ساده سازی کسب و کار در “Eko”؛ مبنای دسترسی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای منطقه است

0
(0)


به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه اعلام شده، سران کشورهای آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ترکیه در این نشست حضور خواهند داشت.

در این نشست گسترش بیشتر همکاری های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل، ارتباطی و بشردوستانه در چارچوب “اکو” و همچنین توسعه فعالیت های این ساختار چند جانبه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور ایران نیز پس از سفر به تاجیکستان برای شرکت در این نشست به تاشکند پایتخت ازبکستان رفت. این دومین سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان در دو سال اخیر است، چرا که ابراهیم رئیسی نیز در رأس هیئتی عالی رتبه برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سازمان شانگهای در روزهای 23 تا 25 شهریور 1401 به سمرقند ازبکستان سفر کرد. برای همکاری

دیپلماسی چندجانبه و تعامل نزدیک با همسایگان و کشورهای منطقه بخش مهمی از دیپلماسی اقتصادی ایران است و در این راستا گسترش همکاری‌ها با سازمان‌های منطقه از جمله سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بیشتر مورد توجه ایران قرار گرفته است. دستگاه دیپلماسی در سال های اخیر نسبت به قبل.

سازمان اکو یکی از قدیمی ترین سازمان های همکاری اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است که قدمت آن به دهه 1960 باز می گردد. ایران به عنوان یکی از کشورهای موسس این سازمان، علاقه جدی به تقویت همکاری های درون منطقه ای و همچنین ارتقای اکو به عنوان یک سازوکار موثر همکاری اقتصادی منطقه ای دارد.

پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق آباد

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مهرماه سال جاری در بیست و هفتمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو که در شوش آذربایجان برگزار شد، با اشاره به اهمیت تجارت منطقه ای، تقریب و توسعه اکو، شعار سال 2024 در آن زمان، ریاست کشورمان در سازمان مذکور «ایجاد منطقه ای پایدار و پایدار از طریق توسعه تجارت بین منطقه ای» را اعلام کرد و سپس یک سری پیشنهادات را ارائه کرد. وی در زمینه توافق برای به حداکثر رساندن دامنه ترجیحات تجاری، تلاش برای دستیابی به منطقه آزاد اقتصادی، استفاده از فناوری، فناوری های جدید و اقتصاد دیجیتال، تقویت حمل و نقل و ترانزیت چندوجهی، دعوت از سرمایه گذاران بین المللی، ایجاد سیستم های پرداخت جدید را پیشنهاد کرد. افزایش سهم تجارت با انرژی، حمایت از بخش خصوصی و تبادل تجربه در زمینه آزادسازی تجارت.

نماینده ایران و رئیس اکو در سال 2024 ضمن استقبال از تلاش جمعی اعضا برای دستیابی به اهداف مشترک اکو، خواستار جدیت بیشتر کشورهای عضو برای اجرای توافقات شد.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر ده کشور عضو اکو با 8 میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از نیم میلیارد نفر، تعاملات نسبتا خوبی با یکدیگر برقرار کرده‌اند و در زمینه‌های حمل و نقل و ترانزیت، تجارت و انرژی سه اولویت اعضا برای همکاری است و ساختارهای همکاری خوبی بین این کشورها در سایر حوزه های اقتصادی نیز ایجاد شده است.

توسعه تجارت درون منطقه ای یکی از اولویت های سازمان اکو است و جمهوری اسلامی ایران نیز به طور جدی برای تسهیل تجارت در منطقه و افزایش سهم تجارت درون منطقه ای از 7 درصد فعلی به 20 درصد تلاش می کند. از آنجایی که ایران یکی از صادرکنندگان اصلی اکو است، هرگونه منطقی‌سازی تجاری در اکو دسترسی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای منطقه را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند، اما در مقابل، ایران باید آماده باشد تا بازارهای خود را به روی کالاهای کشورهای عضو باز کند. که منوط به انجام برخی اصلاحات و تغییرات در ساختار اقتصادی کشور است.

ساده سازی کسب و کار در

کشورهای اکو

از سوی دیگر، با توجه به عضویت ایران و اکثر کشورهای اکو در سازمان همکاری شانگهای، همکاری و هم افزایی این دو سازمان برای ارتقای همکاری های منطقه ای حائز اهمیت است و به نظر می رسد این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. ذینفعان این دو سازمان

سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان اقتصادی منطقه ای بین دولتی است که در سال 1984 با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر با هدف ارتقای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه و سپس افغانستان تأسیس شد. ، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در سال 1992 به این سازمان پیوستند.

در پنجاهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1995، قطعنامه همکاری با سازمان همکاری اقتصادی اکو به تصویب رسید و از آن زمان این سازمان به عنوان ناظر در سازمان ملل متحد فعالیت می کند. سازمان همکاری های اقتصادی اکو نیز در سازمان همکاری اسلامی سمت نظارتی دارد.

سران اکو هر دو سال یک بار برای اتخاذ دستورالعمل های مشترک گرد هم می آیند و به نظر می رسد با توجه به اینکه تهران در سال 2024 ریاست این سازمان را بر عهده می گیرد، نشست بعدی رهبران اکو در سال 2025 در ایران برگزار شود.

هیئت وزیران که بالاترین رکن تصمیم گیری و سیاست گذاری سازمانی است، سالی یک بار تشکیل جلسه می دهد.

شورای نمایندگان دائم، نهاد اجرایی هیات وزیران است و هر ماه در سطح سفیر در تهران تشکیل جلسه می دهد.

دفتر مرکزی دبیرخانه سازمان اکو در تهران است. دبیرخانه مسئولیت هماهنگی و نظارت بر اجرای فعالیت های اکو را بر عهده دارد و در برگزاری جلسات کمک می کند.

این دبیرخانه متشکل از دبیر کل، معاونان، مدیران و مسئولین می باشد. شورای وزیران دبیرکل را از میان نامزدهای انتخاب شده توسط کشورهای عضو برای یک دوره سه ساله غیرقابل تمدید انتخاب می کند.

ساده سازی کسب و کار در

ویرانی غزه پس از جنایات صهیونیست ها

به گزارش ایسنا، اگرچه عمده فعالیت این سازمان و موضوعات مطرح شده در آن اقتصادی است، اما به نظر می رسد اهمیت بررسی وقایع اخیر در سرزمین های اشغالی و کشته شدن ساکنان غزه توسط رژیم صهیونیستی بر این موضوع سایه افکنده است. محورهای شانزدهمین نشست و رایزنی در این زمینه به موضوعی محوری در متن و حواشی این اجلاس تبدیل شده است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)