میانگین افزایش تولید بنزین در دولت سیزدهم

0
(0)



جواد اوجی شامگاه پنج شنبه 28 بهمن ماه در بازدید از رویداد ملی روایت پیشرفت که در محل دائمی نمایشگاه های آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب گفت: به برکت خون شهدای مدافع حرم. انقلاب و امام راحل، از انقلاب تا امروز، دستاوردهای کشور از خیر و برکت برخوردار بوده است. امروز شهادت می دهم که کارها و پروژه ها در دولت مردم شتاب گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی صنعت نفت و گاز یک صنعت وابسته بود و بیشتر آن در اختیار مشاوران و کارشناسان خارجی بود، ادامه داد: قبل از انقلاب تنها یک پتروشیمی و یک پالایشگاه گاز داشتیم. قبل از انقلاب سقف تولید حتی به 5 میلیون بشکه هم نمی رسید. به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی و تلاش متخصصان صنعت نفت، امروز با 23 پالایشگاه گاز، 10 پالایشگاه نفت و بیش از 70 مجتمع پتروشیمی شاهد تولید بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در روز هستیم. . سال گذشته 14 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی ما بود که ارز آن در سامانه نیما عرضه شد. امروزه در حوزه نفت حدود 3 میلیون و 450 هزار بشکه نفت در کشور تولید می شود.

وزیر نفت درباره توانمندی های صنعت نفت گفت: امروز در هیچ کجای صنعت خود مشاور خارجی نداریم. ما در ساخت مجتمع های پتروشیمی، ساخت پالایشگاه ها، توسعه میادین نفت و گاز، دانش فنی، ساخت، نصب و بهره برداری، صنعتی خودکفا هستیم و این اقدامات توسط کارشناسان و متخصصان این کشور انجام می شود.

اوجی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 150 میلیارد دلاری در عسلویه گفت: عسلویه به قطب انرژی کشور تبدیل شده و با دیدن آن احساس غرور می کنیم. بیشتر تولید گاز ما از میدان مشترک با قطر است و سقف تولید ما از همسایه قطر بیشتر است.

وی با یادآوری اینکه بیشتر بخش گاز در صنعت و نیروگاه ها و مجتمع های پتروشیمی در حال تبدیل شدن به ارزش افزوده است، تصریح کرد: امروزه تمام محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود. یکی از مسیرهای پیشرفته ما، صنعت پتروشیمی است که جدا از خودکفایی، از 95 کاتالیست دنیا، 92 کاتالیست در داخل کشور تولید می شود.

وزیر نفت افزود: در کنار بحث خودکفایی در ساخت پتروشیمی، پالایشگاه و توسعه میادین نفت و گاز، صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم که در این دولت اتفاق افتاده است. ما وارد بحث در مورد پالایشگاه ها و بازسازی، توسعه و راه اندازی میادین در ونزوئلا شدیم.

آگی با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه ونزوئلا افزود: بیشتر مستشاران و کارشناسان این کشور آمریکایی بودند. با توجه به اینکه ونزوئلا دارای بیشترین ذخایر نفتی است، پس از تحریم ها علیه ونزوئلا و خروج مستشاران آمریکایی، عمده فعالیت های نفتی این کشور کاهش یافته است. با ورود کارشناسان و متخصصان ما به مناطق مختلف این کشور، امروز تنها در یک پالایشگاه ظرفیت از 5000 بشکه به حدود 110000 بشکه افزایش یافته است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در شهریور ماه سال 1400 در حوزه صنعت نفت و گاز تولید ما 2300 میلیون و صادرات بیش از 400 تا 500 هزار بشکه بوده است. علاوه بر این، روزانه بیش از 250 تا 270 میلیون مترمکعب گاز داشتیم. بنابراین جدا از چالش درگیری، با مشکل صادرات گاز نیز مواجه بودیم. در 10 ماه گذشته 30 میلیارد دلار نفت، گاز و میعانات گازی فروخته ایم و خدا را شکر مشکلی برای تامین نیاز ارزی کشور نداریم. تمامی نیازهای ارزی کشور با ارز این صنعت تامین می شد.

وزیر نفت در خصوص تامین امنیت انرژی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار به دلیل عدم تعادل گاز و کمبود ذخایر سوخت مایع در نیروگاه ها، قطعی گاز در فصل زمستان رخ داد. به لطف خدا و تلاش های صورت گرفته می بینیم که در سال 1401 دمای بیش از 20 استان ما به منفی 20 درجه رسید و در هیچ جای کشور به جز یک شهر و گاز گاز نداشتیم. خطوط لوله این شهر نیز در سال جاری تقویت شد. این اتفاق به دلیل طرح افزایش تولید گاز رخ داد. امروز نسبت به ابتدای دولت بیش از 50 میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه شده است.

