هلال احمر قم، نگینی از مهر در دل کویر

0
(0)



ایسنا/قم هشتم ماه مه میلادی مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام گرفته که سالگرد تولد ژان هانری دونان، پدر انسان‌دوستی مدرن است.

هر گوشه از این مرز پر گهر پاکبازان و دل شوریدگانی دارد که شنیدن نامشان نور امید و زندگانی را می‌پراکند. ایران ما مأمن پاسدارانی دلیر است که جان شیرین خود را بر کف دست گذاشته و پا در رکاب خدمت به این سرزمین می‌گذارند و در کوی نیک نامی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

اینجا قدمگاه مردانی است که خدمت به خلق را سرلوحه زندگی خود قرار دادند، مردانی که هرکجا حادثه باشد نامشان در میان است؛ صلیب سرخ، ارتش عاشقان و ایثارگرانی است که رشادت را از سنگرهای خاک گرفته به ارث بردند و در این دیار جان‌فشانی می‌کنند.

صلیب سرخشان، رنگ سرخ عاشقی است که همواره می‌کوشد با جان و دل در پی کمک به همنوعان خود برآید بلکه آرام گیرد این دل‌های شوریده!

هشتم ماه مه میلادی مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است. این روز، سالگرد تولد ژان هانری دونان، پدر انسان‌دوستی مدرن است. او تاجر و فعال اجتماعی سوئیسی بود. وی خاطرات و ایده‌های خویش را در کتاب خاطرات سولفورینو ثبت کرده که این کتاب الهام‌بخش آغاز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ شده است.

در این خصوص سید حسن حسینی، رئیس مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان قم در گفت‌وگو با ما بیان کرد: در کتاب خاطرات سولفورینو، پس از شرح تالمات و سختی‌های صحنه جنگ برای کاهش تلفات و آلارم قربانیان دو پیشنهاد ارائه کرد: اول تاسیس یک جمعیت امدادی داوطلب در هر کشور که در زمان صلح آموزش دیده باشند تا در زمان جنگ خدمات درمانی ارائه نمایند و دوم آن که دولت‌های جهان در یک کنگره اجتماع کرده و یک اصل بین المللی تخلف ناپذیر که از طریق یک قرارداد، ضمانت اجرایی میابد، را تصویب نمایند تا مبانی حقوقی حمایت از بیمارستان‌های نظامی و کارکنان درمانی تهیه شود.

وی افزود: بعد از انتشار این کتاب، نخستین پاسخ به ندای بشر دوستانه هانری دونان، از زادگاه خود او یعنی از ژنو داده شد. روز هفتم فوریه ۱۸۶۳ میلادی انجمن فواید عامه شهر ژنو به درخواست رئیس خود، گوستاو موانیه از هانری دونان دعوت کرد تا درباره پیشنهادش مطالعه و گفتگو نمایند. آنان در ادامه همان جلسه، نهم فوریه ۱۸۶۳ ضمن مذاکرات طولانی توافق نمودند تا جمعیتی را تشکیل داده، نام آن را کمیته دائمی بین المللی برای کمک به مجروحان جنگ بگذارند. همین کمیته بود که بعدها رسما به کمیته بین المللی صلیب سرخ تغییر نام یافت.

حسینی خاطرنشان کرد: ضمنا کمیته تصمیم گرفت که در روز ۲۶ اکتبر همان سال یک کنفرانس بین المللی با حضور نمایندگان کشورهایی که دعوت هانری دونان را پذیرفته بودند، تشکیل دهد. روز موعود، کنگره با شکوهی با شرکت ۳۶ نماینده از ۱۶ کشور اروپایی در ژنو تهیه و تنظیم شد. همچنین موافقت گردید در هر کشوری یک کمیته ملی نظیر کمیته مستقر در ژنو تشکیل شود.

وی ادامه داد: لذا به پاس تلاش‌های انجام شده توسط کمیته، تا کنون در بیش از ۱۹۰ کشور جهان جمعیت هلال احمر یا صلیب سرخ تاسیس شده است که عضو فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر می‌باشند.

