موفقیت طرح "پزشک خانواده" در همدان

0
(0)



ایسنا/همدان معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اعلام اینکه طرح پزشک خانواده شکست خورده نیست، گفت: بنده به عنوان کسی که سال ها کارشناس هستم و نخستین قرارداد پزشک خانوده را در سال ۸۴ به عنوان رئیس مرکز بهداشت شهرستان امضاء کردم، معتقدم طرح پزشک خانواده موفق بوده است.

دکتر علی عطایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح پزشک خانواده از نظر هزینه به نفع مردم شده است، مطرح کرد: طرح پزشک خانواده شاید به اهداف مورد نظر به صورت صددرصد نرسیده، اما از لحاظ تأمین پزشک موفق بوده است.

وی افزود: طرح پزشک خانواده، طرحی است که در تأمین زیرساخت ها، نیرو، ساختار و افزایش شاخص های بهداشتی و درمان های اولیه و ارائه خدمات به شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها موفق عمل کرده است.

عطایی با بیان اینکه با اجرای برنامه پزشک خانواده در مراکز روستایی، روستایی-شهری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، تعداد پزشکان و دندانپزشکان بسیار ترقی کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده مراکز ما پزشک و ماما دارند، نیروهای لازم تأمین شده و اقلام دارویی مورد نیاز برایشان فراهم آمده است.

وی مطرح کرد: برای طرح پزشک خانواده ۲۳۹ پزشک مورد نیاز بوده که همین تعداد پزشک را در مراکز داریم، ۱۶۵ ماما مورد نیاز بود که بیش از این نیاز یعنی ۱۶۷ نفر را جذب کردیم و خوشبختانه از لحاظ تأمین نیروی پرستار، دندانپزشک و آزمایشگاه موفق بودیم.

عطایی اظهار کرد: علاوه بر بهسازی و تجهیز مراکز، اموری در حوزه بهداشت برای بهبود شاخص ها و مراقبت های مادران باردار، کودکان و مدارس در روستاها انجام شده و قرار است در مراکز شهری هم انجام شود که این امر می تواند در اثربخشی بیش از پیش طرح پزشک خانواده کارساز باشد.

وی ادامه داد: راهی جز اجرای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده نداریم به طوریکه در دنیا فرمولاسیونی فراتر از این نیست و اگر ایراداتی در طرح وجود دارد باید رفع شود. البته این طرح به علت عدم اجرا در شهر و وجود دوگانگی ناقص انجام شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان مطرح کرد: گاهاً منابع مالی و سرانه های درنظر گرفته شده برای این طرح پایین بوده که می توان با ارتقاء سرانه ها، خدمات بهتری ارائه داد همچنین با انجام سرانه شهری و سطح دو و اجرای نظام ارجاع از مراکز بهداشتی به بیمارستان ها نواقص احتمالی طرح رفع می شود.

وی با اشاره به عدم کمبود ماما و حتی وجود مامای مازاد اظهار کرد: تاکنون در اجرای طرح پزشک خانواده، مشکل کمبود پزشک نداشته ایم اما گاهی در مقاطعی همچون دوران کرونا در شهرستانی پزشک طرح، لغو قرارداد می کند که تا زمان تأمین نیرو، جایگزین درنظر می گیریم.

عطایی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در پرداخت حقوق پزشکان جزء بهترین هاست به طوریکه طبق فرمول ۸۰ درصد از حقوق و کارانه مطابق برنامه ملی و کشوری ماهانه و ۲۰ درصد باقیمانده براساس برنامه پایش و بررسی عملکرد هر سه ماه یکبار پرداخت می شود.

وی با اشاره به همکاری ۲۳۹ پزشک در طرح پزشک خانواده و حتی بیتوته برخی از آنها در محل خدمت، تصریح کرد: خوشبختانه از لحاظ امکانات دارویی مشکلی نداریم به طوریکه ۴۳۶ قلم داروی مورد نیاز از اقلام ضروری برای بیماران را تأمین کرده ایم.

عطایی با اشاره به جذب ۱۰۲ پرستار در طرح پزشک خانواده تصریح کرد: در تمام مراکز روستایی و شهری-روستایی خدمات دارویی ارائه می شود به طوریکه ۹۹ داروخانه در خود مراکز مستقر بوده و ۲۸ داروخانه واگذار شده است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا تعداد مراکز مجری طرح پزشک خانواده را این گونه برشمرد: تعداد مراکز شهری ۷۹ مورد، مراکز شهری-روستایی ۴۵ مورد، مراکز شبانه روزی ۱۴ مورد و مراکز فعال دندانپزشکی ۶۲ مورد است.

وی با اشاره به همکاری ۶۵ دندانپزشک در طرح پزشک خانواده بیان کرد: ۳۵ نفر نیروی آزمایشگاهی داریم به طوریکه در هر شهرستان یک مرکز به عنوان آزمایشگاه مرکزی اصلی داریم و در مراکز شهری- روستایی و روستاهای بزرگ نیز آزمایشگاه فعال است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)