اوجی با یادآوری اینکه در ابتدای دولت پروژه های نیمه تمام را برعهده گرفتیم، خاطرنشان کرد: در سال های 1400 تا 1402 در مجموع 132 طرح مهم در راستای رشد تولید به ارزش 28 میلیارد دلار اجرا شد. همچنین از ابتدای دولت 50 پروژه جدید به ارزش 48 میلیارد دلار آغاز کرده ایم که برخی از آنها به بهره برداری رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه مجموع میادین تعریف نشده نداریم، گفت: در حوزه نفت 48 درصد کل ذخایر را 460 هزار بشکه و مجموع ذخایر گاز را با 17 درصد افزایش به 704 میلیون مترمکعب افزایش دادیم.

اوجی در بخش تکمیل پروژه های پالایشگاهی کشور توضیح داد: ظرفیت پالایش نفت کشور از 2 میلیون و 100 هزار بشکه به 2 میلیون و 370 هزار بشکه رسیده است. توسعه پالایشگاه ها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت. فرآورده های نفتی در دنیا قابل تحریم نیستند و ارزش افزوده بالایی دارند. در دولت مردمی شاهد رشد ۱۳ درصدی نفت در پالایشگاهی مانند پالایشگاه فاز ۲ آبادان هستیم.

وی بیان کرد: میانگین تولید بنزین ما از 91 میلیون لیتر به 114 میلیون لیتر رسیده است. در گازوئیل و پتروشیمی از 68 میلیون تن به 76 میلیون تن رسیدیم.

وزیر نفت با تاکید بر رشد بی نظیر اقتصادی گروه نفت و گاز در دولت مردمی گفت: در سه ماهه دوم سال 1402 25.7 درصد رشد داشتیم که حاصل سرمایه گذاری و شناسایی پروژه های کلیدی برای افزایش تولید، افزایش درآمد ارزی است. برای کشور رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال 1401 معادل 10.5 درصد (بیشترین رشد در بین تمام بخش ها) بوده است.

اوجی درباره پروژه های بزرگی که قرار است در دهه فجر 1402 افتتاح شود، خاطرنشان کرد: در همان ایام دهه فجر نزدیک به 15 پروژه به ارزش 2.2 میلیارد دلار در بخش های بالادستی و پایین دستی را مدیریت کردیم.

امضای قرارداد 8 میدان نفت و گاز با شرکت های سرمایه گذاری تا پایان سال

وی با اشاره به برنامه انعقاد قراردادهای جدید تا پایان سال 1402، افزود: در دولت قبل مناقصه توسعه میادین نفت و گاز 50 ماه به طول انجامید اما در این دولت این رقم را به 28 ماه رساندیم. تا قبل از پایان سال قرارداد 8 میدان نفت و گاز به ارزش 14 میلیارد دلار به منظور افزایش تولید منعقد می شود.

وزیر نفت افزود: امروز 98 درصد خانوارهای شهری و 76 درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند. امسال 93 درصد از سبد سوخت نیروگاه را گازرسانی کردیم که نزدیک به 30 میلیون مترمکعب در روز بیشتر از سال گذشته است. همچنین علاوه بر تامین سوخت هواپیماهای کشور، بیش از 50 هزار سایت صنعتی در کشور از این طریق انرژی مورد نیاز خود را تامین می کنند. صادرات گاز متوقف نشد در مورد بنزین هم 4400 پمپ بنزین در کشور عرضه کردیم. دو حمله سایبری داشتیم که ظرف چند ساعت برطرف شد.

تعریف پروژه های عام المنفعه به ارزش 32 همات در دولت

اوجی با بیان اینکه به غیر از بحث تامین منابع ارزی و امنیت انرژی، وظایف اجتماعی نیز داریم، تصریح کرد: دولت قبل 2 تلاش برای پروژه های عام المنفعه در استان های نفت خیز انجام داد اما در این دو سال و نیم این دولت. ، ما تقریباً 32 تلاش برای پروژه های سود اجتماعی داریم. بخش های مختلف را گنجانده ایم. مسئولیت های اجتماعی ما اصلاً با مسئولیت های قبل از این دولت و قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)