موسسه سرم سازی رازی از مرگ میلیون ها نفر جلوگیری کرد

0
(0)

به گزارش ایسنا، ذبیح الله خدایان در بازدید از موسسه سرم سازی رازی با اشاره به روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، به نقش مهم این موسسه در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: موسسه سرم سازی رازی یک قرن کار ارزشمند دارد. تجربه و با توجه به نقش مهم این نهاد در حوزه بهداشت و درمان، حمایت از آن باید در دستور کار نهادهای مرتبط قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موسسه سرم سازی رازی در مقطعی به کمک مردم آمد و از مرگ میلیون ها نفر جلوگیری کرد افزود: در آن زمان کشورهای دیگر درگیر مشکلات خودشان بودند و کمکی به مردم ما نکردند. در ضمن اگر موسسه آکو رازی فعال نبود با یک فاجعه انسانی مواجه می شدیم پس این نشان می دهد که قدر این موسسه را می دانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به لزوم همکاری همه نهادهای مرتبط برای توسعه تولید در این نهاد اشاره کرد و خواستار استفاده از تجربیات متخصصان سرم سازی رازی برای تربیت سایر متخصصان شد و گفت: دانشگاه های زیادی در این زمینه وجود دارد. کشور چه در دامپزشکی و چه در رشته های پزشکی که بسیاری از آنها بیشتر به آموزش تئوری می پردازند و ارتباط کمتری با آزمایشگاه ها دارند و این نهاد می تواند در کنار مراکز آموزشی به صورت تجربی و عملی نیرو تربیت کند.

هدیان نقش مهم موسسه سرم سازی رازی را در جلوگیری از خروج ارز برشمرد و ادامه داد: از نظر اقتصادی این موسسه نه تنها از خروج میلیون ها دلار از کشور جلوگیری می کند، بلکه درآمد ارزی برای کشور به همراه دارد. .

وی به تولید مجدد سه واکسن پس از 16 تا 17 سال توقف تولید با ورود سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: با طرح مسائل مربوط به موانع تولید سه نوع واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، رفع موانع در سفارش روزانه انجام شد و با اقدام بعدی این سازمان تولید این سه واکسن از سر گرفته شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هدف این سازمان را حمایت از ازسرگیری تولید واکسن ارزیابی کرد و تصریح کرد: هدف سازمان بازرسی دریافت دستبند نیست، بلکه هدف آن پیگیری موانع پیش روی تولید این محصولات

وی ادامه داد: علت و مقصر توقف تولید سه نوع واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه باید مشخص شود تا بتوانیم به تکثیر این محصولات کمک کنیم و اگر همکاران سازمان بازرسی کل کشور در بررسی ها متوجه شوند که عمدی و حذف سهوی بدون دلیل تولید یک محصول را متوقف کرده است، برخورد با مقصران در اولویت بعدی است و اولویت اصلی کمک به کارکنانی است که با حسن نیت برای ارتقای تولید در این موسسه تلاش می کنند.

خدایان ابراز تاسف کردند که چرا باید تولید یک محصول قدیمی متوقف شود. وی تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور در وظایف محوله و با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه، پیشگیری از تخلفات و کلاهبرداری ها را در دستور کار خود دارد و در این راستا در صورت برخورد عمدی یا غیرعمد کاستی، قطعا به آن پرداخته خواهد شد بدون تعارف.slow

وی گفت: با بررسی های انجام شده مشخص شد پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی در تولید برخی واکسن ها با مشکل مواجه شده و متاسفانه تولید آنها متوقف شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: با پیگیری های سازمان بازرسی کل کشور در راستای رفع موانع تولید، کمک کارکنان موسسه رازی و استقبال آنان از ورود. این سازمان و اقدامات پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای تامین اعتبار، شاهد تولید مجدد سه نوع دیفتری، کزاز و واکسن سیاه سرفه هستیم.

وی در پایان سخنان خود به مدیران این موسسه و نهادهای مرتبط نیز توصیه هایی کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید کردند، حفاظت غیرعامل است، لذا توجه به این موضوع باید بر در دستور کار موسسه رازی است تا بتوان از حملات و تهدیدات بیولوژیکی جلوگیری کرد و این موسسه قطعا می تواند تهدیدات را کاهش داده و از آن جلوگیری کند.

دومین توصیه رئیس سازمان بازرسی کل کشور به روسای این نهاد و سایر دستگاه های ذیربط ایجاد سازوکارهایی برای صادرات محصولات این نهاد بود که بر لزوم شناسایی بازارهای هدف و بازاریابی در این زمینه تاکید کرد.

خدائیان گفت: باید از جدیدترین تجهیزات در این موسسه استفاده شود. این موسسه یک موسسه قدیمی با سابقه خوب است. بر این اساس باید محصولات جدید ایجاد کنیم و قیمت تمام شده محصول را در تولید انبوه کاهش دهیم و به سمت صادرات برویم.

وی بیان کرد: با توجه به تجربه موفق این موسسه، مدیران این موسسه باید با تولید محصولات جدید و صادرات سعی در کاهش وابستگی به بودجه دولتی داشته باشند.

هدیان در خصوص چالش های پیش روی مدیران این نهاد از جمله فرسودگی تجهیزات، فضای فیزیکی، قیمت های اجباری و … نیز قول داد سازمان بازرسی کل کشور به منظور پیگیری مشکلات از نهادهای ذیربط اقدام کند. به تعهدات قانونی خود عمل کند

وی گفت: پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی در لیست تحریم قرار دارد بنابراین در تامین مواد اولیه، واردات ماشین آلات پیشرفته و انتقال ارز با مشکل مواجه است و مسئولان باید در این زمینه به این موسسه کمک کنند.

علی اسحقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی وی همچنین در این بازدید چالش های پیش روی این نهاد از جمله فرسودگی تجهیزات، فضای فیزیکی، قابلیت اطمینان و … را مطرح و برای رفع آنها از سازمان بازرسی درخواست همکاری کرد.

وی همچنین به حمایت سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تکثیر واکسن سه گانه DTP اشاره کرد و افزود: برای تکثیر این واکسن ها کمک های زیادی از طریق سازمان بازرسی کل کشور به این نهاد انجام شد که از این طریق کمک های زیادی صورت گرفت. ما خودمان نتوانستیم مشکلات را حل کنیم، امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد و پس از سال ها تعطیلی تولید، بار دیگر شاهد تولید مثل این سه واکسن باشیم.

هدیان در ادامه از بخشهای مختلف این نهاد بازدید کرد. در این بازدید اسدیان معاون تولید، مهدی بهادر مدیر کل این اداره کل، سعید بابازاده رئیس دفتر امور ویژه سازمان بازرسی و بازرسی کل استان البرز وی را همراهی کردند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)