نکاتی در مورد ماندگاری داروها

0
(0)



همه ما در خانه داروهایی داریم که ممکن است تاریخ مصرف آنها تمام شده باشد، اما در صورت نیاز، با وجود اینکه در مصرف آنها شک داریم، در زمان بیماری به سراغ آنها می رویم.

به گزارش ایسنا، «پیتر جی رایس»، استاد داروسازی بالینی دانشکده داروسازی و علوم دارویی آمریکا، معتقد است در مورد برخی از انواع داروها، امکان استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته وجود دارد و نیازی به این کار نیست. داروهای جدید تهیه کنید.

رایس همچنین گفت که سردرگمی مردم در مورد تاریخ انقضای دارو را درک می کند، به ویژه در مورد اقلام گران قیمت مانند واکسن اپی نفرین برای آلرژی.

این در حالی است که ایالات متحده اخیراً با موارد کمبود شدید برخی از داروهای مهم و برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای ضروری برای کودکان به ویژه در زمان شیوع عفونت های تنفسی مواجه شده است.

نگهداری مناسب دارو یکی از راه‌های اطمینان از ایمن و مؤثر ماندن داروها پس از تاریخ انقضا است.رایس گفت: “مردم درباره تاریخ انقضای دارو چیزهایی می شنوند و می گویند واقعاً نمی توان از آنها استفاده کرد؟” آیا واقعاً باید هزینه جدیدی پرداخت کرد؟

رایس توضیح داد: “وقتی تنظیم کننده ها و تولیدکنندگان دارو تاریخ انقضا را تعیین می کنند، محدودیت هایی وجود دارد.”

وی افزود: “در پایان روز، شما دارویی می خواهید که ایمنی آن بدون شک وجود دارد و بنابراین دارویی را انتخاب می کنید که ماندگاری قابل اعتمادی داشته باشد.”

* تاریخ انقضای دارو افسانه است؟

تاریخ انقضای دارو افسانه نیست، اما مطلق هم نیست. در برخی موارد، این تاریخ ها بهترین تخمین شرکت دارویی از مدت زمانی است که می توانیم با خیال راحت این داروها را مصرف کنیم.

در موارد دیگر، دارو پایدار است، اما ما نمی‌خواهیم این دارو خیلی طولانی باشد، بنابراین یک دوره زمانی معقول یک، پنج یا هفت ساله را برای آن انتخاب می‌کنیم.

* آیا بیماران باید نگران داروهای تاریخ مصرف گذشته در خانه باشند؟

تقریبا اکثر داروها پس از انقضا قدرت خود را از دست می دهند، اما به خودی خود مضر نیستند. معکوس آن نیز نادر است و تتراسایکلین پس از تاریخ انقضا به طور بالقوه خطرناک است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، رایس اذعان کرد: یکی از مواردی که می خواهیم در مشاوره به بیماران به آن توجه کنیم این است: برای چه بیماری یا مشکلی از این دارو استفاده می کنند؟ فرض کنید دارویی مانند رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، و اگر بیش از حد از آن مصرف کنید، خونریزی خواهید کرد که بالقوه کشنده است. در عین حال، اگر به اندازه کافی از آن استفاده نکنید، خون شما می تواند لخته شود، که به طور بالقوه کشنده است.

تقریباً همه داروها پس از انقضا قدرت خود را از دست می دهند، اما به خودی خود مضر نیستند.وی تاکید کرد: باید در مورد دسته خاصی از داروها و انواع خاصی از بیماران بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است آنها دقیقاً در آستانه زنده نگه داشتن این داروها باشند و این فقط یک تغییر بسیار جزئی در قدرت یک دارو است. “تفاوت زیادی ایجاد کند. در این موارد، من به بیماران توصیه نمی کنم که داروهای تاریخ مصرف گذشته مصرف کنند.

وی افزود: اما برای اکثر بیماران اینطور نیست. فکر می‌کنم داروهای بدون نسخه در این زمینه بی‌خطر هستند و می‌توان اکثر آنها را از تاریخ انقضا گذشته مصرف کرد.

* لزوم نگهداری مناسب دارو

همچنین به گفته کارشناسان، نگهداری مناسب دارو یکی از راه‌های اطمینان از ایمن و موثر ماندن داروها پس از تاریخ انقضا است. حتما توضیحات آن را بخوانید تا متوجه شوید که آیا دستورالعمل خاصی برای نگهداری دارو وجود دارد یا خیر.

برخی از داروها باید در یخچال نگهداری شوند و برخی دیگر را نمی توان در معرض دمای بالا قرار داد. نگهداری نامناسب، مانند قرار دادن در یک محیط مرطوب، می تواند به کاهش اثربخشی داروهای تاریخ مصرف گذشته کمک کند.

برای اکثر داروها و برای اطمینان از ماندگاری مناسب، بهتر است آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)