معاون پژوهش و آموزش جمعیت هلال‌احمر استان قم با اشاره به استناد تاریخی علامت صلیب سرخ و سرگذشت آن تا به امروز اظهار کرد: به احترام هانری دونان علامت صلیب سرخ روی زمینه سفید که معکوس رنگ‌های پرچم کشور سوئیس زادگاه وی است، به عنوان علامت مشخصه کمیته صلیب سرخ انتخاب شد. درسال ۱۸۷۶ میلادی (۱۲۵۵ ه-ش) امپراطوری عثمانی که در حال نبرد با روسیه تزاری بود، علامت هلال احمر را روی زمینه سفید که معکوس رنگ‌های پرچم ترکیه عثمانی است به عنوان آرم جمعیت خود انتخاب نمود.

وی افزود: این علائم و نیز علامت شیر و خورشید سرخ که در سال ۱۳۰۱ ه-ش توسط دولت وقت ایران پیشنهاد شده بود، از طرف کنفرانس دیپلماتیک ژنو در سال ۱۹۲۹ میلادی (۱۳۰۸ ه-ش) به عنوان علائم امدادی دارای مصونیت به رسمیت شناخته شدند. علائم فوق الذکر که مورد حمایت قراردادهای ژنو می‌باشد دارای محتوای فرهنگی بوده، مفهوم مذهبی به طور مستقیم ندارد.

حسینی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با تغییر نام جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست این جمعیت، در سال ۱۳۶۰ ه-ش علامت شیر و خورشد سرخ از مجموعه علائم فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر حذف گردید.
وی درخصوص اصول اساسی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر چنین اظهار کرد: انسانیت:Humanity، بی‌طرفی:Neutrality، بی‌غرضی:Impartiality، نداشتن وابستگی:Independence، خدمات داوطلبانه: Voluntary Services، یگانگی :Unity و جهان شمولی:Universality از اصول اساسی این سازمان است.

حسینی با اشاره به اهداف جمعیت هلال احمر بیان کرد: اهداف این سازمان شامل موارد زیر است؛ تلاش برای تسکین آلام بشری و تامین احترام انسان‌ها، کوشش در جهت برقراری دوستی و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آن‌ها.

وی در پایان گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در حالی یکصدمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیردکه مصمم است با استفاده از توان اعضاء داوطلب خود همچون گذشته بتواند سازمانی مردم نهاد، خدمت گذار و امین در بین مردم بدرخشد و به عنوان بزگترین NGO کشور با ارائه و انجام طرح‌های انسان دوستانه از جمله اجرای آموزش‌های رایگان امدادی در تمام نقاط کشور از مساجد گرفته تا مدارس و عشایر، ارائه خدمات امدادی در سطح جاده‌های کشور، خدمات امدادی مناسبتی، طرح‌های کمک معیشتی، توانمند سازی کم توانان مالی، جسمی و روحی با راه اندازی مراکز خدماتی، درمانی، مشاوره‌ای در داخل و خارج از کشور و هزاران طرح و اقدام راهبردی و بشردوستانه دیگر بتواند افق روشنی در برنامه‌های آینده خود ترسیم کند و همیشه بعنوان یک سازمان خدمت رسان حلقه اتصالی بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان باشد.

روز جهانی صلیب سرخ برای احترام به بنیانگذار صلیب سرخ و اولین گیرنده جایزه صلح نوبل است. این تاریخ، روزی برای به رسمیت شناختن کارکنان و داوطلبان مشغول در این حوزه است که با از خودگذشتگی در تلاش برای کاهش درد و رنج انسان‌ها هستند.

در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر بین‌المللی بزرگ‌ترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امداد رسانی جهانی را تشکیل می‌دهد.

در ادامه محمدرضا بهرامی، رئیس هلال‌احمر استان قم بیان کرد: هفته هلال احمر یک روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۸ می است که کشورهای اسلامی هلال احمر و کشورهای غیر اسلامی صلیب سرخ هستند.

