عوارض مصرف هورمون در ورزشکاران زن

0
(0)


ممکن است به دلیل تفاوت بین زنان و مردان، عوارض مصرف استروئید در زنان به روش های مختلف و با شدت بیشتری بروز کند.

به گزارش ایسنا، علیرغم اینکه سوء مصرف مواد هورمونی به ویژه استروئیدهای آندروژنی آنابولیک بیشتر در بین مردان بدنساز و ورزشکار رایج است، متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که تعدادی از خانم ها در ابتدا فقط می خواهند اندام خود را خوش فرم و یا لاغر کنند. توده چربی و افزایش حجم عضلانی، وارد باشگاه‌ها می‌شوند، به زودی درگیر استفاده از هورمون‌های مختلف، پروهورمون‌ها و استروئیدهای آندروژنی آنابولیک می‌شوند و ممکن است عوارض جانبی پایدارتری نسبت به مردان داشته باشند.

عوارض قلبی عروقی و کبدی ناشی از سوء مصرف این داروها از جمله عوارض خطرناک و اجتناب ناپذیری است که در هر دو جنس قابل مشاهده است. حملات قلبی و مرگ ناشی از مصرف استروئید آنابولیک در موارد متعددی گزارش شده است و شواهدی از انسداد عروق کرونر در مرگ این افراد مشاهده شده است.

کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب) در مصرف کنندگان مواد آنابولیک گزارش شده است و علائم آن شامل خستگی مفرط، درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی است که باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. فشار خون بالا در مصرف کنندگان استروئید آنابولیک نیز دیده شده است، اگرچه این امر ثابت نشده است و افزایش فشار خون ممکن است به دلیل مشکلات قلبی، کبدی یا کلیوی باشد.

بسیاری از استروئیدها باعث تغییر در عملکرد کبد می شوند. عوارضی مانند زردی یا یرقان نیز گزارش شده است، اگرچه این عوارض در افرادی که از دوزهای بالای استروئید استفاده می کنند یا یک بیماری زمینه ای دارند، شایع تر است.

این امکان وجود دارد که به دلیل تفاوت بین زنان و مردان، عوارض مصرف استروئید در زنان به اشکال مختلف ظاهر شود و شدیدتر باشد. زنانی که از استروئیدهای آنابولیک و آندروژنی استفاده می کنند، با اختلال در نظم سیکل قاعدگی و قاعدگی، خونریزی های نامنظم و آمنوره و اختلالات باروری را نیز باید در این افراد محتمل دانست. لازم به تاکید است که زنان باردار و یا در آستانه بارداری از مصرف هر گونه استروئید خودداری کنند، زیرا مصرف این دسته از داروها در این زمان برای زنان به معنای استقبال از خطر زایمان زودرس، زایمان بیمار و جنسی است. بچه های مبهم..

زنانی که از استروئیدها به ویژه استروئیدهایی با قدرت آندروژنی بالا استفاده می کنند، به دلیل افزایش سطح تستوسترون سرم، با رشد موهای زائد بدن و صورت یا رشد مو و هیرسوتیسم مواجه می شوند. رشد موهای ناخواسته بدن در خانم ها معمولا در قسمت هایی از پوست اتفاق می افتد که بیشترین گیرنده های آندروژنی را دارند و حساسیت بالایی به استروئیدهای آندروژنی نشان می دهند. علاوه بر این، اثرات آندروژنیک استروئیدها باعث یا بدتر شدن طاسی با الگوی مردانه می شود.

چرب شدن پوست و پیدایش انواع جوش ها و آکنه ها یکی از عوارض شایع مصرف استروئید است که معمولا در پشت، کمر و صورت ظاهر می شود و هر چه میزان مصرف استروئید بیشتر باشد میزان آن بیشتر می شود. از آکنه

استروژن وسیله اصلی افزایش و فرم دادن به سینه‌ها در زنان است، اما استروئیدهای آنابولیک و آندروژن‌ها بر این هورمون تأثیر می‌گذارند و شکل‌گیری و حفظ شکل و فرم سینه‌ها را در زنان بسیار مختل می‌کنند. زنانی که از استروئیدهای آنابولیک و آندروژنیک استفاده می کنند، کاهش محسوسی در حجم سینه دارند که به آن آتروفی سینه می گویند.

هورمون های آندروژن باعث کاهش حجم سینه های زنانه می شود و در عوض توده عضلانی و بافت همبند تقویت می شود و ظاهری مردانه به این اندام های زنانه می دهد.

یکی دیگر از عوارض آزاردهنده سوء مصرف استروئید آنابولیک در زنان، ضخیم شدن و گرفتگی صدا است و از آنجایی که به طور طبیعی در بدن زنان آندروژن زیادی وجود ندارد، صدای زنان نرمتر و ملایمتر از صدای مردان است، اما سوء مصرف استروئید آنابولیک باعث خشونت و گرفتگی آندروژن در بدن می شود. زنان، که به دلیل تأثیرات آندروژن ها بر حنجره و عضلات فعال آن ناحیه از بدن است.

معمولاً سوء مصرف داروهای استروئیدی آنابولیک – آندروژن باعث تغییر میل جنسی می شود که در مردان می تواند از کاهش جزئی تا از دست دادن کامل میل جنسی متغیر باشد. در ورزشکاران زن که از استروئیدها استفاده می کنند، میل جنسی به شدت افزایش می یابد، اگرچه با قطع آن به حالت اولیه خود باز می گردد.

بر اساس این مقاله که توسط افسانه گلشنراز رئیس کمیسیون پزشکی آکادمی ملی پارالمپیک تهیه و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است، آمده است علاوه بر موارد فوق، زنانی که از هورمون های استروئیدی یا پروهورمون ها سوء استفاده می کنند، می تواند عوارض جانبی دیگری مانند تغییرات خلقی، تحریک پذیری و پرخاشگری شدید، بی خوابی و اختلالات خواب، اشتهای نامنظم، دوره های بی قراری همراه با خستگی مفرط را انتظار داشته باشد.

با توجه به عوارض مصرف این داروها که گاهی می تواند بسیار خطرناک باشد، استفاده از استروئیدها برای افزایش حجم عضلانی بدون چربی هرگز توصیه نمی شود. خوشبختانه امروزه مکمل های ورزشی دیگری نیز در بازار وجود دارد که هم بی خطر به نظر می رسند و هم عملکرد خوبی دارند و برای عضله سازی خیلی سریع جواب می دهند، البته توصیه می شود برای انتخاب و استفاده از پزشک، داروساز یا کارشناس تغذیه ورزشی مشاوره بگیرید. این مکمل ها به طور صحیح و مناسب

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)