عراقچی: دیپلماسی بخشی از میدان است/ روسیه نتوانست روایت درستی از حمله به اوکراین ارائه کند

0
(0)

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی در نشست نقد و بررسی کتاب «سیاست خارجی قدرت های بزرگ» که روز سه شنبه در خانه اندیشمندان بشردوستان برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین کار دیپلماسی «روایت آفرینی» و یکی از وظایفی که این روزها در خلق روایت ضروری است. انجام شده است، این قطعیت است. روایت کردن یک کشور به عنوان یک تهدید امنیتی به گونه‌ای که بتوانید آن را بدنام و مشروعیت‌زدایی کنید، یکی از کارهای ویژه‌ای است که قصه‌گویی به شما اجازه انجام آن را می‌دهد و آن موفقیت دیپلماسی است. قدرتی که در این کار موفق باشد، در دیپلماسی و رسیدن به اهدافش موفق تر است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مؤلفه های دیپلماسی بحث «ادراک سازی» و قدرت شناختی و معناداری است که به ما امکان می دهد در ذهن نخبگان طرف مقابل نفوذ کنیم و اهداف خود را پیش ببریم. آنچه امروزه به تأثیر در اندیشه تعبیر می شود نوعی ادراک است. به عنوان مثال روسیه نتوانست روایت درستی از حمله خود به جهان ارائه دهد، برعکس غربی ها روایتی از حمله روسیه به جهان ایجاد کردند که جهان آن را پذیرفت.

معاون سابق وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایجاد روایت، برنده و بازنده را در تعاملات مشخص می کند، بنابراین مولفه زیرساخت دیپلماتیک و مهارت های دیپلماتیک جزء قدرت است که همه کشورها به آن اهمیت می دهند. اینطور نیست که دیپلماسی و کار دیپلماتیک زائد باشد، چرا که در اینجا گاهی با این تعبیر مواجه می شویم.

عراقچی تاکید کرد: دیپلماسی بخشی از میدان است و باید به آن توجه شود. هر کس در جنگ پیروز شد، لزوماً برنده صلح نبود. شما ممکن است در جنگ پیروز شوید، اما ممکن است در صلح به خوبی عمل نکنید.

وی افزود: دیپلمات ها مولفه های قدرت را در عرصه بین المللی نقد می کنند و آنها را به منافع و ارزش ها تبدیل می کنند. اگر دیپلماسی مؤثری برای تبدیل آنچه دارید به ارزش و سرمایه نداشته باشید، هیچ کاری انجام نداده اید.

عراقچی تصریح کرد: درس دیگری از کتاب مذکور این است که قدرت های بزرگ و جهانی می توانند در سیاست خارجی خود اشتباه کنند یا شکست بخورند. نباید فکر کرد هیچ کشوری خیلی قوی است و از طرفی نباید فکر کرد که در موقعیتی هستند که همه چیز به نفع آنهاست و همه چیز و همه تحولات کار قدرت های بزرگ است. این یک تصور غلط است.

دبیر شورای روابط راهبردی گفت: در فهرست قدرت‌های بزرگی که در کتاب آمده است، می‌توان دید که برخی قدرت‌ها در دهه‌های گذشته چگونه بالا و پایین شده‌اند.

عراقچی ادامه داد: روسیه در اوکراین اشتباهات زیادی کرد یا ببینید آمریکا در عراق چقدر اشتباه کرد! اینطور نیست که سر میز مذاکره بنشینیم و فکر کنیم که مذاکره را باخته ایم! این کتاب ارزش خواندن را دارد و من فصل های یک و دو را به شدت توصیه می کنم و بقیه فصل ها برای دوره ها و حوزه های تخصصی مفید هستند.
انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)