واکنش چین به احتمال اتحاد دریایی ایران و کشورهای منطقه

0
(0)

به گزارش ایسنا، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره اتحاد دریایی ایران با کشورهای منطقه، از حفظ صلح و ثبات در منطقه خلیج میانه گفت: شرق به رفاه کشورها و مردم منطقه بستگی دارد حفظ صلح جهانی، ارتقاء رشد اقتصادی جهانی و حفظ ثبات منابع انرژی حیاتی است.

وی افزود: چین از حل و فصل اختلافات بین کشورهای منطقه و تقویت حسن همجواری و دوستی از طریق گفتگو و رایزنی حمایت می کند. ما همچنین از کشورهای منطقه حمایت می کنیم تا از طریق همبستگی به دنبال پیشرفت باشند و آینده خود را در دست بگیرند. چین به عنوان دوست خوب کشورهای منطقه همچنان به ایفای نقش مثبت و سازنده در توسعه صلح و امنیت منطقه ای ادامه می دهد.

دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش روز شنبه با بیان اینکه ائتلاف دریایی جدید با کشورهای منطقه و فرامنطقه در حال شکل گیری است، یادآور شد: ائتلاف دریایی که پیش از این با روسیه، چین، عمان و پاکستان تشکیل شده بود، امروز در حال گسترش است. این اتحاد با هند و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی شکل خواهد گرفت. با تشکیل این ائتلاف به زودی شاهد رهایی منطقه از هرگونه نیروی ناروا خواهیم بود.

در پایان هفته گذشته، خبرگزاری امارات WAM گزارش داد که وزارت امور خارجه امارات در بیانیه ای اعلام کرد که دو ماه پیش امارات از مشارکت خود در ائتلاف نیروی دریایی متحد خارج شده است.

ائتلاف “نیروی دریایی مشترک” متشکل از 34 کشور است که هدف آن تامین امنیت و مبارزه با تروریسم و ​​دزدی دریایی در دریای سرخ و منطقه خلیج فارس تحت رهبری آنها است و مقر آن در بحرین است.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این اظهارات با اقدامات ایران همخوانی ندارد.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا کشوری در هزاران کیلومتری خاورمیانه، اقدامات مداخله نظامی این کشور در این منطقه یکی از عوامل تهدید کننده امنیت و ثبات منطقه است در گفتگوی اختصاصی با Breaking Defense. وی با طرح ادعایی علیه نقش ایران در منطقه گفت: کشور ناپایدار شماره یک منطقه مدعی است که می خواهد یک ائتلاف امنیتی دریایی برای حفاظت از آب هایی که تهدید می کند تشکیل دهد.

هاوکینز در آن مصاحبه گفت که “این ادعا بی معنی است.”

این مقام نیروی دریایی آمریکا مدعی است که ایران تنها در دو سال گذشته یا به 15 کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی حمله کرده یا آن را به تصرف خود درآورده است.

او گفت: «اقدامات مهم هستند. به همین دلیل است که ما با شرکای خود در حال تقویت دفاعی در اطراف تنگه هرمز هستیم.

در حال حاضر، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، مدعی است که امنیت کشتیرانی تجاری در خلیج فارس را در کنار یک ائتلاف دریایی بین المللی در منطقه تضمین می کند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)