فرصت های بزرگ برای همکاری های نفتی ایران و تاجیکستان

0
(0)


محمد خطیبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مزیت های همکاری ایران و تاجیکستان در حوزه انرژی، اظهار کرد: همکاری ایران با کشورهای جنوب شرق آسیا مفید است. پالایشگاه خیلی بزرگ نیست اما در مجموع همکاری ما با کشورهای جنوب شرق آسیا می تواند راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه توسعه همکاری های بین المللی در شرایط تحریم می تواند آثار مثبتی داشته باشد، گفت: این کشورها می توانند در شرایط تحریم به ما کمک کنند و با توجه به اینکه به عضویت کشورهای شانگهای درآمده ایم، توسعه همکاری ها با این کشورها کشورها در حوزه انرژی و دیگر بحث ها می توانند موثر باشند

به گفته نماینده سابق ایران در اوپک، در این بخش تاجیکستان نمی تواند تولید و مصرف بالایی داشته باشد، اما تجمع کشورهای کوچک می تواند کمک کند.

خطیبی تصریح کرد: وزارت نفت ایران با توجه به ظرفیت و توانمندی های خود در زمینه استخراج، اکتشاف و بهره برداری از میادین نفت و گاز و فرآوری نفت و گاز در پالایشگاه ها و در عین حال تولید پتروشیمی می تواند خدمات فنی و مهندسی ارائه دهد. وی گفت: توسعه همکاری با تاجیکستان برای هر دو کشور مفید خواهد بود و قطعا اثرات آن برای هر دو کشور مفید خواهد بود.

به گزارش ایسنا، روز گذشته روسای جمهور و مقامات عالی رتبه ایران و تاجیکستان بیانیه مشترک و 18 سند و یادداشت همکاری امضا کردند.

یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری های بلندمدت تجاری و اقتصادی برای سال های 2023 تا 2030، لغو رویداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل و نقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزش و خوانندگی خواهران بین شهرهای یزد و خجند تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم نامه های همکاری جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود که به امضای مقامات دو کشور رسید.

این اسناد همکاری بین وزرای امور خارجه، نیرو، فرهنگ و رهبری جمهوری اسلامی ایران و وزرای توسعه اقتصادی، فرهنگ، آموزش، حمل و نقل و صنعت تاجیکستان به امضا رسید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)