وی افزود: امسال با توجه به اینکه صدمین سالگرد تاسیس جمعیت هلال احمر است برنامه‌های متنوعی در سطح استان برگزار می‌شود و یکی از شلوغ ترین هفته‌های ما در طول سال است و امروز هم در اولین روز این هفته در حرم مطهر و خطبه خوانی و زیارت قبور شهدا را داریم.

بهرامی ادامه داد: برنامه‌هایی که مجموعه تدارک دیده را از امروز در سطح استان آغاز کردیم و با دعوت از استاندار هلال احمر بازدیدی از مجموعه به عمل خواهد آمد، سپس در جلسه شورای اداری استان شرکت خواهیم داشت.
 
وی در ادامه برنامه‌های این سازمان اظهار کرد: فردا یکشنبه نیز سمینار کشوری اعضای جمعیت‌های هلال احمر با حضور چند تیم خارجی باحضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، لذا برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه آموزش خواهیم داشت و در حوزه داوطلبان نیز یک اردوی جهادی برگزار می‌کنیم که همه همکاران ما در بخش قنوات حضور می‌یابند و کل مجموعه این بخش را تحت آموزش و درمان و برنامه‌های فرهنگی قرار می‌دهند و با حضور ۱۴۰ نفر از اعضا این برنامه محقق خواهدشد.

رئیس مرکز هلال احمر استان قم خاطرنشان کرد: در ادامه یک دوره کشوری آشنایی با بلایا در قم برگزار می‌شود که ۳۲ نفر از سطح کشور حضور خواهند داشت و از اساتید دانشگاه علمی کاربردی و مربیان هلال احمر نیز در این هفته تقدیر به عمل خواهد آمد، لذا شایان ذکر است که دکتر شریفی مدیرکل آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر نیز در این برنامه حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به نشست تخصصی این مجموعه به مناسبت روز هلال احمر توضیح داد: یک نشست تخصصی با اعضای جوانان در روز چهارشنبه با حضور ۴۰۰ نفر برگزار می‌شود که نشست هم‌اندیشی در حوزه مسائل فرهنگی و امداد و نجات و مسایل جوانان است و ما در این هفته بیش از ۵۰ برنامه و نشست و سمینار و گردهمایی به این مناسبت خواهیم داشت.

بهرامی اظهار کرد: امروزه بازوی جمعیت هلال احمر اعضای داوطلب است که چهار هزار عضو داوطلب شناسنامه‌دار در سطح استان است و در کادر اداری نیز ۱۲۰ کارمند که بدنه اصلی اعضای هلال احمر هستند، خدمات ارائه می‌دهند.

وی درخصوص اقشار مختلف تحت پوشش این مجموعه بیان کرد: این مجموعه از مهد کودک تا سنین بزرگ‌تر را تحت پوشش دارد و خیرین هلال احمری نیز تا ۸۰ سال هستند. از غنچه‌های هلال تا جوانان و امداد و داوطلبان ۳۵ سال را داریم که از ۳۵ سال بیشتر به سوی فعالیت‌های خیریه می‌روند و همه این گروه‌ها داوطلب هستند.

بهرامی ادامه داد: هلال احمرها در مجموعه عملیات‌های کشوری بسته به وسعت عملیات دعوت می‌شوند، لذا سیل کنارک در سیستان به دلیل وسعتی که داشت از قم اعزام داشتیم. در زلزله بم نیز تیم امداد قم و حتی از دیگر کشورها نیز حضور داشتند. در مجموع ۸ پایگاه امداد و نجات موجود است که در حوادث و سوانح جاده‌ای و محورهای مواصلاتی استان فعالیت دارند.

وی افزود: قم اولین استان در سطح کشور بود که سال ۸۲ دوره خبرنگاران بحران را برگزار کرد، لذا مجموعه اصحاب رسانه دعوت شدند. در حوادث برون مرزی نیز همیشه خبرنگاران با ما همراه بودند، لذا خبرنگاران اگر آموزش‌های امدادی را دیده باشند می‌توانند وثوق اخبار را تایید کنند.

به حرمت خاک و آب و به حرمت دستان خسته همیشه قدومتان گلباران و روزتان خجسته باد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)