوید: عسل طبیعی دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است. همچنین دارای خواص ضد التهابی است. اما نکته اینجاست که افزودن آن به چای قدرت فوق العاده آن را کاهش می دهد.

وی تصریح می کند: از حرارت دادن عسل خودداری کنید زیرا فرآیند حرارت دادن باعث تغییر پروتئین ها و آنزیم ها و در نتیجه از بین رفتن خواص مفید آنزیم ها می شود. البته این به معنای پرهیز کامل از ترکیب عسل و چای نیست، به خصوص اگر بیمار هستید و این ترکیب بر روی شما اثر تسکین دهنده دارد.

برادی توصیه می‌کند مهم نیست که کدام داروی سرماخوردگی را انتخاب می‌کنید، ریه‌ها و مجرای بینی خود را مرطوب نگه دارید. علاوه بر این رژیم غذایی متعادل، آبرسانی به بدن و رعایت بهداشت مناسب در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

چگونه از خود در برابر سرماخوردگی محافظت کنیم؟

طبق دستورالعمل‌های بهداشت عمومی انگلستان (NHS)، فرد مبتلا به سرماخوردگی می‌تواند ویروس را از چند روز قبل از ظهور علائم تا زمانی که آن علائم ناپدید شوند، در اطراف خود پخش کند. بنابراین در اولین قدم باید از افراد بیمار فاصله بگیرید.

بهترین راه های پیشگیری از سرماخوردگی عبارتند از:

– دست های خود را مرتب با آب گرم و صابون بشویید.

– حوله یا وسایل شخصی فرد سرماخورده را از بقیه جدا کنید.

– در صورت تماس با ویروس به چشم و بینی خود دست نزنید.

– ورزش. تناسب اندام و سلامت عمومی اغلب از بیماری جلوگیری می کند.

– به یاد داشته باشید که واکسن آنفولانزا به پیشگیری از آنفولانزا کمک می کند. سرماخوردگی نیست

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)